אש או אדמה? לטפל ב-ADHD עפ"י הרפואה הסינית
על פי הרפואה הסינית, כל ילד עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) מגיב בצורה שונה לעולם שסביבו, על פי האלמנט אליו הוא שייך. איך מטפלים בילדים השייכים לאלמנט האש ומה יאזן ילד השייך לאלמנט העץ? מדריך
תיאוריית חמשת האלמנטים על פי הסינים - אש, עץ, אדמה, מתכת ומים - מייצגת את כל האפשרויות הקיימות בטבע, באופי האדם וביקום. בין האלמנטים קיים איזון במצב תקין ולכן השתלטות של אלמנט אחד על השני או חוסר באחד מהם עלול להביא לחוסר איזון, שמוביל למחלה. לכולנו כל חמשת האלמנטים אך מתוכם יש לנו אלמנט דומיננטי אחד שמאפיין כיצד אנו רואים את העולם, איך אנו פועלים, האישיות שלנו, ההתבטאות הפיזית והרגשית.
הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) יכולים להבין את הדרך הייחודית שכל ילד חווה ומגיב לסביבה באמצעות חלוקה של חמשת האלמנטים. באמצעות הקניית הידע להורה כיצד להזין ולתמוך בליבה של האלמנט של הילד, לצד שילוב טכניקות מהרפואה הסינית אצל מטפל מומחה לילדים, ניתן לאזן את האלמנטים, להחזיר את ההרמוניה ולטפל בבעיה.
1. אלמנט האש
מצב מאוזן: מאפיין ילד כריזמטי, אוהב משחק והצגה (דרמטי), אוהב דברים חדשים (בייחוד נוצצים ומבריקים), נהנה מהתרגשות ומגירוי חושי, אוהב למשש דברים ושואף למגע ואינטימיות (אוהב לתת הרבה חיבוקים ונשיקות), לומד בצורה אינטואיטיבית ומלא ברגש והתלהבות.
חוסר איזון: יתאפיין כליצן הכיתה לבנים ודרמה קווין לבנות, משתעמם בקלות, אימפולסיבי, דעתו תוסח בקלות, נטייה לשכחה, התפרצויות, חוסר ביטחון עצמי, סף תסכול נמוך, עצבות, פטפטנות ללא הפסקה, חוסר סבלנות, הפרעה לדברי האחר והתנהגות בלתי הולמת. בעל איטגרטציה חושית חלשה, כלומר, גירוי חושי כמו ריח או רעש חזק עשויים להוציאו מפוקוס.
כיצד נאזן? יש להקפיד על ארוחות סדירות, שתייה מרובה של מים, מסאז' לפני השינה, הקניית כלים להסדרה רגשית, הקדשת זמן למנוחה, מיפוי סדר היום במטרת להפחית השעמום. בבית הספר - מעבר בין משימות בתדירות גבוהה, העדפה להדרכה עדינה מאשר משמעת קשוחה בשל היותם רגישים מאוד, להשתמש במגע רך כמו יד על הכתף. ריפוי בעיסוק או בתקשורת במידה וקיימות בעיות תקשורת.
איזון באמצעות אלמנט העץ: פעילות גופנית, משחקי הרפתקאות, זמן בטבע, בנייה במטרה לפיתוח תחושה מרחבית.
2. אלמנט העץ
מצב מאוזן: אוהבים לחקור דברים, להיות ראשונים, לזכות בתחרויות, לחץ והרפתקנות. מנהיגים מטבעם, החלטיים, בולטים ואסרטיביים. אוהבים תנועה ופעילות גופנית, בעלי יכולת מוטורית מפותחת לגילם, הגיוניים ושיטתיים, אוהבים למשוך ולבדוק גבולות. מונעים על ידי הצבת מטרות ורצון לכבוש אותן, מאוד דומים בסקרנותם לילדי ה"אש", אך שונים בזה שאוהבים לחקור ולהבין הדברים ואיך הם עובדים ואילו השניים אוהבים לחוש אותם, למששם.
חוסר איזון: חסרי סבלנות ותמיד רוצים להיות ראשונים, דעתם מוסחת בקלות, לא אוהבים דממה, נעים בעצבנות, חוסר מנוחה וחוסר יכולת לשבת במקום, היפראקטיביים. עשויים להיות עצבניים ואף עוינים, אגרסיביים ולצעוק. סף תסכול נמוך. נוטים לסבול מכאבי ראש והתכווצויות שרירים.
כיצד נאזן? יש להימנע מלצעוק עליהם בשל החולשה שלהם לצעקות ולתת דוגמא אישית בשליטה על רגשות כמו עצבנות ותסכול (חיזוקים חיוביים). חובה לבצע פעילות גופנית יומית, לתמוך באהבתם ללמוד לבד, ללמדם הצבת מטרות והשגתם בצורה נכונה ובריאה, להשקיע זמן טיול וחקירה בטבע. משחקי הרפתקאות, בנייה להקניית תחושה במרחב. בבית הספר יש לתת להם תפקיד ואחריות, התנסות לבד בדברים תוך הדרכה מינימלית. לתת הזדמנויות לתנועה (לשלוח אותם להביא משהו, לקרוא למישהו וכו' מחוץ לכיתה. להושיב אותם קרוב למורה וכך לתמוך בריכוז שלהם). זאת לצד הקפדה על דיאטה עשירה בחלבונים.
איזון באמצעות אלמנט המים: לדאוג לשינה טובה, שתייה מרובה, אמבטיות, שחייה, שירה, קריאה ומשחקי זיכרון.
3. אלמנט האדמה
מצב מאוזן: אוהבים לעזור, נקשרים בקלות למי שמטפל בהם, משתלבים ומעורבים, אוהבים חברה ונוטים לשמור את כולם בהרמוניה, אוהבים להיות אחראיים על דברים ולעזור אך לא להיות במרכז העניינים, מרצים את האחר (הורים ומורה), אוהבים להיות נוכחים, רגועים, סימפטיים, דיפלומטים ומתפשרים, חברותיים ומתחשבים.
חוסר איזון: הנטייה העיקרית שלהם היא דאגה, מתעלמים ממשימות המצריכות עיבוד רב של נתונים מה שעשוי להוביל לחוסר אכפתיות, אי ביצוע הוראות, הסחה קלה מדעת ושכחה של דברים. לא אוהבים פרידות, נוטים לחרדה וחוסר סדר, מהססים, לא החלטיים, עשויים לסבול מכאבי בטן ומאכילה הקשורה לרגשות, חשים רעב כל הזמן. בביה"ס עשויים להיות ביישנים ולא לרצות "להפריע" או "להטריד" המורה בצרכים שלהם.
כיצד נאזן? הכנת אוכל ובישול תסייע לפתח יחסים תקינים עם אכילה. כדאי להשוות בין רעב לרגשות אחרים בכדי ליצור הבדל בין מה שמרגישים ובין הרצון לאכול. לעודד שירה וזמזום, לעודד את מערכות היחסים והקשרים שלהם, לעודד לדבר על מנת להשיג את מבוקשם, לעודד לקחת סיכונים ולצאת מהמקום הבטוח ולעודד עבודה בקבוצה. כדאי להיכנס איתם לכיתה ולראות שהם בסדר ומסתדרים.
איזון באמצעות אלמנט האש: לעודד משחק והופעה, חוש הומור והשתטות, ללמד אותם להיות יותר קלילים, ריפוי בדיבור במידה ויש בעיות תקשורת, ללמדם לסמוך על האינטואיציה האישית במטרה לשלוט על רגשות.
4. אלמנט המתכת
מצב מאוזן: בעלי חזון האוהבים סדר, טקסיות וחוקים, צדק, יושר, סדר יום קבוע. שמים לב לפרטים הקטנים. מאופיינים בלמידה תבניתית, מאוד חושיים (דומה לאש מהבחינה הזו אך יותר שקטים ופחות מוקצנים). רגועים ומאופקים, מקבלים ומשלימים עם הדברים.
חוסר איזון: הילד "תקוע" בדברים, נוקשה ועקשן, מתבטא בצדקנות יתר, פרפקציוניזם, כפייתי, שלילי, פוחד לנסות ומוסח ע"י חוסר סדר, נשאר מאחור ומתקשה בארגון משימות. במצב זה הילד עשוי לסבול מחרדה, דיכאון ועצבות כמו גם לסבול מעצירות ובעיות עוריות ועוויות.
כיצד נאזן? לעודד סדר, משחקים מדודים בזמן, חזרות לפני התחלת דבר חדש, להראות לו את החלק המצחיק בטעות ("זה בסדר לשגות"), לעודד גמישות, למפות לוח הזמנים של היום, לתגמל על שינוי במצב רוח, לטפל בארומתראפיה, לבצע תרגילי נשימה, משחק, הומור והשתטות.
איזון באמצעות אלמנט האדמה: פעילויות הקשורות להכנת אוכל ובישול, הבנת הרעב ורמותיו וקישורו לרגשות אחרים. לשיר, לזמר ולזמזם, לימוד דרך יחסים וקשרים, למידה בעזרת מטאפורות ותמיכה בכישורים חברתיים.
5. אלמנט המים
מצב מאוזן: נבון ובעל כח רצון, התנהגות "זקנה", חושב לעומק הדברים, איטי, יציב ומיושב בדעתו. לומד באמצעות דמיון ואסוציאציה. קריאטיבי בעולם הפנימי (מדמיין), ילד נוח המשעשע את עצמו ומעדיף להישאר בבית וליהנות מפעילות שקטה. אוהב לחקור בשקט שלו.
חוסר איזון: חולם בהקיץ ומתבודד, מוסח מזמן, נרתע, מדוכא. מרגיש שלא מבינים אותו וסובל מפחדים עמוקים, אפאטי וחסר מוטיבציה. במצב זה יהיה קשה לילד עם תבניתיות, קושי בהשלמת משימות, קושי בהקשבה ועקשנות. עשוי לסבול מכאב גב והיפוכונדריה.
כיצד נאזן? יש לאפשר לו זמן התחדשות והתאוששות לאחר בית הספר, לאפשר שינה מרובה,
אמבטיות ושחייה. להפעיל אותו באמצעות שירה וחוברות, משחק זיכרון, 20 דקות של משחק וידאו לפני התחלת פתירת שיעורי בית יעזרו בריכוז. לאפשר יצירתיות ושליטה במשימה, תמיכה בצמיחה רוחנית (להציג להם דברים המדברים אליהם כמו: קסמים, דת, מסתורין, אלכימיה ומיתולוגיה).
בבית הספר: למידה מאסוציאציות, לכבד רגשותיו במידה ומתחיל לבכות בכיתה, עזרה בקושי בהסתגלות חברתית, לשים לב להתקדמות בחומר על מנת שלא יגיעו למצב של פיגור בבסיס. פחות זה יותר אצלם (פחות חיבה בכדי להרגיש אהובים כי יותר מידי עשוי להציף אותם).
איזון באמצעות אלמנט המתכת: משחקים בזמן, מיפוי סדר יום, עידוד יציאה ושינוי מצב רוח, משחקים במבנה (פאזל) ומקצב, ארומותראפיה, תרגילי נשימה.
הכותב הוא מטפל מוסמך ברפואה סינית, מומחה לטיפול בילדים וכאב