כיפת מגן: על ראש הגנב בוערת הכיפה
לא ברור אם בכניסה לבית המשפט פתחו באסטה לממכר כיפות, אבל על ראש כל גנב, סרסור או רוצח מתנוססת היום כיפה חדשה, שלא הייתה שם בשעת ביצוע הפשע. דווקא הפושעים עם הכיפה המזויפת מוכיחים כי בסופו של דבר, הכיפה ניצחה
הכותרת הראשית היום: "18 שנות מאסר נגזרו על הסרסור הגדול בישראל", ומתחתיה - תמונת הנבל הרשע מעוטר בכיפה סרוגה, גדולה, אופנתית ומרצינת פנים. כותרות התמול-שלשום: "הנער הרוצח שיחזר את הרצח המזוויע בבאר שבע". בצמוד לה - דמות סימפטית החובשת כיפה שחורה ישיבתית למהדרין.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- כל הלילה על האש: ל"ג בעומר בתמונות
- הילולה במירון: מדורה ב-26 אלף, והמון חסידי רוקד
- עונת החתונות: 5 הדייטים ההזויים ביותר בדרך לחופה
זה כבר מחזה נפוץ במסדרונות בתי המשפט: עבריינים כרישים ודגי-רקק מתחרים בגודל כיפתם. יש אומרים כי מישהו פתח באסטה על מדרגות בית המשפט, תחת השלט "כיפות להארכת מעצר". ואם טרם פתחו - הרי לפניכם רעיון לסטרט-אפ.
אמת, התחזות חצופה זו משיגה את מטרתה בדעת הקהל. אני מודה כי קשה לי לדמיין אנס סידרתי, רוצח אכזרי או שודד דרכים בכיפה ובציצית. התפאורה מצליחה לרכך את הפשעים, ולגרד מעט אמפתיה אצל הצופים. אני מקווה שלא אצל השופטים. למרבה הגיחוך והצדק הפואטי, נידון תיקו של הסרסור העבריין עם הכיפה, דווקא אצל שופט לא-יהודי שלא ממש התרשם מכלי הקודש שלפניו, וקבע לו ח"י שנות מאסר.
זהירות, מתחזים
ניצול ציני זה של תשמישי קדושה להלבנת חטאים ופשעים, משול בעיניי כיריקה על ספר-תורה, וכבעיטה בארון הקודש. בהקשר לסרסור שהסתתר בכותרות היום תחת הכיפה, אני נזכר אסוציאטיבית בטיטוס הרשע שהחריב את בית מקדשנו, ו"הכניס זונה לבית קדשי הקודשים, והציע ספר תורה ועבר עליה עבירה" (גיטין נו, ב).
יודע אני היטב כי קיימים חובשי כיפה באמת שהם בעלי עבירה - בין אדם לחברו ובין אדם למקום. הם יצאו מכלל "שומרי תורה ומצוות", למרות כיפתם ה"טבעית". אך הפעם חיציי מכוונים להתחזות השקרית, הבזויה. כמותה כנעיצת חרב בפרוכת ההיכל ש"יצאו ממנה טיפי דם", כפי שחז"ל ממשיכים בתיאורם שם על טיטוס שורף המקדש.
אני משער כי הצגה כזו מרגיזה רבים מקרב אלה המכונים דתיים. במקביל היא גורמת לחילול השם ענק בעיניי הבריות, האומרים:
ראו פלוני מה רעים מעשיו, וכיפה על ראשו.
דומה כי אין מה לעשות במישור המשפטי ("חוק נגד התחזות דתית"?) וגם לא החברתי (הוקעה איננה מגרדת חיית אדם). בדבר אחד אני מתנחם: ניצחון הכיפה! היא מסמלת במובהק כי הנזקק לה באמת, יש לו מעצור נוסף בדרכו לחטוא - מחסום שמיימי מעל!
הכיפה משדרת משהו קצת יותר טהור ולא ברברי. הפושעים עם הכיפה המזויפת בעצם מכריזים קבל עולם: בהיותנו פושעים נאלחים - איננו יכולים להיות דתיים! ואם אנחנו דתיים - והכיפה תוכיח - אזי איננו פושעים.
- הרב ישראל רוזן עומד בראש מכון "צומת"