שתף קטע נבחר

 

סכנת האופניים: "שכחו את הולכי הרגל"

מסלולי האופניים מועטים מדי, קצרים מדי וקרובים מדי להולכי הרגל. התוצאה היא תחושת סכנה על המדרכות והתנגשויות בלתי פוסקות, שאחת מהן נגמרה במותו של אנטוניו רעיה בתל אביב. "התשתיות קטסטרופליות", טוענים תושבים שכבר מתחילים להתארגן. "ילדים עם אופניים חשמליים זו סכנה"

מותו של אנטוניו רעיה בן ה-85, שנפטר השבוע אחרי שנפגע על ידי רוכב אופניים ברחבת מוזיאון תל אביב, החזיר לשיח הציבורי את הסכנה על המדרכות. אבן גבירול, מהמרכזיים ברחובות תל אביב, הוא דוגמה מצוינת למפגש המטריד בין רוכבים והולכי רגל: מסלול האופניים הוא למעשה ציר מסומן בשחור על המדרכה, ללא חציצה פיזית מהולכי רגל. המסלולים עצמם נודדים בין ספסלים, תחנות אוטובוס ודוכני פיס. הולכי רגל המבקשים להגיע למעבר החצייה בשלום חייבים לחצות את מסלול האופניים והתנגשות הופכת לבלתי נמנעת.

 

עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

 

העוברים והשבים לא מתכחשים של"מנטליות הישראלית" יש חלק בבעיה. אלון, שעובד באחד מבתי העסק באבן גבירול, אמר: "פה זה לא אירופה. רוכבי אופניים כל הזמן נכנסים בהולכי הרגל. הם עוד לא הפנימו את העניין של ההפרדה". חגית אוריין, תושבת העיר, הקימה את קבוצת הפייסבוק "מחזירים את מדרכות תל אביב להולכי רגל" אחרי שהבינה שהיא לא מסוגלת ללכת בבטחה ברחוב. כיום מונה הקבוצה מונה כמה אלפי חברים. את מרב הביקורת שלה היא מפנה לעירייה, 

נתיב האופניים ברחוב אבן גבירול (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
נתיב האופניים ברחוב אבן גבירול(צילום: מוטי קמחי)
 

ראיון עם אלמנתו של אנטוניו רעיה

ראיון עם אלמנתו של אנטוניו רעיה

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

אנטוניו רעיה ז"ל (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
אנטוניו רעיה ז"ל(צילום: שאול גולן)
 

"העירייה טוענת ל-102 קילומטר של שבילי אופניים, אבל בפועל 70% מהם זה קשקושים", אומרת אוריין. "אלו לא שבילים. חלקם נגמרים במקומות יוצרי אסון, למשל שביל שצמוד ליציאה מבית קפה. באבן גבירול כל הרחוב רצוף סכנות וצריך באופן דחוף להוריד את המסלול לכביש. באביב שעבר הגיעה משלחת הולנדית ומסרה לעירייה דו"ח שמפרט מה צריך לעשות. זה לא יושם".  

 

לדברי אוריין, העירייה משקיעה במסלולים בקצוות של תל אביב כדי לחבר אותה עם ערים אחרות, אבל דווקא במרכז העיר - שם התנועה גדולה במיוחד והמצוקה גדולה - ההשקעה נמוכה. "הם שוכחים את הולכי הרגל", היא טוענת. "התשתיות קטסטרופליות. שותלים תחנות תל אופן ברחובות ראשיים כמו דיזנגוף, אבל אין שביל אופניים. כלומר, הם יודעים שירכבו על מדרכות. העירייה יכולה להשקיע בתוספת תשתיות, אבל לא עושה זאת במקומות הנכונים. תכנית העירייה מזערית לעומת כמות האופניים העצומה שרוכבת בה בעיר, וגם היא לא עומדת בתוכניותיה הקיימות". למעשה, ברחובות מרכזיים בעיר אין מסלול אופניים כלל, ובהם בוגרשוב, דיזנגוף, אלנבי ובן יהודה.   
 

אופניים חשמליים: מה אומר החוק?

אבל עוד קודם, החשש העיקרי הוא מהאופניים החשמליים, שמסוגלים להגיע למהירות ועוצמה של קטנועים קטנים. משרד התחבורה הסדיר את הנושא בתקנות שנכנסו לתוקף בספטמבר 2014. לפיהן ניתן לרכוב על אופניים חשמליים רק אם הם בעלי הספק מרבי של עד 250 ואט ומהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. המנוע, נקבע, אמור להפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש.

 

עוד נקבע כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. התקנות מאפשרות לרכוב על אופניים חדשים שהמנוע החשמלי המותקן בהם מופעל באמצעות דוושת ומותקנת בהם מצערת הפועלת עד 6 קמ"ש. על פי התקנות, מגיל 14 ניתן לרכוב על אופניים חשמליים בשבילי אופניים בלבד, ומגיל 16 גם בכבישים.

 

אופניים חשמליים נדרשים לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר" שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין על גבי שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתובתו, ארץ ייצור, שם היבואן וכתובתו, הספק המנוע, המהירות המרבית ואיסור שימוש מתחת לגיל המותר.

