שתף קטע נבחר

תושבי קריית יובל: הורדנו מחירי שופרסל שלי

יוזמי החרם נגד סניף שופרסל בשכונה, טוענים שבעקבות המחאה, הרשת הוזילה 6,600 מוצרים ועלות הסל ירדה ב-14%. יחד עם זאת, יש מוצרים בסניף שהתייקרו. "'ניצחנו. בשופרסל אמרו לנו בהתחלה: 'אנחנו לא יכולים להוריד מחירים כי יבואו סניפים אחרים ויביקשו שנשנה גם אצלם'". במקביל, שופרסל יצאה במהלך הורדת מחירים ארצי בעקבות שחיקה ברווחים

המאבק הצליח: אחרי כמעט שנה של מאבק, הצליחו תושבי קריית יובל בירושלים, לגרום לשופרסל להוריד את המחירים בסניף שופרסל שלי בשכונה. רשת שופרסל שלי זו רשת עירונית שמחיריה בדרך כלל גבוהים משום שהיא ממוקמת בתוך הערים. רבים מהלקוחות שלה הם קשישים וצעירים שלא משתמשים ברכב ומתקשים להגיע לסניפים הזולים מחוץ לערים.

 

 

"אחרי למעלה מ-200 ימי מאבק ב'שופרסל שלי' בקריית היובל, יותר מ-2,000 חתימות, 1,000 שעות של דוכנים, עשרות הפגנות, 3 מסיבות מחאה, וביקור אחד בסופר בלי בגדים, תושבי שכונת קריית היובל יכולים לראשונה לחייך ולומר בגאווה: ניצחנו", כתבו יוזמי המחאה בהודעה ששלחו לתושבי השכונה ולעיתונות.

 

תושבות השכונה מפגינות נגד המחירים הגבוהים (צילם: עתניאל דייגי) ()
תושבות השכונה מפגינות נגד המחירים הגבוהים (צילם: עתניאל דייגי)

 

לפי היזמים, "שופרסל נאלצה להוריד את מחירם של 6,600 מוצרים בסניף שופרסל שלי בשיעור ממוצע של 10-15%". עוד הם מתגאים בכך שמחיר הסל השבועי המייצג בסניף, ירד מ-338 שקל ב-2013 ל-288 שקל (ירידה של 14%) - חיסכון של למעלה מ-2,500 שקל בשנה למשפחה. בנוסף להורדות המחיר, שופרסל הסכימה להקצות תקציב מיוחד לסיוע לנזקקים בסניף השכונתי. "מעל לכל, הוכיחו התושבים שהקהילה מסוגלת להכתיב לרשת המזון הגדולה בישראל את כללי המשחק! עכשיו כולם יודעים: כשהקהילה מלוכדת, המחיר חייב לרדת!", כך מסרו תושבי השכונה.

 

יין הוזל, אורז התייקר

בין המוצרים שהוזלו (לפי השוואה של מוצרים ברי השוואה מתוך סל המוצרים המייצג של המועצה הישראלית לצרכנות, כשאיסוף הנתונים בוצע ע"י סיירת המחירים של המועצה - סמ"ל): ממרח שוקולד השחר שעלה 14.10 שקל ב-2013, עולה כעת 9.90 שקלים – ירידת מחיר של 31%. יין סלקטד עלה ב-2013 - 39.90 שקל והוזל ל-21.90 שקל, ירידת מחיר של 45%. שימורי מלפפונים במלח בית השיטה, בינוניים 10-12 יחידות, 560 גרם עלו בעבר 8.43 שקלים ועכשיו 6.9 שקלים.

 

קפה טורקי,עלית,שטראוס, 100 גרם עלה ב-2013 9.6 שקלים וכעת 8.5 שקלים ירידת מחיר של 11%. גבינה בולגרית, פיראוס תנובה 5%, מעודנת 250 גרם עלתה 23.5 שקל והיום 18.9 שקל - ירידה של 20% ומים מינרליים נביעות או מי עדן שישייה, 1.5 ליטר עלו 11.99 שקל וכיום 10.9 שקל - ירידת מחיר של 10%.

 

לעומת זאת, אורז פרסי קלאסי סוגת 1 קילו, עלה אז 6.99 שקלים וכיום 6.9 שקלים. עליית מחיר של 27%. גם טייסטרס צ'ויס התייקר מ-36.3 ל-36.9 שקלים, התייקרות של 2%. קופסת שימורי גרעיני תירס מתוק פרי גליל, 550 גרם התייקרה מ-6.3 שקלים ל-6.9 שקלים, התייקרות של 10%.

 

הפער לעומת שפרסל דיל ירד ל-1 שקלים בפירות עוף וירקות

אחד ממובילי המאבק ניר ינובסקי דגן, אמר ל-ynet, כי בשופרסל התחייבו להצמיד את כל מחירי המוצרים בסניף למחירי 'שופרסל דיל'. "בירקות, פירות ועופות, הפער יהיה עד שקל אחד לק"ג וביתר המוצרים - עד 15%. בנוסף, ב-10 מוצרים שבחרו התושבים יהיו המחירים זהים לחלוטין למחירי דיל. לשם השוואה, בתחילת המאבק הפער עמד על עשרות ואף מאות אחוזים".

 

לפי ינובסקי דגן, המאבק הזה הוא נכד של שני מאבקים קודמים נגד המחירים הגבוהים בסניף: אחד שאירע לפני 7 שנים ונכשל. וחרם שהוכרז לפני שנתיים וחצי שגם הוא התמסמס. בדצמבר 2013 החליטו תושבי השכונה שהפעם הם לא מוותרים.

 

"הפגנות, משמרת שבועים עם וידיאו כדי לוודא שאף צרכן לא נכנס בטעות לסניף, פייסבוק, לחץ תקשורתי, פניה לרשות ההגבלים העסקיים. ברשת כל הזמן ראו זמנים בהם הקופות ריקות וזה מאוד השפיע על הרצון של הסניף ללכת לקראתנו.

 

"פערי המחירים היו לא הגיוניים. תיעדנו שמלפפונים עלו אצלנו 9.90 שקלים לק"ג ובגבעת שאול 1.90 שקלים לק"ג עגבניות עלו אצלנו 8.90 שקלים לק"ג ושם 1.90 שקלים לק"ג. הפער המקסימלי יכול להיות שקל מעתה. זה אמנם כואב אבל לא כמו מוצר שיקר פי 5".

 

"שופרסל היו יהירים, אמרו: 'אז אל תקנו פה'"

בשופרסל התעקשו בתחילה ואמרו ליוזמים שהם יכולים לקנות במקום אחר. "שופרסל היו מאוד יהירים ואמרו מה הבעיה, אל תקנו פה, אבל זה לא כל כך קל", אומר ינובסקי דגן. "בעיית היסוד היא שמדובר במונופול אזורי שהשתלט על השטח הכי חשוב בקריית יובל. יש פה חב'רה מדיור מוגן שקשה להם לכתת רגליהם לשוק. אחר כך שופרסל אמרו לנו: 'אנחנו לא יכולים לשנות שום דבר מפני שאם נשנה אצלכם יבואו סניפים אחרים ויביקשו שנשנה גם'".

 

יכול להיות ששופרסל לא הורידו מחירים בסניף שלכם בגלל המחאה אלא כחלק ממהלך הורדת המחירים שלהם ברחבי הארץ?

 

"בקריית יובל הורידו הכי הרבה ובנוסף לזה, אין לי ספק שהשינוי במחירים בכל הארץ הושפע מהמאבק ומיוזמום החרם במרום נוה ובחיפה. כל הארץ כולל שלומי וירוחם מרוויחים את פירות המאבק הזה".

 

"רשתות אחרות באזור הורידו מחירים"

המו"מ עם שופרסל לא היה קל. בזמן המאבק, היוזמים ייסדו את "כרטיס יובלים", כרטיס תושב שמאפשר הנחות במכולות ובסופרמרקטים מתחרים; פתחו סופר מתחרה, קואופרטיב מזון, שהחברות בו עולה 300 שקל תשלום חד פעמי וכן קואופרטיב של בר קפה. "במטרה להיות הבעלים של המוצרים ולא רק צרכנים שלהם", אמר. "יש לנו כל מיני הישגים נקודתיים. למשל, רשתות אחרות שמתחרות בשופרסל באזור הורידו מחירים. תושבים אמרו לנו: 'במכולת עכשיו יותר זול משופרסל'.

