שתף קטע נבחר

 

עשר מ-10,000: ההגדות הכי הכי

איך נראתה ההגדה של רוטשילד? מה היה מיוחד בהגדה של הגדוד השלישי של הפלמ"ח? ומהי ההגדה המודפסת העתיקה ביותר? עשר הגדות מיוחדות מהאוסף הענק שבספרייה הלאומית

אז באיזו הגדה של פסח אתם מתכוונים להשתמש בליל הסדר? קניתם אחת חדשה, או שיש לכם כזו שאתם לא נפרדים ממנה כבר שנים? מחפשים כזו עם פרשנויות נרחבות או דווקא אחת מאוירת ומקושטת? כאלה וגם כאלה תוכלו למצוא בין 10,000 ההגדות השמורות בספרייה הלאומית בירושלים, שמתהדרת באוסף הגדול בעולם.

 

 

ועוד בערוץ היהדות  - קראו:

 

לקראת פסח, חיטטו אנשי הספרייה הלאומית ומצאו עשר הגדות מיוחדות במינן. קבלו הצצה:

 

הכי עשירה

הגדת רוטשילד, מצפון איטליה - שנת 1450 בערך. ההגדה נקראת "הגדת רוטשילד" כיוון שהייתה בבעלות המשפחה המפורסמת עד 1939. במהלך מלחמת העולם השנייה ההגדה נשדדה על-ידי הנאצים ונעלמה. לאחר המלחמה היא נרכשה על-ידי ד"ר פרד מרפי, בוגר אוניברסיטת ייל, שהוריש אותה לאוניברסיטה ב-1948. ב-1980 זוהתה ההגדה כרכושה של משפחת רוטשילד והוחזרה לבעליה, שתרמו אותה לספרייה הלאומית.

 

בהגדה היו חסרים שלושה דפים, שכנראה נתלשו עוד לפני רכישתה על-ידי משפחת רוטשילד. לאחרונה התגלו שניים מהדפים במכירה פומבית ונרכשו עבור הספרייה הלאומית בנדיבותם של שני תורמים אלמונים.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית) (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)
 

הכי נדירה

הגדה של פסח מ-1480, מוואדי אל חגארה שבספרד. מדובר בהגדה המודפסת הראשונה, וזהו עותק יחידי בעולם. ההגדה נדפסה באותיות מרובעות, לא מנוקדות.

 

ההגדה, שנדפסה 12 שנה לפני גירוש היהודים מספרד היא עדות מיוחדת לרמה הטכנולוגית הגבוהה של הדפוס בקרב יהודי ספרד. עם הגירוש, לקחו איתם היהודים את הידע לארצות גלותם באירופה ובאזורי האימפריה העותמאנית, ובכללם צפון-אפריקה.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית) (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)
 

הכי פטריוטית

הגדה של הגדוד השלישי של הפלמ"ח, משנת 1948 (תש"ח). הגדוד השלישי פעל בגליל מראשית מלחמת העצמאות ופסח של אותה שנה לחם בקרב קשה במצודת נבי-יושע. לאחר הפסח כבשו חיילים הגדוד את המצודה.

 

ההגדה נכתבה תחת הרושם שהותירו הקרבות, ועוסקת בשבריריות קיומו של היישוב ערב הקמת המדינה, באחד מרגעי המשבר של מלחמת העצמאות.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית) (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)
 

הכי גיאוגרפית

הגדה מאמסטרדם, משנת 1695. ההגדה הראשונה שכוללת פיתוחי נחושת ומפה. פיתוחי הנחושת לציורים הם מעשה ידיו של האמן אברהם בן יעקב הגר. בסוף ההגדה מופיעה מפת ארץ-ישראל, גם היא מפיתוח נחושת. נראה שהמפה משורטטת לפי מפת ארץ כנען של כריסטיאן ון אדריכום (Chrisitan van Adrichom) בן המאה ה-16, שנודע גם במפה שבה ביקש לשחזר את ירושלים וסביבותיה בימי קדם.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית) (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)
 

הכי Hagada

הגדה מניו-יורק, משנת 1837. זוהי ככל הנראה ההגדה הראשונה שהודפסה באמריקה וכוללת תרגום לאנגלית ("לשון ענגלאטירא", כפי שנכתב על כריכתה).

