שתף קטע נבחר

מה לעשות כדי שהשיפוץ לא ייגמר בפיצוץ

היזהרו מהצעה זולה מדי, דאגו להכניס כמה שיותר פרטים בחוזה ושלמו לפי קצב ההתקדמות. המקצוענים עם טיפים לשיפוץ בטוח

איך תמזערו את הסיכון שתיפלו על בעל מקצוע שישאיר אתכם עם אמבטיה לא גמורה? איך תימנעו ממצב שבו בעל המקצוע מרעיש בשעות הצהריים וגורם לסכסוך שכנים? קבלו כמה עצות ושלבים בדרך, שימנעו בעיות במהלך השיפוץ.

 

עוד בנושא:

נשארים בבית, גם בזמן השיפוץ

שפץ ביתך: כל מה שצריך לדעת על קירות גבס

מחירון השיפוצים המלא

 

היזהרו מהצעה זולה מדי

"במקרה של שיפוץ, חשוב מאוד לקחת שלוש או ארבע הצעות מחיר", ממליץ דניאל גבאי מא.ד. גבאי פתרונות בנייה מתקדמים, "יש לקחת בחשבון שאם אתם בוחרים בהצעה שהיא זולה ב-50% מהאחרות, ייתכן שתהיה הפסקת עבודה באמצע, ושלא בטוח שהלקוח יקבל את התמורה המלאה לכספו. הסטייה צריכה להיות בטווח של כ-10%, ולא מעבר לכך".

 

דאגו להכניס כמה שיותר פרטים בחוזה

"בשלב החוזה חשוב שיהיה כתב כמויות מסודר", אומר איליה גוינישוילי מ-G.I. פרוייקטים, "ושכל פרטי העבודה יהיה כתובים בצורה מסודרת בחוזה. דאגו לדון בסדר העבודה, בסוג החומרים, בלוח הזמנים ובמחיר".

 

"זה השלב החשוב ביותר בתהליך השיפוץ", אומרים במוקד השירות של המקצוענים, "חוזה מפורט ובהיר ימנע מראש אי הבנות. זה גם השלב שלכם כצרכנים, שמן הסתם פחות בקיאים בצד המקצועי, לשאול את כל השאלות, לברר הכול ולהבין עד תום מה יקרה אצלכם בבית. בשיפוצים גדולים לא נדיר שיש שינויים תוך כדי העבודה, אז הקפידו גם אותם לנסח בכתב ולהוסיף כנספחים לחוזה המקורי".

 

אם משהו עלול להפריע - סכמו אותו מראש

מפריע לכם שמעשנים בדירה? תגידו בשלב ההתקשרות. "הלקוח צריך להגיד מראש מה מפריע ומציק לו", אומר גבאי. "זו זכותו המלאה של הצרכן לבקש שלא יעשנו לו בדירה שבה עושים שיפוץ. למעשה 99% מהצרכנים מבקשים שלא יעשנו להם בבית בזמן העבודה, אלא במרפסת. הכול פתיר, כל עוד מבינים שזו מערכת יחסים של שני צדדים, שנמשכת על פני תקופה מסוימת. בחלק מהמקרים הדיירים ממשיכים להתגורר בבית, וחשוב שיהיה תיאום ציפיות בין הצדדים".

 

לא מוכנים לסבול רעש בשעות מסוימות? עדכנו את הקבלן. "זו זכותו המלאה לבקש שלא יהיה רעש בשעות מסוימות", אומר גבאי, "ואלו דברים שכדאי ונכון לדבר עליהם בשלב ההתקשרות. בבתים משותפים אנחנו משתדלים להתחיל לעבוד רק אחרי השעה 8:00 בבוקר, גם כדי לא להפריע לבני הבית ולאפשר להורים לארגן את ילדיהם לבית-הספר, וגם כדי לא להפריע לשכנים. בשעות הצהריים, אנחנו ממשיכים לעבוד אבל בצורה שקטה, מבלי להפעיל כלי עבודה מרעישים. שעות סיום העבודה הן בסביבות 18:00 בערב".

 

תוספות זה אקסטרה

אם ישנן תוספות במהלך העבודה, במקרים מסוימים הקבלן יסכים לספוג אותן על חשבונו. אם מדובר בתוספת משמעותית, היא כרוכה בתוספת תשלום. במקרה כזה, לפני הביצוע, מקיימים תוך כדי העבודה משא ומתן מחודש, באמצע התהליך. גם אותו חשוב להוסיף בכתב, ולעדכן את ההזמנה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

דוגמה לתוספת משמעותית היא, למשל, רמת הגימור של צביעת הקירות. "אם מחליטים לצבוע בית, חשוב להסביר לצרכן שיש כמה רמות גימור", מסביר גבאי. "יש תיקוני שפכטל, ויש רמת גימור גבוהה יותר, שכוללת שלוש שכבות לפחות. זה נקרא 'שפכטל אמריקני', והוא כמובן לא חלק מעסקה רגילה, אלא כרוך בתוספת משמעותית במחיר. במקרה כזה, חשוב להציג ללקוח את העניין מראש, ולתת לו לבחור מהי רמת הצביעה שהוא מעוניין בה. יש גם פתרון ביניים שניתן להציע לו, והוא לבחור רק אזור בסלון ובפינת האוכל שבהם צובעים ברמת גימור איכותית יותר. אם במהלך העבודה הלקוח משנה את דעתו, זה כמובן לא חלק מהמחיר המקורי שסוכם עליו, אלא כרוך בתוספת".

 

ואם הלקוח מבקש עוד ועוד תוספות במהלך העבודה? גבאי: "אם הלקוח מצפה לתוספות מבלי לשלם במחיר, אין צורך לריב. חשוב להסביר לו בצורה טובה ונעימה שיש גבול גם לכמות הדרישות מצדו. חשוב שהדברים יתנהלו ברוח טובה, וששני הצדדים יבינו שזה אינטרס משותף עבור שניהם לשמור על אווירה טובה. הלקוח רוצה להיות מרוצה מהשיפוץ, אבל גם הקבלן רוצה שהלקוח יהיה מרוצה. הרי הוא השגריר הכי טוב שלו".

 

ניקיון

"לקבלנים חשוב מאוד שהלקוח יהיה מרוצה" אומר גבאי. "הם מבינים שהוא כרטיס הביקור שלהם ללקוחות נוספים, ומכניסים את עצמם לנעליו.

 במהלך השנים הבנתי שלקוח אוהב שהבית נקי בסוף יום העבודה וכאילו לא היינו שם. לכן, את חצי השעה האחרונה של העבודה אני מקדיש לניקיון. בסיום השיפוץ אני מזמין חברת ניקיון ומביא את הבית למצב שאני יודע שהלקוח ישמח לקבל אותו".

 

גבאי הוסיף כי את הניקיון הוא מגלם במחיר. "אבל במקרה הזה אני יודע מה טוב ללקוח, וזו הוצאה שמשתלמת", הוא אמר. ככה אני הייתי רוצה לקבל את הבית בסיום השיפוץ, ולכן אני מקפיד על העניין. ישנם קבלנים שלא מקפידים על זה, ולכן חשוב מאוד שאם עניין הניקיון הוא משמעותי לצרכן, שהוא יעלה את העניין מראש, בשלב ההתקשרות".

 

עמידה בזמנים

גבאי: "קבלן מקצועי ובעל ניסיון צריך לקחת מקדם ביטחון מבחינת לוח הזמנים. בעבודת שיפוץ ממוצעת שאני יודע שאוכל לסיים תוך שלושה שבועות, אני מתחייב ללקוח על חודש. פעמים רבות צרכנים שלי מדגישים שעניין הלו"ז זה הדבר הכי חשוב להם. במקרה כזה, ניתן להכניס סעיף לחוזה לפיו הקבלן משלם 'קנס' של כמה מאות שקלים עבור כל יום איחור".

 

גוינישוילי: "כדאי להוסיף גם סעיף שמתייחס למצב שבו מי שגורם לעיכוב בעבודה הוא בעל הדירה. אם הוא מבקש תוספות שמאריכות את משך השיפוץ, או מתעכב באספקת כלים סניטריים למשל, צריך לקחת גם זאת בחשבון ולהתייחס לעניין".

 

לשלם בהתאם לקצב ההתקדמות

איך מקטינים את הסיכוי שבעל המקצוע יברח וישאיר את הבית לא גמור? גבאי: "מקובל לשלם מקדמה כלשהי לצורך רכישת חומרים, ובהמשך לשלב רק בסיום כל שלב משלבי העבודה המוסכמים בחוזה, ובהתאם לקצב התקדמות העבודה. הצרכן צריך לשים לב לא לשלם מעבר, אבל גם לא להימנע מתשלום ולפגוע בכך במוטיבציה של הקבלן.

 התשלום האחרון אמור להיות רק בסיום העבודה ולאחר שהצרכן העביר את רשימת הליקויים לקבלן, והקבלן תיקן את כל הליקויים שנדרשו ממנו".

 

גבאי מסכם ומתייחס גם לסטיגמה על בעלי מקצוע והחשש מפניהם: "כקבלן שעובד בתחום כבר 30 שנה, אני יכול לומר שאני מרגיש שהלקוח הישראלי מאוד חושש מבעלי מקצוע. הוא חושש שיעזבו אותו באמצע העבודה או שיהיו ליקויים בעבודה. יש לבעלי מקצוע סטיגמה לא כל כך חיובית, ומכאן החשש הגדול. חשוב לזכור שמדובר בלקוחות שפעמים רבות חסכו שקל לשקל, עד שהגיעו לסכום שמאפשר להם לשפץ את הבית, והם רוצים לקבל את התמורה לכספם ושלא יעבדו עליהם. אני מרגיש שממש יש צורך לבנות את האמון מולם, ולהקפיד לתת להם שירות ויחס שישברו את הסטיגמה".

 

מחפשים קבלן שיפוצים עם המלצות? לרשימה המלאה

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים