שתף קטע נבחר

 

הקיץ שהטלוויזיה הישראלית כבר מתה לשכוח

הרייטינג המאכזב והגימיקים המאולצים של "אקס פקטור", הכישלון המהדהד של "נוקאאוט" ו"איט אנד ראן", ומישהו מצא אולי את "איך להיות" עם ירון ברובינסקי? הצופים שנשארו בארץ גילו שערוצים 2 ו-10 השאירו אותם עם פריים טיים דלוח במיוחד השנה - ואין להם אפילו מבצע בעזה בתור תירוץ

אל הישורת האחרונה של השידורים החיים, הגיעה "אקס פקטור" מודל 2015 עם רעשים במנוע, מעט באזז ורייטינג מאכזב. בהפקה החליטו לשלוף את הנשק הסודי היחיד שנשאר להם: חשיפת המתמודדת ה"אנונימית" - זו שמלכתחילה האנונימיות שלה הוטלה בספק - עם שפע פרומואים דרמטיים לקראת המאורע ההיסטורי, לא פחות. ובאמת, אחרי הפסקת פרסומות להעצמת המתח, האנונימית נחשפה. ואז הודחה.

 

מאחורי הקלעים, ישנם אלה שמדברים אפילו על מאמצים ולחצים מצד ההפקה למשוך את המתמודדת המדוברת עד שלב הלייב בשביל לשלוף אותה ברגע הקריטי. "כבר בשלב בתי השופטים היתה תחושה שמשהו מוזר קורה", מספרת אחת המתמודדות בתוכנית, "קיבלנו את התחושה ששפורטיס הרגיש לא בנוח עם העובדה שהיא לא הודחה קודם לכן. היה ברור שמייצרים פה סיפור בכוח".

 

ה"אנונימית" מודחת מאקס פקטור    (באדיבות "רשת" ואקס פקטור ישראל)

ה"אנונימית" מודחת מאקס פקטור    (באדיבות "רשת" ואקס פקטור ישראל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

תחושה דומה עורר גם המקרה של דודו איבגי - עוד מתמודד שכנראה עניין מספיק את הציבור בשביל להרוויח גימיק משל עצמו, בדמות "גלגל ההצלה" שהוכנס לתוכנית לראשונה. זה לא סוד שגימיקים כאלה הם אוויר לנשימה בביזנס הזה. אבל זה גם לא סוד שבשני המקרים, התוצאה היתה די שקופה ומאולצת.

 

הלחץ של "אקס פקטור" לא הגיע משום מקום: בקיץ יש פחות צופים, זה נכון - אבל קשה להאמין שב"רשת" תכננו להגיע עם תוכנית הדגל שלהם לעונה החמה לשפל של 22.5 אחוזי צפייה, ולסיים אותה עם 30 אחוזים - הפרש של כ-8 אחוזים מהגמר הקודם. ואצלם המצב עוד היה סביר: אצל השכנים מערוץ 10 והשכנים הקרובים יותר ב"קשת", היו פלופים רציניים הרבה יותר להתמודד איתם.

 

ללוח שידורים עייף דרושה מלחמה

קיץ 2014 הופקע מהזכייניות בגלל מבצע "צוק איתן" הממושך. פרקים נקטעו, תוכניות נדחו, עונות נמרחו. בקיץ 2015, התברר לצופים שבלי הנגיסות הללו של משדרי החדשות ברצועות השמורות לבידור ולריאליטי - לזכייניות אין באמת הרבה מה לשדר. לפחות לא משהו טוב. התחושה בקרב רבים היתה שפשוט אין להם מה לחפש מול רצועת הפריים טיים שמציעה להם הטלוויזיה המסחרית בישראל.

 

מתוך "נוקאאוט"    (צילום: באדיבות קשת)

מתוך "נוקאאוט"    (צילום: באדיבות קשת)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

קחו לדוגמה את "קשת". שם אמנם יכולים להתגאות ב"מאסטר שף", שתמיד מככבת בראש טבלאות הרייטינג, אבל בלוח השידורים שלה שוכן גם הפלופ המביך ביותר של העונה הנוכחית - "נוקאאוט", שכבר הספיקה להגיע לשפל של כ-13 אחוזי צפייה: נתון שכבר מזמן לא מכירים במשרדי הזכיינית. אחרי שתי תוכניות, עפר שכטר והמתיחות שלו פינו את מקומם לטובת שידור חוזר של אדיר מילר עושה סטנד-אפ. זה אמנם היה מקרה חד פעמי, שלטענתם נבע מהיעדר פרסומות, אבל קשה להאמין שמישהו שם יצהיר שהוא מרוצה מהנתונים.

 

"כשתוכנית של קשת מביאה נתונים כאלה, זו סיבה לפאניקה", אומר גורם בתעשיית הטלוויזיה. "זה עלבון", הוסיף בכיר אחר, "הם יכולים לשרוד את הנתונים האלה - אבל זה בהחלט מביך". עורכת תוכן בטלוויזיה שיערה ש"עצם זה ש'נוקאאוט' נעלמה לשבוע מהמסך, כנראה מעיד על כך שב'קשת' רצו לעצור ולחשוב קצת".

 

גם סדרת הדרמה "החדש של עומרי גורדון" לא ממש תפסה ומתנדנדת לה רוב הזמן מתחת לרף ה-20%. אז אולי כל הצופים בכרתים? לא כולם חושבים כך. "זה נכון שיש פחות צופים בקיץ, אבל מה שטוב יעבוד גם בקיץ, ומה שלא טוב - לא יעבוד גם בחורף", אומר מנהל לשעבר באחד הערוצים.

 

גם ברזומה של ערוץ 10 יש שני פלופים טריים ומביכים. את הראשון אולי כבר הספקתם לשכוח - "איך להיות", תוכנית החיקויים של ירון ברובינסקי שזכתה ללא מעט קידום לפני עלייתה, אך אחרי שידור של פרק אחד ונתון מזעזע של כחמישה אחוזי צפייה, נזכרו בערוץ לספר שמדובר בספיישל שחלקו השני ישודר בקרוב (ומאז אבדו עקבותיו).

 

"איט אנד ראן"    (צילום: באדיבות ערוץ 10)

"איט אנד ראן"    (צילום: באדיבות ערוץ 10)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

השני היה "איט אנד ראן", קונספט לא ברור מבית היוצר של נאור ציון. 6.5% בפרק הראשון, 6.4% בפרק השני - נתונים שיכולים בהחלט לעורר בקרב בכירי הערוץ פלאשבקים מסוייטים לימי "הכפר" הידועה לשמצה. "אני לא מצליח להבין מי אישר לצאת להפקה כזאת", אומר בכיר בתחום. "כבר כשראיתי את הפרומו לא הבנתי למה זה טוב. אולי חשבו שהשם שלו יביא צופים". בכיר אחר מסכים: " זה הדבר הכי גרוע שראיתי. אולי ערוץ 10 רוצה למכור את זה לחו"ל, אבל קשה לי להאמין שמישהו בכלל ירצה לקנות את זה".

 

"הקיץ מוריד שלושה אחוזים, לא עשרה"

צריך להיות הוגנים כלפי הזכייניות: אם יש זמן ומקום שבו אפשר להתנסות בדברים המסוכנים באמת - הרי שזה הקיץ. אחוזי הצפייה יורדים באופן מסורתי, והמפרסמים בורחים עם הצופים. תמיד יש אמנם עוגנים חזקים - זו היתה העונה המסורתית של "כוכב נולד" בימיה הגדולים - אבל הכישלונות פחות כואבים. "יותר קל להשתעשע עם לוח השידורים בתקופה הזו, וזה לגיטימי", מעיד מנהל לשעבר באחת הזכייניות.

 

מתוך "איך להיות" בערוץ 10. "הפכנו לטלוויזיה של פיילוטים" (מתוך הסדרה "איך להיות") (מתוך הסדרה
מתוך "איך להיות" בערוץ 10. "הפכנו לטלוויזיה של פיילוטים"
 

מצד שני, קשה להיזכר מתי בפעם האחרונה היינו עדים לעונה דלה כל כך, ללא כל סיבה נראית לעין (כמו בימי "צוק איתן"). "יש מין תחושה שהפכנו להיות טלוויזיה של פיילוטים", מודה בכיר בתעשייה, "לזכייניות יותר קל לעשות את זה בקיץ, כי גם ככה הנתונים נמוכים אז לכאורה זה סוג של סיכון מחושב - אבל אף אחד לא חשב שיהיה קיץ כזה קטסטרופלי. וזה היה קיץ איום ונורא".

 

"הקיץ הוא לא תירוץ", מוסיפה עורכת טלוויזיה מנוסה. "ל'מאסטר שף' היתה עונה חזקה יחסית עם 35 אחוזי צפייה בגמר. 'אקס פקטור' סבלה מריבוי התוכניות המוזיקליות. מותר להביא גימיקים למסך, אבל היתה תחושה של עייפות".

 

"הקיץ יכול להוריד אולי שלושה אחוזים, לא עשרה", מסכם בכיר בתחום. "פעם דיברו על משבצת שישי החלשה - ו'ארץ נהדרת' הראתה שאפשר גם אחרת. מה שטוב הוא טוב, אין בלוף. זה לא איזה דוקו בערוץ 8 שהצופים לא מגיעים אליו פשוט כי הם לא מודעים. זו הפלטפורמה של הטלוויזיה המסחרית. הכישלונות האלה היו קורים גם בחורף".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האנונימית כמשל. שלומית ג'רסי
לאתר ההטבות
מומלצים