אל באנדי ותיקים באפלה נשארו מאחור
אד אוניל הקים משפחה מודרנית והצליח להשכיח את מוכר הנעליים של "נשואים פלוס", דיוויד דוכובני הפך מסוכן FBI לאלכוהוליסט חרמן ואידי פאלקו ויתרה על ציפורניים מטופחות לטובת משככי כאבים: זה לא פשוט, אבל כמה שחקנים הצליחו להשתחרר מצל הזיכרונות הטלוויזיוניים שעשו אותם
כל שחקן טלוויזיה יודע שהשתתפות בסדרה מצליחה היא חרב פיפיות. מצד אחד - בהנחה שמדובר בסדרת להיט שעונותיה מתחדשות על בסיס שנתי, היא מספקת יציבות כלכלית וחשיפה אדירה ומתמשכת. מצד שני - רבים מהשחקנים שהפכו לבני בית עבורנו הצופים, מעולם לא הצליחו לנער את הדמות האחת שגילמו במשך שנים כה רבות, דבר שהפך את ליהוקם לסרטים וסדרות אחרות למשימה כמעט בלתי אפשרית (או לא כדאית במיוחד עבור המלהקים).
"קללת סיינפלד" היא הדוגמה הקלאסית, כמובן, אבל גם שחקנים אחרים נתקלים בבעיה הזו, מהקאסט של "חברים" ועד כוכבי "הסופרנוס". אלא שיש גם כאלו שהצליחו להסיר את הטייפקאסט, והפכו למזוהים עם דמויות חדשות - שונות מאוד מאלו שהעלו אותם לגדולה. הם אמנם מעטים, אך הם מסתובבים בינינו, והשאלה הגדולה היא אם יצליחו לעשות זאת בפעם השנייה.
אד או'ניל: נשוי פלוס משפחה מודרנית
לא במקרה עומד אד או'ניל, או מי שצופי הטלוויזיה בארץ ובעולם הכירו במשך שנים כמוכר הנעליים אל באנדי, בראש הרשימה הזו. שכן בפני אונ'יל עמד האתגר הגדול ביותר - השכחת דמות כל כך אייקונית, עד שהפכה למזוהה עם כל דבר שעשה מאז שהפסיק לגלם אותה ב-1997, אחרי עשור שלם בנעליה. אפשר היה לומר שאונ'יל לעולם לא יצליח לחמוק מהתפקיד שהביא לו את תהילתו.
ניצח את אל באנדי. אד או'ניל מספר על ליהוקו ל"משפחה מודרנית"
אפילו הופעת אורח ב"עולמו של וויין" כמוכר המבורגרים מתוסכל לא הצליחה להוציא לצופים מהראש את האיש שהבקיע פעם ארבעה טאצד'אונים במשחק אחד, רק כדי להתחתן עם הבימבו של השכבה ולהיקבר בעבודה הזמנית הקבועה ביותר בעולם. אלא שאז הגיע ג'יי פריצ'ט, הפטריארך ואולי האדם המאוזן ביותר ב"משפחה מודרנית", ועשה עבור השחקן מה שאף תפקיד אחר לא הצליח לעשות עבורו: השכיח את קללת באנדי.
ההבדל הגדול בין ג'יי לאל הוא בעיקר ביכולת של הראשון להשלים עם מר גורלו ולא לרחם על עצמו. זה, והעובדה שהוא נשוי לגלוריה, מי שב"נשואים פלוס" סביר להניח שהיתה משמשת בעיקר כפנטזיית שטיפת מכוניות של אל. עבור תעשיית הטלוויזיה האמריקנית זה לא בהכרח מספיק, ואוניל עדיין לא זכה באמי אף שהיה מועמד כמה פעמים. בדומה ל"נשואים פלוס", שנחשבת עד היום לסדרה הארוכה ביותר שמעולם לא זכתה בפרס הנכסף.
ובכל זאת, העובדה שאנו רואים היום את ג'יי ולא מצפים ממנו להכניס יד למכנסיים ולנוע בקצב לצלילי הפתיח של "סייקו דד" היא כבר הישג גדול, שאפילו ג'יימס גנדולפיני המנוח לא הצליח לכבוש.
ניל פטריק האריס: ד"ר דוגי ומיסטר סטינסון
הוא הגיח לעולמנו בשנות ה-90 כדוגי האוזר, נער-רופא מבריק, שמתעד את חוויותיו בעולם הרפואה, לצלילי נעימת אורגן אימים ביומן אישי שנחשף רק בפנינו, הצופים. במשך שנים קושרה דמותו של השחקן ניל פטריק האריס לזו של ד"ר האוזר, ומראהו הצעיר והנערי רק תרם לכך.
הבחירה בפטריק האריס לתפקיד רודף השמלות והזיין האולטימטיבי בארני סטינסון בסיטקום "איך פגשתי את אמא" נראתה תמוהה בהתחלה. אחרי הכל, זה לא שדוגי האוזר נחשב לרווק הולל במיוחד. גם העובדה שבהמשך השחקן יצא מהארון, לא הקלה על המשימה למתג אותו כחובב נשים אובססיבי וצ'ארמר-על. ועדיין, איכשהו, זה הצליח.