 

ההגדה תורגמה על-ידי דוד לוי מלונדון והיא כתובה על-פי מנהג יהודי אשכנז ויהודי ספרד. התרגום האנגלי מובא מול העברית, עם הבהרות קטנות. "חד גדיא" ו"אחד מי יודע" אינם מתורגמים לאנגלית.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית) (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)
 

הכי מלאת השראה

הגדה מפראג, משנת 1526. זו ההגדה המצוירת השלמה הקדומה ביותר הנמצאת כיום, וכוללת פירוש קצר בשולי הדפים. ההגדה אמנם אינה כוללת את "אחד מי יודע" ואת "חד גדיא", אך היא הטביעה חותם לדורות, שכן ציוריה שימשו דגם לאיורים בהגדות רבות שהודפסו אחריה.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית) (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)
  

הכי מצחיקה

הגדה מתל-אביב, משנת 1934. "הגדת תל-אביב" היא למעשה גרסה פרודית של ההגדה של פסח, מאוירת בידי אריה נבון. ההגדה יצאה לכבוד חגיגות 25 שנה להקמת העיר תל-אביב, בפסח תרס"ט (1909) והיא מתארת את הווי החיים בעיר העברית הראשונה ומזכירה את האישים המרכזיים בעיר, תוך שילובם בנוסח ההגדה.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית) (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)
  

הכי קיבוצית

הגדה של הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, משנת 1943. זוהי ההגדה הראשונה שהפיק השומר הצעיר במרוכז עבור כל קיבוצי התנועה והיא מתייחסת לשואה, למלחמת העולם ולמאבק של היישוב העברי בבריטים.

 

ההגדה משקפת את החורבן ואובדן בית ההורים, ואת הצורך להיצמד לבית היחיד שנותר. גם אירועי השעה בעולם ובארץ-ישראל וגם סיפור יציאת מצריים מגויסים בהגדה לאידיאולוגיה התנועתית בדבר מלחמת המעמדות, שחרור משעבוד וערכי החלוציות. "עוד יש תקווה כי ישוב ישראל מבית עבדים וזכה לתקומה באביב העמים". ערך וכתב מרדכי אמיתי, עיטרה הציירת רות שלוס.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)
 

הכי קרבית

הגדה של "היחידה העברית לתעבורה" (י.ע.ל.), של הבריגדה היהודית בצפון אפריקה, משנת 1942. בפסח תש"ב חנתה היחידה במצרים, לחוף ים סוף.

 

ההגדה מתייחסת לסמליות המיקום ומעלה על נס את תפקידם של חיילי הפלוגה כנציגי הישוב הארץ-ישראלי במלחמה בגרמנים. בין היתר, עוסקת ההגדה בעמידה והגבורה של חיילי הבריגדה במצור הגרמני על טוברוק בפסח תש"א (1941). לקטעי המסורתיים נוספו קטעי ספרות שונים העוסקים ברובם במלחמה.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית) (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)
  

הכי נודדת

הגדת וולף, הגדה מאוירת, כתובה בכתב-יד, מהמאה ה-14. ב-1938 היא הוחרמה על-ידי הנאצים מידיה של הקהילה היהודית בברלין. ההגדה הועברה

לוורשה וב-1984 נעלמה. היא התגלתה שוב ב-1989, בז'נבה. רק לאחר מאבק משפטי קשה שארך שבע שנים תמימות, היא הוחזרה לפולין ובסופו של דבר נתרמה בידי ראש ממשלת פולין צ'ימושביץ' לידיו של פרופ' ישראל שצמן, מנהל בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, בטקס רשמי שנערך בראשות יושב ראש הכנסת דן תיכון.

 

הגדת וולף היא אחת ההגדות העתיקות ביותר הקיימות, היא כתובה על קלף, ככל הנראה נכתבה באוויניון, אך בנוסח שהיה מקובל בצפון צרפת. מעתיק ההגדה ובעליה היה יעקב בן שלמה צרפתי, שכתבים פרי עטו שמורים בידינו עד היום.

 

 (באדיבות הספרייה הלאומית) (באדיבות הספרייה הלאומית)
(באדיבות הספרייה הלאומית)

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל כהן
מה ההגדה שלכם?
צילום: טל כהן
באדיבות הספרייה הלאומית
הגדת הפלמ"ח. הכי קרבית
באדיבות הספרייה הלאומית
מומלצים