רכב אוטונומי גורם לתאונות בגלל זהירות יתר?
האם יש דבר כזה להיות נהג זהיר מדי? המעורבות החריגה של מכוניות אוטונומיות בתאונות דרכים - בהן הן לא אשמות - מעלה חשד שאולי לפעמים עדיף להיות יותר אסרטיבי על הכביש
אחת ההבטחות הגדולות ביותר של מכונית ללא נהג, היא עולם בלי תאונות דרכים - נהג ממוחשב בלי טעויות, היסח דעת ושיקול דעת מוטעה. אלא שנראה שלפחות בינתיים, המכוניות ללא נהג משיגות בדיוק את המטרה ההפוכה: הן מעורבות בתאונות בכמות כפולה מזו של מכוניות רגילות.
- בעתיד המכונית תחליט אם תחיו או תמותו?
- 250 קמ"ש בלי נהג: אודי עושה עתיד
- טויוטה מבטיחה: נשיק רכב אוטונומי לפני 2020
מכוניות ללא נהג מצייתות לחוק כל הזמן, בלי יוצאים מהכלל. זה נשמע אמנם כמו הדרך הנכונה לתכנת רובוט לנהוג במכונית, אבל מה עושים כשצריך להתמזג לתוך כביש מהיר עמוס, עם נהגים עצבניים שמזגזגים וטסים במהירות גבוהה מהמותרת. התשובה - זה לא עובד.
עם הצטברות מקרים בהם מכוניות אוטונומיות היו מעורבות בתאונות, כולן עד כה ללא נפגעים בנפש ועם נזקי פח קלים, מתכנתים בקהילה שעובדת על פיתוח מכוניות ללא נהג חלוקים בדעתם - האם צריך לאפשר למכונית לבצע עבירות תנועה מדי פעם, בכדי למנוע תאונות.
"זה הוויכוח הקבוע בקבוצה שלנו", מסביר ראג' ראג'קומר, מנהל במיזם הרכב האוטונומי המשותף של ג'נרל מוטורס ואוניברסיטת קרנגי מלון בפיטסבורג. "החלטנו למעשה לעמוד במהירות המותרת. אבל כאשר אתה יוצא החוצה ונוהג במהירות המותרת בכביש מהיר, כולם פחות או יותר פשוט עוקפים אותך. ואני אחד מהאנשים האלה".
בשנה שעברה, ראג'קומר הציע נסיעות מבחן לנציגי הקונגרס האמריקאי ברכב אוטונומי מדגם קאדילק SRX. הרכב תפקד היטב, עד שנדרש להתמזג לכביש מהיר ולעבור שלושה נתיבים בתוך 137 מטרים כדי לנוע לעבר היציאה לפנטגון. מצלמות וחיישני הלייזר של המכונית זיהו אמנם את התנועה ב-360 מעלות, אבל לא ידעו מתי לסמוך על כך שנהגים אחרים יאפשרו לרכב לעבור נתיב. לבסוף נהג אנושי נאלץ לקחת פיקוד כדי לבצע את התמרון המסובך, עד ליציאה מהכביש.
"אנחנו מאוד זהירים", ראג'קומר מסביר, "אנחנו לא רוצים להיות מעורבים בתאונה בגלל שזה יהפוך לכותרת הראשית בחדשות. אנשים מצפים ליותר ממכוניות אוטונומיות".
לא אשמות בתאונות
נתונים שנאספו בנוגע למכוניות ללא נהג ופורסמו על-ידי אוניברסיטת מישיגן, שעורכת גם בעצמה ניסויים נרחבים בתחום, חשפו בעבר כי אלו מעורבות בכפליים ממספר התאונות ביחס למכוניות שננהגות על-ידי בני אדם. עם זאת, המכוניות הרובוטיות לא היו אשמות באף אחד מהמקרים: הן בדרך כלל נפגעות מאחור בתנועה איטית, על-ידי בן אדם לא מרוכז או שנהג באגרסיביות.
התופעה מעלה תהיות דומות לסוגיות האתיות המרכזיות איתן מנסים להתמודד מפתחי המכוניות - החלטות חיים ומוות במקרה של תאונה. למשל האם רכב אוטונומי יקריב את חיי הנוסעים על-ידי נפילה מצוק, בכדי להימנע מפגיעה באוטובוס תלמידים. סוגיות אחרות נוגעות למצבים בהם "חייבים" לבצע עבירת תנועה - למשל גלישה קלה מעבר לקו רצוף כדי לעבור רוכב אופניים ולמנוע היווצרות פקק תנועה ארוך.
