סיטרואן DS4 במבחן דרכים: בעיקר תרגיל בעיצוב
ה-DS4 אמורה להיות מעין אלטרנטיבה אופנתית-יוקרתית ל-C4 הקומפטית. היא אכן נראית מצוין ומקורית, אבל תג המחיר גבוה למדי. האם הוא גם גבוה מדי? מבחן דרכים
- קטגוריה: משפחתית קומפקטית-קופה
- מתחרות עיקריות: יונדאי ולוסטר, פולקסווגן שירוקו, רנו מגאן קופה
- מחיר התחלתי: 158 אלף שקל
- מחיר למכונית במבחן: 175 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של ה-DS4 נאה לעין, אך מציע חומרים בעלי תחושה זולה ואיכות הרכבה נמוכה, בוודאי כשמדובר בתג-מחיר כה עסיסי. לתחושת עושר בתא הנוסעים תורם שפע אבזור ויותר מכך - שפע כפתורים, כולל על גלגל ההגה. זה נראה מרשים, אבל זה פוגע קלות בנוחות התפעול. המרווח מלפנים יותר מסביר, אם כי מרווח הראש מעט מצומצם. הגישה לספסל האחורי אינה נוחה במיוחד - לא ברור מדוע מפתן הדלת האחורית בולט ומדוע החלונות האחוריים לא נפתחים. קשה גם להסביר את היעדרה של ידית אחיזה לנוסע מלפנים. המושבים הקדמיים נוחים מאוד ותומכים היטב, ואילו תא המטען סביר בגודלו.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
מכוניות סיטרואן נודעו, לפחות בעבר, בנוחות נסיעה מצוינת. זה רחוק מלהיות המצב ב-DS4. כיול המתלים נוקשה מדי ובהתאם, נוחות הנסיעה בעיר אינה טובה. המצב משתפר מחוץ לעיר, אך לא מעבר ל"סביר", בעיקר תודות למושבים הנוחים ולמרות נוקשות המתלים. גלגל ההגה מעט גדול מהמקובל כיום, ומפריע לכן בתמרון עירוני-איטי. בידוד הרעשים טוב, למעט מעט רעשי רוח במהירות גבוהה.
3. מנוע-תיבת הילוכים
יחידת הכוח של ה-DS4 היא מנוע 1.6 ליטר עם מגדש טורבו, שמפיק 163 כ"ס. המנוע שקט למדי ובעל אופי גמיש, עם כמות מכובדת של כוח כבר מסל"ד נמוך. ניתן לשמור על קצב התקדמות נינוח ונעים, אך תיבת ההילוכים אינה מרשימה. העברות ההילוכים מורגשות מהרצוי, הן בהאצה והן בבלימה, והתגובה לבקשת הורדת הילוך ("קיק דאון") איטית מדי. הביצועים סבירים, וכך גם תצרוכת הדלק בתנאי אמת - 10.2 קמ"ל.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של ה-DS4 טובה, בעיקר תודות לשפע אחיזה ותחושת ביטחון מאחורי ההגה. אלא שהיא אינה ספורטיבית. היגוי קל ולא מדויק פוגם ביכולת, וזוויות הגלגול (נטיית המרכב על צדו בפנייה) גדולות מהרצוי. כושר הבלימה היה טוב גם תחת עומס, עם תחושת-דוושה טובה. ה-DS4 משווקת עם שש כריות אוויר ובקרת יציבות. במבחן הבטיחות הפאסיבית שביצע ה-Euro NCAP, זכתה לציון חמישה כוכבים עם ניקוד מרשים ומחמיא.
5. אבזור ומחיר
ה-DS4 משווקת בישראל בשלוש רמות גימור. הבסיסית ("Chic", שיק) כוללת בקרת שיוט עם מגביל מהירות, חישוקי "16 ומערכת שמע עם שישה רמקולים. מחירה 158 אלף שקל. רכב המבחן, ברמת גימור גבוהה יותר ("So Chic") עולה 17 אלף שקל נוספים, תמורתם תקבלו חישוקי "17, בקרת אקלים מפוצלת, עיסוי במושבים, חיישני אורות וגשם וחיבור USB ובלוטות' למערכת השמע. האבזור אמנם מכובד, אך תמורת 175 אלף שקל אפשר (וראוי) לצפות להרבה יותר. לשם השוואה, C4 בעלת מנוע דומה (עם תיבה רובוטית) ואבזור דומה, עולה 33 אלף שקל פחות. בסך הכל מדובר במכונית יקרה מאוד ביחס לתמורה.
ציון כולל וסיכום
+ עיצוב, יכולת דינמית, מנוע
- איכות, נוחות, תיבת הילוכים, מחיר
ולבסוף: ה-DS4 מהווה לטעמנו פספוס גדול. לו סיטרואן הייתה מאמצת את ערכי המותג שלה-עצמה, ומקנה ל-DS4 נוחות נסיעה טובה, היא הייתה יכולה להיות אלטרנטיבה אמיתית לעדר המשפחתיות. לחלופין, אם איכות ההרכבה הייתה מצטיינת, היה אפשר להצדיק את מחירה הגבוה. במצבה הנוכחי, עם נוחות נסיעה ירודה ביחס למרבית המתחרות, שימושיות פחותה ביחס ל-C4 ותג מחיר גבוה, פשוט קשה להצדיק את רכישתה, והתחושה היא שמדובר יותר בתרגיל בשיווק ועיצוב, ופחות במוצר יוקרה לגיטימי.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.6 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 163 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 24.4 קג"מ ב-1,400 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק-קופה / חמישה |
אורך | 427 ס"מ |
רוחב | 181 ס"מ |
גובה | 153 ס"מ |
בסיס גלגלים | 261 ס"מ |
משקל | 1,365 ק"ג |
נפח תא מטען | 385 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.6 שניות |
מהירות מרבית | 212 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 10.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 144 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 5 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 175,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים (לפי ה-Euro NCAP) |