פרסי אופיר: "מיתה טובה" מוביל עם 14 מועמדויות
האקדמיה הישראלית לקולנוע חשפה את מועמדיה לפרסי אופיר: "מיתה טובה" של שרון מימון וטל גרניט זכתה ללא פחות מ-14 מועמדויות - יותר מ"גט" של רונית ושלומי אלקבץ (12), "אפס ביחסי אנוש" (11) ו"יונה" ו"את לי לילה". יהודה ברקן יקבל פרס מפעל חיים
זוהי היתה שנה מוצלחת ביותר לקולנוע הישראלי והיא עדיין רחוקה מסיום. הקהל הגיע בהמוניו לסרטים כמו "מפריח היונים", "אפס ביחסי אנוש", "שושנה חלוץ מרכזי" ו"גאליס: המסע לאסטרה", ופסטיבל קאן קיבל בברכה לא פחות משישה סרטי איכות תוצרת הארץ. בחודש הבא יגיע תורם של חברי האקדמיה הישראלית לקולנוע להגיד את דברם, ולהחליט על הזוכים בפרסי אופיר. ולא פחות מכך להכריע בנוגע לסרט הטוב ביותר - הוא אשר יהיה מועמד ישראל לפרס האוסקר הזר.
במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (ג') ביפו, הוכרזו חמשת המועמדים שיתחרו על התואר הנחשק, שיוענק בטקס פרסי אופיר ב-21 בספטמבר. ואלו הסרטים שנכללים בקבוצת המועמדים הסופית: "אפס ביחסי אנוש" של טליה לביא, "גט: המשפט של ויויאן אמסלם" של האחים רונית ושלומי אלקבץ, "את לי לילה" של אסף קורמן, "יונה" של ניר ברגמן, ו"מיתה טובה" של שרון מימון וטל גרניט, אשר מוביל את הרשימה עם 14 מועמדויות (מתוך 15 קטגוריות המוקדשות לסרטים עלילתיים).
הטריילר של "מיתה טובה"
"גט" שני מבין המועמדים עם מועמדויות ל-12 קטגוריות, "אפס ביחסי אנוש" עם 11 (כשנלי תגר ושני קליין מועמדות שתיהן באותה קטגוריה של שחקנית משנה), ו"את לי לילה" ו"יונה" עם תשע כל אחד. אגב, בקטגוריית הסרט העלילתי במסלול הפרינג' מובטח נצחונו של "האם זה אתה?" של דני מנקין, שהוא בעצם המועמד היחיד ברשימה.
בחירות האקדמיה מבשרות על פתיחות מפתיעה למדי לקומדיות מרירות כמו "מיתה טובה" על סוללת שחקניו הוותיקים (זאב רווח, אילן דר, עליזה רוזן, לבנה פינקלשטיין שמועמדים כולם לפרסים בקטגוריות המשחק) שיוקרן בקרוב בפסטיבל ונציה, ו"אפס ביחסי אנוש" עם צוות השחקניות הצעירות שלו (דאנה איבגי, נלי תגר ושני קליין, שמועמדות גם הן לפרסים בקטגוריות השחקנית הראשית ושחקנית המשנה) שזכה בפסטיבל טרייבקה השנה.
המאבק על לבותיהם של חברי האקדמיה יתנהל מול סרט הבכורה של קורמן "את לי לילה" שיצר ביחד עם התסריטאית/שחקנית בת זוגו לירון בן-שלוש, "גט" של האחים רונית ושלומי אלקבץ שמסיימים את טרילוגיית ויויאן אמסלם שלהם. ניר ברגמן מציג בסרטו החדש את סיפורה של המשוררת יונה וולך.
בנוסף לרשימת המועמדים, הודיע יו"ר האקדמיה איתן אבן על הענקת פרס מפעל חיים ליהודה ברקן - מה שיקל אולי במעט על תחושת הקיפוח שהיתה מנת חלקו של השחקן והבמאי בן ה-69 לאורך השנים בכל הנוגע ליחס האקדמיה כלפיו. פרס על הישגים מקצועיים יוענק לאיש הסאונד אלי ירקוני.
הסרט העלילתי הטוב ביותר:
"אפס ביחסי אנוש"
"את לי לילה"
"גט"
"יונה"
"מיתה טובה"
* בקטגוריית הסרט העלילתי הטוב ביותר במסלול הפרינג': "האם זה אתה?"
