כן מחליטים עליהם: יוגבל שידור הפרסומת של "שוש"
גם אצלכם הודיעו הילדים שאתם "לא מחליטים עליהם" לאחר צפייה בפרסומת לחטיף "שוש"? תלונות של הורים שהגיעו לרשות השנייה הובילו להחלטה להגביל את שעת השידור שלה לאחרי שמונה בערב. "ההומור בפרסומת אינו מובן לילדים", אומר דוד רגב, נציב פניות הציבור ברשות השנייה
מאז עלתה לאוויר לפני מספר ימים הפרסומת לחטיף "שוש" סוערת קהילת ההורים בישראל. הסיבה: ילד חינני כבן חמש שמודיע קבל עם וטלוויזיה שאף אחד "לא מחליט עליו". בעקבות הפרסומת הוקמו קבוצות מחאה בפייסבוק, פורסמו מאות פוסטים זועמים ואל הרשות השנייה הגיעו עשרות פניות שדורשות להוריד את הפרסומת מהאוויר כיוון שלדעתם היא אינה חינוכית.
<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>
עוד חדשות בערוץ הורים של ynet:
בתוך שנה: בנק חלב אם ראשון בישראל
הישג לחירשים: חובת כתוביות בסרטים מדובבים
תנו לעבור: למה חוסמים לעגלות את הדרך?
הלחץ, כך נראה, עזר והיום (ב') הודיעה הרשות השנייה לזכייניות כי היא מגבילה את שעת השידור של הפרסומת לאחרי שמונה בערב. "אמנם מדובר בפרסומת הומוריסטית, אך הומור זה אינו מובן לילדים הצופים בפרסומת ועובדה שחלקם מחקים את הילד המופיע בפרסומת ואומרים להוריהם 'אתם לא תחליטו עלינו'", מסביר דוד רגב, נציב פניות הציבור ברשות השנייה, את ההחלטה. "אם לא די בכך גם הקריין בפרסומת תומך בילדים ומעודד אותם מול הוריהם".
"בזמן האחרון אנחנו נאלצים לחשוף את הילדים שלנו לפרסומת המזעזעת והלא חינוכית של שוש", כתבה אחת האמהות בקבוצת מחאה שהוקמה כנגד הפרסומת. "הפרסומת הזו משמשת דוגמה רעה לילדים שלנו, והגיע הזמן שנזכיר לשטראוס שאנחנו, ההורים, הם קהל היעד ואלה שמחליטים מה לקנות ומה לא לקנות לילדים שלנו!".
"צריך להוריד את הפרסומת הזאת לגמרי", כתבה אם אחרת. "מעצבן שכל האמצעים מקדשים את המטרה כשזה קשור לפרסומות ותרבות הצריכה. אין שום מסננים ולא חושבים איזה השלכות יש לכל דבר. המסר כאן גרוע מכל הבחינות. בוודאי שאנחנו 'מחליטים עליך' קטנצ'יק! מי אם לא אנחנו ההורים 'נחליט עליך'! אנחנו מחליטים לגבי התזונה שלך ולגבי החינוך שלך. גם ככה בימינו הילדים והנוער 'משתינים' על ההורים שלהם, על המורים שלהם וגם על סתם זרים שראו ברחוב. המשפט הזה יהפוך למטבע לשון בשפה וזה גרוע מאוד".
כאמור, גם לרשות השנייה הגיעו עשרות תלונות של הורים בנושא והיום הודיעה מועצת הרשות לזכייניות כי התלונות מוצדקות בעיניה והיא החליטה להגביל את שעת השידור של הפרסומת. "בימים האחרונים הגיעו לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו עשרות תלונות כנגד הפרסומת ל'שוש', בהן תלונות של ארגונים חברתיים, ארגוני ילדים והורים שטענו כי הפרסומת מזלזלת בהורים", נכתב בהודעת הרשות השנייה. "חלקם אף טענו כי ילדיהם מחקים את הילד שבפרסומת וחוזרים על דבריו בעת שהוריהם פונים אליהם.
"הרשות השנייה החליטה להגביל את שעת השידור לשעה 20.00 - שעה המיועדת לרוב לצפיית הורים וילדים בגילאים בוגרים ואשר אינה מיועדת לצפייה של ילדים קטנים העלולים להיות מושפעים ממנה. הגבלת שעת השידור יוצרת איזון נכון בין הזכות לחופש הביטוי מסחרי לבין החובה לשמירה על הציבור ובפרט על קטינים".
משטראוס נמסר: "אנחנו מכבדים את החלטת הרשות השניה ונפעל על פיה. עם זאת, חשוב לנו לציין שמלכתחילה הקמפיין יועד להורים ומשודר בשעות הרלוונטיות עבורם. הביטוי שמוביל את הקמפיין הינו שגור בקרב ילדים ומהווה שלב חשוב בהתפתחותם. השיח אשר התעורר בעקבות הפרסומת, רובו המכריע חיובי ומשקף לטעמנו את חיי היום יום של כל משפחה בישראל. הצטערנו לשמוע את תחושותיהם של אותם מיעוט הורים, אך לתחושתנו פרסומת זו נוגעת בנושא אמיתי ואותנטי באופן הומוריסטי וכנה".