מרופא חביב לדושבג משכיב. ברני סטינסון במחווה לדוגי האוזר
כנגד כל הסיכויים, דוגי האוזר הפך במחי חליפה ומבט נכלולי לאחד מהדון ז'ואנים הגדולים שראה המסך הקטן, והוא עשה זאת למרות ההחלטה התסריטאית התמוהה לשלב בדמותו חיבה מיותרת לקסמים. האריס גילם את התפקיד בכזו הצלחה, עד כי היה מועמד לפרס לפרס האמי ברציפות מ-2007 עד 2010.
השחקן, אגב, אמר בעבר בראיונות כי שמח להיחשב לדמות משנה, בניגוד לתפקידו ב"דוגי האוזר", אך חלקים מאותו דוקטור צעיר וחביב נותרו גם בדמותו של ברני סטינסון. "אני תמיד דואג שברני יישאר מישהו שאתה עדיין רוצה להיות חבר שלו, אף שלא תמיד אתה יודע למה", גילה האריס. "אתה נמשך אליו, לא רק נגעל".
דיוויד דוכובני: מחייזרים לנשים
זה נמשך 14 שנים, אבל בסוף זה קרה. כשהדרמה הסליזית והפרועה "קליפורניקיישן" עלתה לשידור ב-2007, דיוויד דוכובני עוד היה מקושר (שלא נאמר אזוק) לדמותו של סוכן ה-FBI מאלדר מ"תיקים באפלה", סדרת הקאלט שסחפה את לבם של גיקים וחובבי מד"ב באמצע הניינטיז. גם תפקידי אורח בסרטים כמו "זולנדר" או "אבולוציה" לא עזרו. מדוכובני צופה רוב הזמן לרדוף אחר חייזרים או לשחזר את המתח המיני המייגע ההוא עם ג'יליאן אנדרסון.
דוכובני מסכם את "קליפורניקיישן" ולא שולל חזרה לימיו כמאלדר
ואז הגיע האנק מודי - סופר מתוסכל, שתיין שרמנטי ורומנטיקן בעל יצר הרס עצמי מפותח, שהשכיח מהזיכרון הקולקטיבי כמעט לחלוטין את הסוכן מאלדר. בעוד מאלדר היה דמות מחושבת ושקולה, האנק מודי הוא כל מה שאותו חוקר עב"מים לא היה: פרוע, חסר אחריות, נטול תקווה ומכור חסר תקנה למין. למעשה, אם הסוכנת סקאלי היתה מסתובבת עם האנק מודי, סביר להניח שהשניים היו מפוצצים את המתח המיני ביניהם כבר בדקות הראשונות של פרק הפתיחה.
"אחרי ש'תיקים באפלה' הסתיימה, לא בחנתי תסריטים לסדרות טלוויזיה, כי הרגשתי שזה לא מאפשר לך את היכולת להתפתח כשחקן, ולא רציתי להתמודד עם לוח הזמנים המחייב. רציתי שיהיו לי חיים ושזו לא תהיה הזהות היצירתית היחידה שלי", אמר דוכובני בראיון עם תום צילומי "קליפורניקיישן" (שהפכה עם השנים לילדותית, מעיקה ואפילו בלתי נסבלת), ולמעשה חשף קצת את חששו מצלו הגדול של מאלדר.
דוכובני, אגב, כבר מחויב לסדרה חדשה של NBC, שבה יגלם בלש במצוד אחר הרוצח הסדרתי צ'ארלס מנסון, וכל שנותר לאחל לו הוא שיצליח לנער ממנו את דמותו של האנק מודי במהרה.
אידי פאלקו: לכרמלה סופרנו זה לא היה קורה
מ-1999 ועד 2007 גילמה אידי פאלקו את כרמלה סופרנו - דמות משנה, ברמות מסוימות, ומי שתפקידה ב"סופרנוס" היה העזר כנגדו של כוכב הסדרה הבלתי מעורער, טוני (ג'יימס גנדולפיני).
פרט להתאהבות ילדותית של כרמלה באחד מאנשיו של טוני, הדמות שגילמה פאלקו נותרה חיובית ומצפונית לאורך שנים ועונות רבות, במיוחד ביחס לשאר דמויות הסדרה. ואם מתעלמים מהנוחות שבהעלמת העין מהזוועות שבעלה מעולל, רק כדי לתחזק את סגנון החיים לו התרגלה כל כך, היא נותרה אולי המוסרית שבדמויותיה עד ימיה האחרונים של הסדרה.
כרמלה סופרנו על משככי כאבים. אידי פאלקו משווה בין שתי הדמויות שגילמה
"האחות ג'קי", שעלתה ב-2009, הפכה את אידי פאלקו לכוכבת הראשית. השילוב הלא שגרתי בין אחות בבית חולים ונרקומנית, השכיח ממנה את כל זיכרונות נקניק הגבגול שטוני כל כך אהב, ולקח אותה למקומות דרמטיים שלא הגיעה אליהם גם בשש וחצי עונות של האיכותית שבסדרות הטלוויזיה.
אולי אנחנו מייחסים יותר מדי משמעות למטאפורה (אם היא בכלל כזו), אבל נדמה שפאלקו בעצמה רמזה על העובדה שדמותה החדשה מאתגרת אותה יותר מאשר כרמלה סופרנו, כאשר אמרה לאחרונה בראיון: "הציפורניים של כרמלה היו סיפור בפני עצמו. היא אף פעם לא היתה יכולה לגעת בשום דבר. תמיד היה איזשהו מרווח בינה לבין כל דבר בסביבה שלה. איכשהו היא היתה מוגנת באמצעות השיריון הזה מהסביבה שלה בדרך זו או אחרת. פנימית וחיצונית".
מאט לה בלאנק: מהחבר המטומטם לדושבאג החביב
העשור שעבר מאז השיבה "חברים" את נשמתה לבורא הוכיח דבר אחד: קללת סיינפלד לא היתה מוגבלת אך ורק לשחקני סדרה אחת, והיא מנת חלקם של כמעט כל יוצאי סדרה קומית מצליחה. במיוחד כזו שהותירה חותם כל כך גבוה על תרבות הפופ האמריקאית. ולראיה - הניסיונות הכושלים של שחקני "חברים" לשבור את הטייפקאסט של דמויותיהם הידועות. ג'ניפר אניסטון אמנם הפכה לכוכבת קולנוע, אבל גם עם תפקיד ראשי ב"קוגר טאון", מראה דמותה של קורטני קוקס תמיד יזכיר לנו את מוניקה הנוירוטית, ועל "ג'ואי" אין בכלל מה לדבר (בעיקר כי מאט לה בלאנק שיחק שם, ובכן, את ג'ואי).
לדמות קוראים מאט לה בלאנק ואני צריך לעשות אודישן? הטיזר ל"אפיזודס"
הרעיון שמאחורי "אפיזודס" שעלתה ב-2011 כמעט מחלל את כל מה שזכרנו מאותו ג'ואי טיפש, אך חביב. בעיקר כי מאט לה בלאנק משחק שם בתפקיד עצמו, כלומר - שחקן סיטקומים שלא מצליח להיפטר מהדמות שגילם במשך שנים כה רבות, בתוספת כמויות של סליז ופאתטיות קיומית. ומה אתם יודעים - זה אפילו קצת עובד.
"אפיזודס" הוכיחה כי הדרך היחידה של לה בלאנק לברוח מג'ואי היתה להתמודד איתו ולירוק בפניו. לא להתכחש אליו, אלא לשחק את עצמו בדיוק - שחקן שקצת מתגעגע לעבר שלו, ואולי גם מתחרט עליו לעתים.
אז נכון, אמנם לא מדובר בהדחקה מוחלטת, ועדיין פה ושם צפייה ב"אפיזודס" נדמית לרגעים כמו צפייה בפרק לא מוצלח של "חברים", אבל לרוב ברור לנו שמאט לה בלאנק לא ממש שונה ממה שהיה נהיה מג'ואי לו היה ממשיך להתקיים על המסך: חובב נשים חביב אך לא מבריק במיוחד, שהשנים לא היטיבו עמו, וגם לא התפקידים שבחר. אלו, מבחינה מסוימת, גם לא היטיבו עם ג'ואי הדמות אף פעם.
אוון הנדלר: אולי מקודם היה עדיף
המקרה של אוון הנדלר, מי שהכרתם כהארי גולדבלט ב"סקס והעיר הגדולה" ובהמשך כצ'ארלי רנקל מ"קליפורניקיישן", מעט שונה. שכן דמותו כבעלה של שרלוט ב"סקס והעיר" לא הפכה לאייקונית במיוחד ולא זוהתה עמו. עד "קליפורניקיישן", הנדלר לא נחשב לשחקן מצליח במיוחד, והקריירה שלו כללה בעיקר הופעות אורח לא זכירות בסדרות כמו "חברים", "חוק וסדר" ו"עמוק באדמה".
במקרה שלו אולי התפקיד הקודם היה מוצלח יותר. הנדלר כצ'ארלי רנקל
התפקיד הבולט ביותר שגילם היה זה של בעלה המסור של שרלוט, בחור יהודי ודמות חיובית בסך הכל, עד שנכנס לנעליו המביכות של צ'ארלי רנקל, סוכנו של האנק מודי ב"קליפורניקיישן" - וכנראה הדמות הפתטית ביותר בטלוויזיה שלכם בשנים האחרונות.
למעשה, צ'רלי רנקל הוא דמות כלך כך איומה ומעוררת רחמים, שנראה שהנדלר יזדקק לתפקיד אחר ושונה לחלוטין, רק כדי לברוח מהטייפקאסט שעלול לדבוק בו: זה של גבר לוזר, חרמן ונואש. ותפקידים טובים, כפי שאתם יודעים, הם לא משהו שמגיע בקלות. שיהיה לו בהצלחה.