המטרונית תופעל בקרוב בחיפה - בינתיים בחינם
מערך התחבורה הציבורית באזור חיפה והקריות עומד בפני שינוי דרמטי, עם כניסתם הצפויה לפעילות של קווי המטרונית החדשים. בשלב ראשון תהיה הנסיעה בחינם
בחיפה הוצגה היום מערכת המטרונית, שתחל לפעול - במתכונת הרצה - ביום שישי בעוד שבועיים (2.8). המערכת תפעל בשלושה קווים מרכזיים שיקיפו את חיפה והקריות לאורך כ-40 ק"מ, כאשר הקו המרכזי (האדום) יפעל בכל ימות השבוע ובמשך 24 שעות ביום. בתקופה הראשונה תהיה הנסיעה בחינם, אולם קווים לא יופעלו במתכונת ובתדירות מלאה.
יוני 2012 - "גפני מנסה לסכל פעילות מטרונית בשבת"
דצמבר 2011 - מי צריך רכבת קלה? בחיפה יש מטרונית
איחורי פרויקט
הקמת מערך המטרונית נמשכה לאורך כשש שנים, ועלות הפרויקט הגיעה ליותר ממיליארד שקלים - כאשר יותר מ-90% ממומן על-ידי המדינה. יש להזכיר כי במהלך השנים עלו תהיות קשות בדבר כשלים בטיחותיים שמייצרים נתיבי נסיעת המטרונית, ובנוסף נרשמו מספר דחיות במועד הפעלת הפרויקט. כולל בעיתוי חשיפת המטרונית לתקשורת בשלהי 2011, בו נטען כי בספטמבר-אוקטובר 2012 היא תחל לפעול. לאחרונה אף התפטר מנכ"ל החברה המבצעת, יפה נוף, על רקע עימותים עם משרד התחבורה סביב הקמת הפרויקט.
כדאי להזכיר כי לפי פרסומי משרד התחבורה, בתחילה אמורה הייתה המטרונית להכנס לפעילות ב-2011. אלא שזה לא קרה, ותחילת פעילותה נדחתה מסוף 2011 לקיץ 2012. לאחר מכן נדחתה שוב למאי 2013, ואחר כך למועד הנוכחי. כל זאת, למרות שהחברה אשר זכתה במכרז ההפעלה, חברת דן, התחייבה להתחיל בפעילות תוך שנתיים ו-45 יום מההכרזה על הזכיה במכרז - סוף 2012
ראשית לניסיון
ביום שישי הקרוב תחל הרצת המטרונית בכל מסלולי הנסיעה, ושבוע לאחר מכן יופעלו שלושת הקווים ויחולו שינויים מתבקשים בקווי התחבורה הציבורית בחיפה, בנשר ובטירת כרמל. ב-16 באוגוסט אמורה מערכת התחבורה החדשה לפעול באופן מלא, אם כי גם אז עדיין תחת ההגדרה "תקופת הרצה".
נסיעת הבכורה במטרונית, לפני דחייה נוספת
עם תחילת פעולת המטרונית, תחל לפעול תחנה מרכזית חדשה באזור צפון הקריות (באזור כורדני), שתיקרא "מרכזית הקריות". במקום נבנה גם מרכז הבקרה והשירות של המערכת ושל 90 המטרוניות. בסמוך לתחנה הוקם מגרש "חנה וסע" ובו 250 מקומות חניה.
בתדרוך עיתונאים שנערך הבוקר בחברת יפה נוף, שניהלה והקימה את הפרויקט, ציין המנכ"ל, ישראל גור-אריה, כי בעתיד ייסללו קווים גם לכיוון טירת כרמל, נשר, עכו ונהריה, וכן באזור רכס הכרמל ונווה שאנן. הפרויקט מקיף כיום את ארבע הקריות וחיפה עצמה.
קווי המטרונית החדשים
המסלול האדום ייצא מ"מרכזית הקריות", דרך ציר ההסתדרות, מרכזית המפרץ, הצ'ק-פוסט, קריית הממשלה והעיר התחתית, ויגיע לבסוף ל"מרכזית חוף הכרמל". הירוק - הנקרא "הקו המערבי" - ייצא אף הוא מ"מרכזית הקריות" דרך קריית ים (שדרות ירושלים), קריית חיים ואזור האצטדיון, ל"מרכזית המפרץ" ומשם לשכונת הדר. הקו הכחול ייצא מקריית אתא למרכזית המפרץ, הצ'ק-פוסט והעיר התחתית עד לבית החולים רמב"ם.
תדירות הנסיעה בקו הראשי תהיה גבוהה במיוחד, עד כדי מטרונית אחת לשלוש דקות. בשעות הרגילות אחת ל-10 דקות, ובשעות הלילה אחת ל-20 דקות. הקווים האחרים ייסעו בתדירות שבין חמש ל-12 דקות. לאורך המסלולים ממוקמים חמישה חניונים גדולים בהם ניתן להשאיר את כלי הרכב הפרטיים - ארבעה מהם ליד התחנות המרכזיות ואחד בחניון רכבת מרכז.
המטרונית אמורה לקבל עדיפות בעת מעבר בצמתים מרומזרים, אך זו תופעל בהדרגה במהלך השנה הקרובה - בתחילה ב-12 צמתים מרכזיים. באזורים מסוימים לא תהיה למטרונית בלעדיות על נתיב התחבורה הציבורית, וגם אוטובוסים רגילים יוכלו לנסוע בו.
לאורך המסלול הוקמו יותר מ-140 רציפים שבכל אחד מהם מכונות כרטוס, סככות וספסלים, וכן לוח אלקטרוני שעליו יופיע מידע על המטרונית הבאה שאמורה להגיע לתחנה. כרטוס הכרטיסים החכמים יבוצע על הרציף, ויישאר בתוקף במשך 90 דקות, בהן ניתן יהיה לנסוע בתחבורה הציבורית במטרופולין ללא קשר לזהות המפעיל (המטרונית או חברות האוטובוסים).
לדברי דרור גנון, סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית באגף התחבורה, הפעלת המטרונית צפויה להעלות את מספר הנסיעות היומיות במטרופולין חיפה ב-720 נסיעות, כאשר קרוב ל-300 נסיעות יומיות יתווספו לקווי התחבורה הציבורית האחרים ברחבי המטרופולין.