שתף קטע נבחר
 

אושר החוק להגבלת פרסום לאלכוהול לקטינים

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק האוסרת לפרסם משקאות משכרים בשלטי חוצות ובעיתונים לקטינים, וכן להשתמש בדוגמניות ובכוכבים שיהוו מודל לחיקוי. הפרסומות יכללו אזהרה, בדומה לזו שמופיעה על קופסאות סיגריות

מליאת הכנסת קבלה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית תיקון בחוק להגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים, לפי הצעת ח"כ דני דנון (ליכוד), וח"כים אחרים. מטרת התיקון לצמצם את צריכת האלכוהול ואת תופעת האלימות הנלווית בעיקר בקרב הדור הצעיר. זאת בהמשך למגבלות שהוטלו בחוק אחר על הפרסומת לסיגריות להגבלת העישון המזיק לבריאות. הצעת החוק עברה ברוב של 23 בעד וללא מתנגדים. 

 

 

נוסח החוק קובע איסור מוחלט על הצגת פרסומות למשקאות משכרים בשלטי חוצות, וגם על פרסומות דומות בעיתונים ודברי דפוס המיועדים לקטינים. גם בתוכניות הרדיו והטלוויזיה המיועדים לקטינים לא ישודרו פרסומות למשקאות משכרים והרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין יקבעו כללים לעניין זה. בפרסומות נאסר גם השימוש בדוגמניות ובכוכבים שעלולים להיות מודל חיקוי לקטינים.

 

עוד נקבע, כי מספר מודעות הפרסומת לשם מסחרי של משקה משכר אחד שמותר יהיה לפרסם במהדורה אחת של עיתון או של דבר דפוס אחר לא יעלה על שלוש, אלא אם מדובר בפרסומת לסל מוצרים כאשר גודל הפרסומת למשקה המשכר לא יעלה על 5% משטח המודעה.

 

בנוסף, נקבעה רשימה סגורה של פרטים שניתן לכלול בפרסומות למשקאות משכרים, המתייחסים למוצר, כגון שם המשקה והיצרן וסימנם המסחרי, אחוז האלכוהול, ומחיר המשקה. כל הפרסומות יכללו אזהרה בנוסח שיקבע שר הבריאות. השר יקבע גם את אופן הכללת האזהרה ברדיו ובטלוויזיה. זאת בדומה לאזהרות על גבי קופסאות סיגריות.

 

החוק החדש אוסר גם על הענקת משקאות משכרים כפרסים בתוכנית הטלוויזיה והרדיו ולא יוזכר שמו של יצרן משקאות כמי שמעניק חסות על התוכניות. עוד נאסר שיווקם של משקאות שהאלכוהול בהם עולה על 15.5% אם נלווים אליו פרס או זכות להשתתפות בהגרלה או בתחרות.

 

ועדת הכלכלה הקלה מעט את מגבלות השיווק כך שלא יחולו על יינות במסגרת סלי מזון שמחלקות עמותות לנזקקים. האיסור שהוטל על שיווק משקה משכר ללא תמורה לא יחול על מבצעי טעימות במסגרת פסטיבלים או במסעדות ובפאבים. כמו כן יתאפשרו במקומות אלה מבצעים כמו שתייה על חשבון הבית. לא יוגבלו גם משלוחי דוגמאות של משקאות ללא תמורה לקמעונאים.

 

הפרת הוראות החוק תהווה עבירה פלילית שבצידה קנס. החוק ייכנס לתוקף מיידי אלא שלושה חודשים לאחר ששר הבריאות יקבע בתקנות את נוסח האזהרה והוא יאושר בוועדת הכלכלה. עם זאת, בהתחשב במאפייני שוק המשקאות ובצורך למכור את המלאי המצוי בחנויות, נקבע כי חובת ההדבקה של אזהרת הבריאות על בקבוקי המשקאות בעלי נפח אלכוהול מעל 15.5% תהיה שנה מיום תחילת התקנות. על בקבוקים ומכלי משקאות עם אחוז האלכוהול נמוך, האזהרה תתחיל להופיע כעבור שנתיים.

 

"נוק-אאוט במלחמה נגד שתיית האלכוהול על ידי קטינים"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאמה-הכהן, הזכיר את המחלוקת שהיתה בוועדת הכלכלה סביב ההצעה שלא להטיל את מגבלות החוק על היין המשמש גם לצרכים דתיים, לא רק של יהודים, ובשל העובדה שתעשיית היין המתפתחת מהווה מקור פרנסה למשפחות רבות וזקוקה להגנה. נטען גם כי צעירים אינם צורכים יינות בכמויות גבוהות כך שאין חשש שהחרגת היין מהחוק תעלה את צריכת המשקה הזה.

 

לעניין זה התקבלה עמדת היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד אתי בנדלר, שההנחה לתעשיית היינות איננה חוקתית מאחר שהיא תהווה אפליה לרעה של תעשיית הבירה אשר מעסיקה עובדים לא פחות מיקבי היין. נוכח המחלוקת נבחנה הצעת פשרה שהחוק לא יחול על כל המשקאות אשר נפח האלכוהול שבהם מתחת ל-15.5%, כולל בירה.

 

נגד הפשרה יצאו בעיקר משרד הבריאות והרשות למלחמה בסמים ואלכוהול. הם חששו מעלייה בצריכת משקאות אלה בעיקר של הבירה בעיקר על ידי צעירים ובכך תסוכל המטרה האנטי-אלכוהולית של החוק. ההתנגדות התקבלה.

 

עם זאת, וכדי לאפשר התמודדות עם שינויים עתידיים בהרגלי הצריכה של משקאות משכרים, נקבע בחוק, לפי הצעת ח"כ שאמה-הכהן, כי שרי הבריאות והתמ"ת באישור ועדת הכלכלה, יהיו רשאים לשנות את אחוז האלכוהול עליו יחולו הוראות החוק.

 

ח"כ דני דנון יוזם החוק אמר לאחר קבלת החוק, "היום הכנסנו נוק-אאוט במלחמה נגד שתיית האלכוהול על ידי קטינים. החוק יאפשר שהפרסומות לאלכוהול יוסרו מיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים