ב.מ.וו M3 ו-M4 בנהיגה ראשונה: חליפת נהיגה מחויטת
מכוניות הספורט של ב.מ.וו מתחפשות שוב לסדאן וקופה מהוגנות, אך מציעות כל מה שחובב נהיגה יכול לרצות. כמעט. לקחנו אותן לסיבוב ראשון בכביש ובמסלול
- איפה נהגנו: פורטימאו, פורטוגל
- במה נהגנו: ב.מ.וו M3 סדאן וב.מ.וו M4 קופה
- מתחרות: מרצדס C 63 AMG
- מתי אצלנו: עכשיו
- כמה עולה: 690 אלף שקל ל-M3 ו-700 אלף ל-M4
- גלריית התמונות המלאה של ב.מ.וו M3 ו-M4
בעד: הנאה מנהיגה, יכולת דינמית בכביש ובמסלול, ביצועים, איכות
נגד: צליל מנוע, מחיר
מה חדש?
הכל. זהו הדור החמישי של ב.מ.וו M3, והדור הראשון של ב.מ.וו M4 - שהיא בעצם היורשת של M3 קופה ז"ל. וזו לא הבכורה היחידה כאן - המנוע מוגדש טורבו לראשונה במשפחת ה-M3, עם שישה צילינדרים בטור (זה כבר היה), במקום ה-V8 האטמוספרי של הדור היוצא.
מלבד זאת, מעצבי ב.מ.וו נתנו לעצמם הפעם (קצת) יותר חופש, ובניגוד לדורות הקודמים והמאופקים יחסית למראה, עיצבו מכונית אגרסיבית יחסית: החל במכסה המנוע עם הבליטה הגדולה, דרך הפגושים ועד למראות הצד המיוחדות. הכל זועק ביצועים, ובווליום גבוה.
תא הנוסעים
אם ישבתם בסדרה 3 או 4 עדכניות, תמצאו את מקומכם בקלות גם בגרסאות ה-M. אז איכות מצוינת יש, הן מבחינת חומרים והן מבחינת הרכבה, והנדסת האנוש אף היא מרשימה בדרך כלל. זה מסייע להתמצאות מהירה, ולהתמקדות במטרה - ליהנות מהיכולת הגבוהה של דגמי M, אליה נגיע בהמשך.
רכבי ההדגמה בהשקה צוידו בכל פריט אופציונאלי כמעט שניתן להזמין. וזה עושה כמובן את העבודה, עם תחושת עושר ומראה מכובד. החל במושבים ספורטיביים נהדרים ועד לאבזור פינוק-נוחות ובטיחות. המרווח בתא הנוסעים טוב מאוד מלפנים ומאחור ב-M3 סדאן, ומעט פחות מכך ב-M4 קופה, שמציעה גם גישה לא נוחה במיוחד למושבים האחוריים - צפוי למדי במרכב מסוג זה. תא המטען בשתי הגרסאות גדול ונוח לשימוש.
מנוע ותיבת הילוכים
אז ה-V8 מת, וכעת יש שוב מנוע שישה צילינדרים בטור. ליחידת הכוח נפח של 3.0 ליטר, צמד מגדשים, הספק מרבי של 431 כ"ס ומומנט מרבי של 56 קג"מ ב-1,850 סל"ד - שיפור צנוע בהספק (לעומת 420 כ"ס) אך משמעותי מאד במומנט (לעומת 40.8 קג"מ ב-3,900 סל"ד) לעומת ה-4.0 ליטר היוצא. לכן גם לא מפתיע לגלות שב.מ.וו מעניקה ל-M נתון האצה מעמידה ל-100 קמ"ש מרשים - 4.1 שניות עם תיבת השבעה הילוכים מצמד-כפול שהייתה זמינה למבחן. בדור הקודם, הנתון הזה עמד על 4.6 שניות.