מדינת קליפורניה - בה ממוקמת גוגל שהחלה את מירוץ הרכב האוטונומי - הביעה סייגים לאחרונה מהתחום. בהצעת חוק שפורסמה בשבוע שעבר, קליפורניה דורשת שנהג בשר ודם יהיה תמיד מאחורי ההגה ומוכן לקחת פיקוד. בנוסף, יצרניות הרכב יידרשו להגיש דו"ח חודשי ובו סיכום של כל האירועים החריגים שהתרחשו במהלך נסיעת המכוניות.
גוגל, שפיתחה רכב בלי גלגל הגה או דוושת תאוצה, הודיעה כי היא "מאוכזבת מאוד" מהחוק המוצע, שצפוי להפוך לתקן המקובל בכל ארה"ב. הדרישה לנהג בכל עת פוגעת בכמה ממאפייני המכוניות האוטונומיות - למשל היכולת להוריד את הנוסעים ביעדם ולנסוע לבד לחפש מקום חניה.
יש דבר כזה זהירות יתר?
ענקית הטכנולוגיה גוגל הודיעה כי תהפוך את חטיבת הרכב האוטונומי שלה לחברה עצמאית בשנה הבאה, ובהמשך תציע שירות "נסיעה להשכרה" - הזמנת מכונית אוטונומית לנסיעה מזדמנת. שירות שכמובן לא יהיה אפשרי אם החוק שקליפורניה יוזמת יעבור.
גוגל דיווחה עד כה על 17 תאונות קלות בלמעלה מ-3.5 מיליון ק"מ של מבחנים, ומכוניותיה היו מעורבות במרבית המקרים המדווחים לפי הדו"ח של אוניברסיטת מישיגן. לכך אחראית בין היתר העובדה שגוגל בוחנת את מכוניותיה בעיקר בקליפורניה, בה קיימת חובת דיווח על תאונות.
התאונה האחרונה שדווחה אירעה בתחילת חודש נובמבר, בסמוך למטה גוגל במאונטיין ויו, קליפורניה. רכב המבחן של גוגל מדגם לקסוס RX, ניסה לפנות ימינה כאשר הרמזור התחלף לאדום. הרכב עצר, הפעיל את המאותת הימני והתקדם בכדי להגיע לנקודת מבט טובה יותר, כך דיווחה החברה. מכונית אחרת נעצרה מאחורי הרכב האוטונומי, ואז החלה לגלוש קדימה והתנגשה במכונית של גוגל במהירות של כ-6 קמ"ש. לא היו נפגעים בתאונה ונזק קל מאוד נגרם למכוניות.
עשרה ימים מאוחר יותר, שוטר באותו אזור זיהה פקק שנוצר מאחורי רכב של גוגל שנסע במהירות של פחות מ-40 קמ"ש בכביש עמוס בו המהירות המותרת היא 60 קמ"ש. הוא עצר את הרכב בצד, לא רשם דו"ח - אך הזהיר את שני המהנדסים שנהיגה במהירות נמוכה יוצרת סיכון לתנועה.
"הדבר הנכון היה שמהנדסי גוגל היו עוצרים בצד ומאפשרים לתנועה לעקוף, ואז חוזרים לכביש", הסביר סמל סול ג'אגר, ראש אגף התנועה המקומי. "אני אוהב את זה שאנשים זהירים, אבל האם משהו יכול להיות זהיר מדי? בהחלט".
גוגל דוחה את הטענה שמכוניות זהירות גורמות לתאונות. "אנחנו נשארים על הצד הבטוח. המכוניות שלנו הן קצת כמו תלמיד נהיגה או סבתא", מסביר דימיטרי דולגוב, ממנהלי תוכנית הרכב האוטונומי בחברה.
גוגל בוחנת דרכים להפוך את המכונית לאגרסיבית יותר בדומה לנהג בשר ודם, אך עדיין בגבולות החוק. זאת כדי שהן "יוכלו לנווט בתנועה באופן חלק, וכדי שאנשים אחרים יבינו מה אנחנו עושים ולמה אנחנו עושים את זה", מסביר דולגוב. "נהיגה היא עניין חברתי".
לדבריו, גוגל כבר החלה לתכנת את המכוניות להתנהג באופן שמוכר יותר לנהגים - למשל להתקדם מעט בצומת בכדי לסמן לנהגים אחרים שבכוונתן להתמזג בתנועה. אבל נראה שהמכוניות עדיין מפתיעות נהגים אנושיים כאשר לעיתים הן עוצרות בפתאומיות - למשל אם הולך רגל מתקרב לשפת הכביש.
"המכוניות האוטוומיות מאיטות או עוצרות בסיטואציות בהן נהג אנושי לא יגיב", כך טוען ברנדון שוטל, ממחברי המחקר של אוניברסיטת מישיגן. "הן מהירות יותר להגיב ומפתיעות את הנהגים שמאחוריהן". זה עשוי להסביר את ריבוי המקרים בהן הן נפגעות מאחור במהירויות נמוכות, הוא מסביר.