 

האכיפה על רוכבי האופניים, כמו על שאר כלי הרכב, נמצאת באחריות משטרת ישראל ותבוצע בעתיד הקרוב גם באמצעות פקחים עירוניים של הרשויות המקומיות שיקבלו סמכויות מיוחדות בנושא. זאת בעקבות סיכום בין משרדי התחבורה, המשפטים, ביטחון הפנים, משטרת ישראל ומרכז השלטון המקומי.

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

בשנתיים האחרונות נערכו מבצעים רבים נגד בתי עסק שמכרו אופניים וקורקינטים חשמליים בלתי חוקיים. במסגרת המבצע הוחרמו מאות כלים חשמליים האסורים בשימוש. בקרוב צפויים להתבצע מבצעים נוספים נגד בתי עסק המשווקים כלים שלא עומדים בתקן הישראלי. משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גיבשו קמפיין הסברתי נרחב המדגיש את חובת הזהירות בדרכים ואופן השימוש באופניים חשמליים לרוכבים ולמשתמשי הדרך, אך הקמפיין מחכה לאישור תקציבי של משרד האוצר.

 

בינתיים, הצעות שהוגשו על ידי עיריית תל אביב להתאמת הצמתים גם לרוכבי האופניים נבדקו על ידי מהנדסי משרד התחבורה ונמצאו כבלתי בטיחותיים. משרד התחבורה בוחן בימים אלה פתרונות נוספים בטיחותיים שיאפשרו רצף של שבילי אופניים גם בצמתים.

 

ומה אומרת העירייה?

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה בתגובה: "רחוב אבן גבירול הוא בין הראשונים שבו סומנו שבילי אופניים. אין ספק שאנחנו לא חפים מטעויות, במיוחד כאלו שביצענו בתחילת הדרך. כיום שבילי אופניים שמתוכננים הם שבילים נפרדים, לא רק פיזית אלא על פי רוב גם מפלסית. באבן גבירול יש נתיבי תחבורה ציבורית. אם נוריד את רוכבי האופניים לכביש הם יהיו בסכנת חיים. אחת הבעיות בשבילים היא רציפות. גם שבילים מוצלחים נקטעים ליד הצומת. כדי לייצר רצף שבילים היינו צריכים לתכנן צמתים בצורה אחרת. זה מצוי בידי משרד התחבורה אך ההצעות שם טרם אושרו. עיריית תל אביב עושה בין 10 ל-15 קילומטר בשנה. זו עיר שיש בה הכי הרבה שבילי אופניים במדינה. אבל רחובות שעתידים להיפתח לעבודות תשתית לקראת הרכבת הקלה - למשל דיזנגוף, ארלוזורוב ואלנבי - אין לנו כוונה לפתוח לפני כן. רוב ההשקעה עד עכשיו הייתה במרכז העיר. בתוכנית החומש אנחנו יורדים צפונה ודרומה כדי לצמצם פערים בין המרכז לפרברים.

 

"לגבי אופניים חשמליים פעלנו למנוע כניסה שלהם ואנחנו נקדם את האכיפה. לבי עם כל מי שסובל מהם. המרחב הציבורי הפך פחות בטוח בגלל כלפי הרכב הדוד גלגלי. אנחנו נמשיך לסלול ונעשה את זה יותר טוב. נפקח איפה שאנחנו יכולים. צריך לזכור שאנחנו רוצים בסופו של דבר מעבר מנסיעה של רכב לדו גלגלי. נעשה כל מה שנוכל להגביר בטיחות של הולכי רגל על המדרכה ומקווה שייתנו לנו".

 

קול העם - מה חושבים התושבים?

שושנה (70), בעלת עסק באבן גבירול: "צריך הרבה כוחות כדי לא להידרס. אופניים הם דבר מאוד מסוכן, במיוחד עבור אנשים מבוגרים. למבוגר קשה להגיב מהר. יש כאלה שלא רואים או שומעים טוב. זו סכנה".

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

מורן, רוכב אופניים: "זה בעייתי. אני מבין הולכי רגל שמרגישים שזה יכול להיות מסוכן. רק הניסיון מלמד אנשים לא ללכת על שביל האופניים. אבל הרחוב הזה צפוף. גם המסעדות כאן לוקחות שטח נכבד מהמדרכה ואין מקום".

 

מתנאל (22), הולך רגל: "הסכנה היא בעיקר ילדים עם אופניים חשמליים. לא נעים להגיד אבל הם נוסעים כמו חארות".

 

צבי, רוכב עם בנו בן ה-7 על שביל האופניים: "יש התנגשויות וזה מסוכן. מבחינתי זה לא שביל אופניים. היו לי תאונות וקרה לי גם שהבן שלי נתקל בהולך רגל. גם הילד שלי עלול להתהפך, אבל בסך הכול רכיבה זה טוב ובריא ואני בעד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
רחוב אבן גבירול בתל אביב. כולם חותכים את כולם
צילום: מוטי קמחי
מומלצים