האם הכל אידאלי עבור הנהג תאב הביצועים? כמעט. המנוע החדש חזק וגמיש מאוד, עם זמינות כוח מצוינת מיציאה מהמקום ועד למהירות מסחררת. התיבה הרובוטית מציעה פעולה חלקה מאוד, מהירה ויעילה - כולל על המסלול ובכל מצבי הכיול של התיבה - אם כי נעדרת במפתיע תכונת "זחילה", מה שמקשה על תמרוני חנייה למשל ויציאה מהמקום בכביש תלול. היא גם סובלת לעיתים רחוקות משיהוי קל (גם תגובת המנוע לעיתים עם שיהוי קליל). ועוד תלונה קטנה: למרות מערכת פליטה עם צליל סקסי וגם עם צליל מנוע מסונתז דרך הרמקולים, צליל המנוע אינו ספורטיבי ומלהיב מספיק, לפחות לא ביחס לציפיות מרכב מסוג זה.
נוחות ויכולת דינמית
אחת התכונות יוצאות הדופן, לטובה כמובן, שהביאה איתה ה-M3 עוד בשנות ה-80, היא השילוב שבין נוחות ושימושיות של משפחתית יוקרה, לבין יכולת דינמית והנאה מנהיגה ברמה של מכונית ספורט. וה-M3 ו-M4 החדשות לא שונות מכך.
היגוי בעל משקל טוב (כבד מדי לטעמנו במצב M), מדויק למדי ונוסך בטחון, גם אם תמצאו עצמכם בכביש פתלתל במיוחד או על מסלול. אז נכון, התגבור החשמלי המוצלח בכל זאת אינו משתווה להגה מתקשר של פעם, אבל עם רמה כה גבוהה ביתר המדדים זה כלל לא משנה. תוסיפו לכך רמת אחיזה גבוהה מאוד, שליטה מצוינת על תנודות המרכב ובלמים חזקים - ותקבלו מכונית שמסוגלת לצלוח כבישים מאתגרים לא רק במהירות, אלא גם בהנאה רבה.
למרות שמדובר במכוניות לא קטנות, בנהיגה ספורטיבית ה-M3 ו-M4 כמו מתכווצות סביב הנהג, והופכות לחליפת מירוץ תפורה למידות. גם על מסלול המירוץ שבחרה ב.מ.וו, שהיה מאתגר יחסית בשינויי הגובה ואופי הפניות לעומת המקובל באירועים מסוג זה, צמד ה-M הרשימו עם יכולת דינמית מצוינת. ועם כוח רב ואפשרות לניתוק הבקרות בשתי תוכניות (חלקית או מלאה), אפילו אותו "דריפט" נשגב קל יחסית להשגה, אפילו לנהגים לא ממש מנוסים.
ועוד קצת על ההבדלים בין הגרסאות: למרות היכולת הגבוהה בשתיהן, ה-M4 הפגינה נוקשות מתלים יחסית והייתה נעימה פחות בכביש הציבורי. על המסלול זה יכול לסייע (אם כי ל-M3 אין מה להתייבש גם כאן), אך בחיי היומיום העדפנו את הכיול המעט סלחני יותר של הסדאן.
סיכום
אם אתם חובבי רכב, ובפרט חובבי נהיגה, אתם עומדים להתאהב בב.מ.וו M3 ו-M4. ההבדל ביניהן עיצובית זניח, גם המחיר (10,000 שקלים) ואפילו הבדל הכיול - מי שרוצה את חבילת ההארד-קור יקנה כנראה את ה-M4 הנוקשה-ממוקדת, מי שזקוק לשימושיות ונוחות יומיומית עדיפה, יעדיף את ה-M3. בשני המקרים, הוא יזכה במכונית ספורט נהדרת שמחמיאה לנהג - בין אם כל מה שמעניין אותו זה כוח, ובין אם כל מה שהוא רוצה זה מהירות בסיבובים. חבל רק שמהיכולת המרשימה יוכלו להתרשם רק מעטים - בגלל המחיר.
- הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו