צריכים בעל מקצוע? כך תבחרו אותו נכון
בחירת אינסטלטור שיתקן את התקלה בביוב או טכנאי מכונת כביסה זו מלאכה שחוזרת על עצמה. איך יודעים איזה בעל מקצוע אתם צריכים, כיצד בוחרים שיפוצניק מתאים ביעילות ומה בנוגע לביטוח ואחריות? המדריך לצרכן
לאחר שמונה ראש עיר שידאג לתשתיות העירוניות, לנו נשארה המלאכה לדאוג לתקינות הבית, או במקרה הטוב לשיפוץ ושדרוג. לא נרצה ליפול על חאפר שישאיר חצי מטבח הרוס ואותנו עם כיס ריק או חובבן שיסתום את הכיור אפילו יותר. לכן כדאי להכין שיעורי בית ולהתקדם צעד אחר צעד כדי לוודא שנקבל עבודה מקצועית, יעילה ובמחיר שפוי.
ראשית יש לזהות את התקלה ולהבין מי בעל המקצוע שאמון על תיקונה. כשהפיוז נופל שוב ושוב ברור שצריך חשמלאי, אבל אם יש רטיבות בקיר החיצוני, הבעיה במרזב או באיטום הגג? צריך לחפש אינסטלטור או מומחה לאיטום? יש איש מקצוע שהוא אך ורק רצף או שמדובר פשוט בשיפוצניק? זיהוי נכון של התקלה ובעל המקצוע המתאים יקל עליכם את מלאכת האיתור והסינון.
עוד בנושא:
מייבש כביסה: מדריך לשימוש נכון
מה חשוב לנו בבעל המקצוע? כמובן שנרצה אדם אמין. הוא עומד להסתובב בביתנו ולהתעסק בצנרת, חשמל, או בכל עניין אחר שבו אין לנו מושג אמיתי. אמינות היא גם להגיע בזמן וגם לתמחר את העבודה באופן הוגן. נרצה עובד מקצועי שלא מעגל פינות ומבטיח לנו שקט, שהמזגן ימשיך לעבוד גם אחרי שהוא ילך ועוד חודשים ארוכים קדימה.
אם מחפשים בעל מקצוע לתיקון מיידי ודחוף כמו סתימה בכיור או נפילת מתח, הזמן לסקר שוק קצר עד לא קיים. הקפידו להזמין בעל מקצוע ממקור אמין שמפקח על בעלי המקצוע ובמקרה הצורך גם מסייע לכם בהתמודדות מולו לאחר העבודה.
אם זמנכם בידכם הקפידו על ביצוע סקר שוק. קראו תגובות של צרכנים קודמים, בקשו מבעל המקצוע המלצות ותמונות של עבודות קודמות. אל תסתפקו בהמלצה בודדת, חמה ככל שתהיה.
אין סיבה להזמין מדביר מאשדוד לבית בטבריה. סביר להניח שבעל המקצוע גם כך יסרב להגיע, ואם יסכים, תיאלצו אתם לשלם על הדלק. מצאתם כמה בעלי מקצוע מתאימים? ערכו בדיקה קצרה, מי פנוי באופן מיידי ובקשו תמחור ראשוני.
כתבות נוספות בערוץ המקצוענים של ynet
בחרתם בעל מקצוע מתאים? נסו להסביר כבר בטלפון מה הבעיה או מה אתם צריכים. חלק מבעלי המקצוע, למשל טכנאי מחשבים, יוכלו לסייע כבר מרחוק, מה שיחסוך כסף וזמן. בנוסף, דרשו הצעת מחיר כבר בטלפון. שימו לב, במקרה שלא זיהיתם נכון את התקלה או שבעל המקצוע איתר תקלה נוספת, מחיר העבודה יעלה.
הציצו במחירון המומלץ לעבודה: הצעת מחיר נמוכה מאוד זה נחמד, אבל צריכה דווקא לעורר חשד. עבודה זולה עכשיו תעלה ביוקר אחר כך. הקפידו על ניסוח חוזה עבודה בהיר ומובן. ניסוח מעורפל יכול להיות פתח לאי הבנות ותקלות. בחירה נבונה עשויה למנוע מאיתנו מצבים לא נעימים, כאב ראש ממושך ואף מאבקים משפטיים. בבתי המשפט מכירים היטב תביעות כספיות כנגד נותני שירות שונים ובמקרים קיצוניים גם אלימים.
במהלך העבודה, אם בעל המקצוע אמין הוא לא ירמה במחיר או באיכות העבודה, אבל לרובנו אין כלים לבחון זאת. השתדלו להביע עניין בעבודתו, ללמוד את המונחים המקובלים בתחום ולשאול מה בדיוק הוא עושה ומדוע. גם אם אינכם שיפוצניקים מלידה חשוב להבהיר לו כי אתם מעורבים בתהליך.
סיום העבודה: בכל מקרה הקפידו לדרוש מבעל המקצוע חשבונית וגם תעודת אחריות. החשבונית תעיד שאכן שילמתם ובמקרים רבים תצטרכו להציג אותה יחד עם תעודת האחריות. שימו לב - לכל תחום ועבודה יש אחריות שונה. על התקנת מזגן תקופת האחריות המקובלת היא בין שנתיים לשלוש, על איטום הגג ביריעות ביטומניות האחריות נמשכת אף עשור שלם.
ומילה של "מקצוענים": אם הכול הסתיים לשביעות רצונכם, כדאי לכתוב המלצה למען הצרכנים הבאים. הרי גם אתם נעזרתם בהמלצות של אחרים. אם השירות שקבלתם היה לא ראוי, כדאי לכתוב ממה בדיוק הייתם לא מרוצים. כך יוכלו בעלי המקצוע להשתפר, ובמקביל צרכנים אחרים יוכלו להיזהר.
הכתבה נכתבה בשיתוף "המקצוענים" .