 

"במהלך המו"מ איתנו, הרגשנו ששופרסל מתרגלים מחשבות לגבי הורדת מחירים. בהתחלה אמרו לנו: 'אולי נוריד רק את המחירים של המותג שופרסל'? אמרנו שזה לא מכסה את הדרישות שכן אין לו מספיק מוצרים ולא כולם קונים אותו. חשבו על הורדת מחירים בקטגוריות מסוימות. אמרנו שאם לא תהיה הורדה גורפת של מחירי מוצרים זה לא יעבוד.

 

"אחרי סדרה של פגישות במטה של שופרסל הרגשנו שהם מתחילים להתקפל בכל אחת מהדרישות שלנו. בסוף יולי הגענו להסכמות לגבי מה יהיו הפערים בפירות, ירקות ועוף שקל לק"ג בין דיל לשלי. עד 15% פערים אלה ההסכמות".

 

יש לכם חוזה חתום?

 

" לא חתמנו עם עו"ד אם לזה הכוונה. שופרסל העדיפו שאנחנו נפרסם והם לא יכחישו. הם יתלו בסניף את הפרוספקט".

 

איך זה יכול להיות שחלק מהמחירים עלו? יכול להיות שזו פשוט הורדת מחירים כחלק מהמלך השיווקי של שופרסל?

 

"חלק מהמחירים עלו בגלל שינויים בעלויות המחירים. ההשוואה שלנו היא מול שופרסל דיל. בסופו של דבר, כשמסתכלים על הסל יש ירידה של 15%. בכל הארץ הוזילו 4,000 מוצרים. אצלנו יותר. אצלנו חלק מהמוצרים הם בהפרש של שקל משופרסל דיל בכנפי נשרים. אני די גאה שהמחירים ירדו גם במקומות אחרים".

 

ירדו כי לצרכנים אין כסף לקנות ביוקר, לא בהכרח בגלל מחאה.

 

"שופרסל חששו מהתדמית היקרה שפוגעת בהם בכל הארץ. הסניפים השכונתיים יקרים מדי, רחוקים מדי מסניפי הדיסקאונט. הם אמרו שהם רוצים לעשות סניפי עוד יותר דיסקאונט. ברור שאני לא טוען שזה רק קריית יובל שגרמה לכל זה. אנחנו כאן כדי שהשינוי הזה יישמר".

 

ניר ינובסקי דגן, הוא תושב השכונה וחבר הקהילה הצעירה רימון, במקצועו מנהל מוצר בחברה טכנולוגית. במאבק השתתפו המנהל הקהילתי יובלים, אגודת הסטודנטים פעילים חברתיים, אגודת הסטודנטים והמכינה הדמוקרטית. בשכונה מתגוררים 20 אלף תושבים, אך הסניף משרת קהל של כ-40 אלף איש משכונות נוספות.

 

מובילי המאבק שמחים על ההישג, אך עדיין ממליצים לתושבים לקנות איפה שהכי זול להם וזה לאו דווקא בשופרסל: "לאור ההתחייבויות מצד רשת שופרסל, אנו מסירים היום את החרם מעל הסניף המקומי. אנו ממליצים לכל צרכן וצרכן להמשיך להשוות מחירים, ולקנות במקום המתאים לו ביותר מבחינת מחיר, איכות ושירות – המחירים במחנה יהודה, בתלפיות ובגבעת שאול עדיין נמוכים יותר מבשכונה, ובקנייה גדולה מומלץ להגיע לשם. בחודשים הקרובים ייפתח בשכונה קואופרטיב מזון שיסייע להוריד עוד יותר את המחירים".  

 

משופרסל נמסר בתגובה: "אנו קשובים ללקוחותינו, בחודש האחרון יצאנו במהלך הורדת מחירים קבועה, רחבה ועמוקה בכל סניפי הרשת ובאונליין, דוגמא לכך הינו הסקר שערכו תושבי קרית יובל המבטא את הורדת המחירים".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים