ב.מ.וו M4 בגרסת GTS - גם בישראל
ב.מ.וו חשפה מהדורה מוגבלת של ה-M4 הספורטיבית, כולל מנוע טורבו עם הזרקת מים ו-500 כ"ס. תוצע בישראל בהזמנה מיוחדת
כך חוגגים יום הולדת 40 לב.מ.וו M3. יצרנית הרכב הגרמנית חשפה את ה-M4 GTS, מהדורה מיוחדת של ה-M4 (גרסת הקופה של ה-M3), לציון 30 שנה להשקת ה-M3 המקורית בשנת 1986. המכונית תיוצר ב-700 יחידות בלבד, ותציע את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של ב.מ.וו לפי שעה - כולל מנוע עם הזרקת מים לשיפור הביצועים. מחברת דלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו לישראל, נמסר כי הדגם יוצע בהזמנה מיוחדת גם אצלנו. מחירו לא פורסם.
גרסת ה-GTS ממשיכה את מסורת ב.מ.וו שכללה בעבר את ה-M3 CSL ו-M3 GTS. הפעם יש מנוע שישה צילינדרים, טווין-טורבו בנפח 3.0 ליטר, עם 500 כ"ס ב-6,250 סל"ד ו-61.1 קג"מ ב-4,000 סל"ד - תוספת של 69 כ"ס ו-5.1 קג"מ לעומת ה-M4 הרגילה. כל זאת מספיק לביצועים מכובדים: 3.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש (4.1 בדגם הרגיל) ומהירות מרבית של 305 קמ"ש (250 מוגבל אלקטרונית ב-M4 רגילה). תצרוכת הדלק עומדת על 12 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי מעבדה, ללא שינוי למרות תוספת הביצועים.
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לכך מסייעת מערכת הזרקת מים חדשנית, שמאפשרת שיפור הביצועים, הורדת תצרוכת הדלק ואמינות טובה יותר תחת עומס. בב.מ.וו מסבירים כי מדובר בהזרקה ישירה של מים ברסס לסעפת היניקה. פעולה זו יוצרת אידוי מים שמושך איתו חום ומפחית את הטמפרטורה במנוע ב-25 מעלות.
על-פי בדיקות ב.מ.וו, המערכת משפרת את יעילות הליך הבעירה, ומפחיתה תצרוכת דלק (בעד 8%) במיוחד תחת מצערת מלאה, מכיוון שהיא חוסכת בצורך להזריק דלק. בנוסף, המנוע סובל פחות מנקישות וניתן להעלות את יחס הדחיסה מ-1:9.5 ל-1:11, זאת מבלי להידרש לדלק באוקטן גבוה. הזרקת המים גם מביאה איתה נקודת הצתה מוקדמת יותר ולחץ גדישה גבוה יותר במגדש הטורבו, וכתוצאה מכך שיפור של 10% בהספק ובמומנט.
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
הגרמנים מעריכים גם שהמערכת תסייע לשיפור אמינות המנוע - זאת משום שהיא מפחיתה את העומס התרמי על הבוכנות, שסתומים, מגדש הטורבו והממיר הקטליטי. ההזרקה הייחודית נתמכת במיכל מים בנפח חמישה ליטר, שלדברי ב.מ.וו אינו דורש מילוי מחדש בין טיפולים שגרתיים - למעט אם הרכב נוסע בתנאי חום קיצוניים או תחת עומס חריג, למשל במסלול מירוצים. בתנאי יומיום, המיכל מתמלא בין היתר על-ידי איסוף מים ממיכל העיבוי של המזגן.
חידוש נוסף ב-GTS נמצא ביחידות התאורה האחוריות, שלראשונה ברכב סדרתי מצוידות בנורות OLED (ר"ת של דיודות אורגניות פולטות אור - Organic Light Emitting Diodes). בניגוד לתאורת לד המבוססת על נורות בודדות, תאורת OLED ניתן להתקין בדיודות בכמעט כל צורה ואורך, ובכך לאפשר עיצוב זורם וחופשי יותר. הדיודות ניתנות להדלקה בנפרד זו מזו ובעוצמות משתנות.
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
גרסת העל של ה-M4 מורכבת מחומרים קלים להפחתת המשקל העצמי (1,510 ק"ג - 90 פחות מהדגם הרגיל). בין היתר נעשה שימוש בסיבי פחמן למכסה המנוע, גג, מסיטי הרוח, ספויילר אחורי, חלקים בקונסולה הקדמית ועוד. מערכת הפליטה יוצרה מטיטניום וכוללת תגי M חרוטים בלייזר, וה-GTS מצוידת במתלי קויילאובר מתכווננים, מוטות מייצבים עבים ותושבות ייעודיות, הכל לטובת יכולת דינמית מיטבית. על הבלימה מופקדים בלמי דיסק קרמיים עם שש בוכנות מלפנים וארבע מאחור.
עוד נמסר כי הדגם החדש מצויד בצמיגי מישלן פיילוט ספורט קאפ 2 שהותאמו במיוחד, בגודל 265/35 מלפנים ו-285/30 מאחור. באופן חריג, הסרנים נבדלים גם בגודל החישוק - "19 מלפנים ו-"20 מאחור, בשני המקרים עם צביעה דו-גוונית באפור וכתום, גוון שמכונה על-ידי ב.מ.וו "כתום חומצה".
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
את אותו צבע כתום ניתן למצוא בין היתר גם על גלגל ההגה, כלוב ההתהפכות (שמוצע כתוספת ללא תשלום) ובכיתוב "GTS" על גבי הקונסולה הקדמית. תא הנוסעים מעוטר רובו באלקנטרה, בעוד המושבים (עור-אלקנטרה) מצוידים בשלדת סיבי פחמן וניתן לציידם בחגורות שש נקודות עיגון ללא תוספת תשלום. ספסל אחורי, אגב, אין כלל.