הבמאי הטוב ביותר:
אסף קורמן, "את לי לילה"
טל גרניט ושרון מימון, "מיתה טובה"
טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש"
ניר ברגמן, "יונה"
רונית ושלומי אלקבץ, "גט"
התסריט הטוב ביותר:
טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש"
לירון בן-שלוש, "את לי לילה"
נדב לפיד, "הגננת"
רונית ושלומי אלקבץ, "גט"
שרון מימון וטל גרניט, "מיתה טובה"
השחקן הראשי הטוב ביותר:
זאב רווח, "מיתה טובה"
יוסי מרשק, "מנפאואר"
מנשה נוי, "גט"
נוה צור, "עמק"
תאופיק ברהום, "ערבים רוקדים"
השחקנית הראשית הטובה ביותר:
דאנה איבגי, "אפס ביחסי אנוש"
לבנה פינקלשטיין, "מיתה טובה"
לירון בן-שלוש, "את לי לילה"
נעמי לבוב, "יונה"
רונית אלקבץ, "גט"
שירה האס, "פרינסס"
שחקן המשנה הטוב ביותר:
אילן דר, "מיתה טובה"
אלישע בנאי, "תפוחים מן המדבר"
יעקב זאדה-דניאל, "את לי לילה"
מיכאל מושנוב, "ערבים רוקדים"
ששון גבאי, "גט"
שחקנית המשנה הטובה ביותר:
דאנה איבגי, "את לי לילה"
נלי תגר, "אפס ביחסי אנוש"
עליזה רוזן, "מיתה טובה"
ריימונד אמסלם, "תפוחים מן המדבר"
שני קליין, "אפס ביחסי אנוש"
הצילום הטוב ביותר:
זיו ברקוביץ', "בורג"
טובי הוכשטיין, "מיתה טובה"
נדב הקסלמן, "לוויה בצהריים"
עמית יסעור, "את לי לילה"
שי גולדמן, "הגננת"
העריכה הטובה ביותר:
אילה בנגד, "יונה"
אריק להב ליבוביץ', "אפס ביחסי אנוש"
ז'ואל אלכסיס, "גט"
עינת גלזר זרחין, "מיתה טובה"
שירה הוכמן ואסף קורמן, "את לי לילה"
הליהוק הטוב ביותר:
אורית אזולאי, "אפס ביחסי אנוש"
אסתר קלינג, "פרינסס"
יובל אהרוני, "גט"
לימור שמילה, "יונה"
מיכל קורן, "מיתה טובה"
העיצוב האמנותי הטוב ביותר:
אבי אביבי, "יונה"
יואל הרצברג, "ערבים רוקדים"
כרמלה סנדרסון, "לוויה בצהריים"
ערד שאואט, "בורג"
ערד שאואט, "מיתה טובה"
רון (זיק) זיקנו, "אפס ביחסי אנוש"
עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
אדם קלדרון, "פרחים של מרציפן"
דני בר שי, ואביטל טלי אסקרי, "תפוחים מן המדבר"
לאורה שיים, "לוויה בצהריים"
לי אלמביק, "גט"
מיכל דור וענבל רוזנטל, "יונה"
האיפור הטוב ביותר:
אורלי רונן, "מיתה טובה"
זיו קטנוב, "גט"
מאיה גרסטל, "אפס ביחסי אנוש"
קרין גבע, "את לי לילה"
קרין גבע, "יונה"
המוסיקה המקורית הטובה ביותר:
אבי בללי, "יונה"
אבי בללי, "מיתה טובה"
דיקלה שאול בסר, "גט"
ישי אדר, "פרינסס"
רן בגנו, "אפס ביחסי אנוש"
הפסקול הטוב ביותר:
אביב אלדמע, "הגננת"
אביב אלדמע, "מיתה טובה"
איציק כהן ותולי חן, "גט"
אשי מילוא ואיציק כהן, "אפס ביחסי אנוש"
הסרט התיעודי הטוב ביותר – מעל 60 דק':
"אדם הגון", ונסה לאפא
"היה שלום פטר שווארץ", יעל ראובני
"הנסיך הירוק", נדב שירמן
"משפטי חיים", נורית קידר וירון שני
"תקופת מבחן", אביגיל שפרבר
הסרט התיעודי הטוב ביותר – עד 60 דק':
"גינת עדן", יהודית כהנא
"השדכנית", דני ווסרמן
"כופר נפש", קרן שעיו
"רקדנית, עמוד וסרט", ישרי (ישראל) הלפרן
"שבעת מדורי הגיהנום של הדיור הציבורי", דורון צברי
הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר:
"אלוהים יקר", ארז תדמור וגיא נתיב
"דפיקה בדלת", אלירן אליה
"הביקור", ענבר חורש
"הרי אני... הרי אתה...", דקלה ג'יקה אלקסלסי
"פריז על המים", הדס איילון