המרד והמלך: האידיאולוגיה של הטרור היהודי
על רקע הגשת כתבי האישום בגין רצח משפחת דוואבשה, מציגים בשב"כ את החזון המשיחי והנהלים האלימים של קבוצת צעירי הגבעות שממנה יצאו הנאשמים: "להקים תא בכל יישוב, אין מקום לגויים, אחרי ההרס יש להכתיר מלך". בשב"כ טוענים: חברי ההתארגנות עקבו אחרי גורמי חקירה ומשפט
למדינת ישראל אין זכות קיום, אין מקום לערבים בתחומי המדינה היהודית העתידית ומותר יהיה להרוג אותם: זאת האידיאולוגיה שמניעה את פעילי קבוצת "המרד", שנגד כמה מהם הוגשו הבוקר (א') כתבי אישום המייחסים להם את ביצוע פיגוע השנאה בכפר דומא ביולי האחרון ואת רצח שלושת בני משפחת דוואבשה.
מאז הפכה החקירה לגלויה ב-25 בנובמבר, נעצרו בידי שב"כ 23 פעילים בהתארגנות המרד, שהגרעין הקשה שלה מונה 40-30 פעילים ופעילות, רובם בני 24-15 (אם כי ישנם גם בני 13). רובם מרוכזים בגוש שילה שבבנימין ובאזורים נוספים בשומרון. פעילים אלה מגיעים מכל רחבי הארץ ולא רק משטחי יהודה ושומרון, ובשב"כ זיהו מגמה מאז הפיגוע בדומא של עלייה בכמות הצעירים שרוצים להצטרף להתארגנות.
לפי שב"כ, אידיאולוגיית "המרד" החלה להתגבש באוקטובר 2013, ומאז ועד הפיגוע בדומא ביצעו חבריה 11 פיגועי הצתה נגד פלסטינים או נגד כנסיות. מאז החלה החקירה הוגשו כתבי אישום, צווי הגבלה מנהליים, מעצרי בית ליליים, מעצרי בית מנהליים וארבעה מעצרים מנהליים. תוך כדי הוקם כוח משימה מיוחד של משטרת מחוז ש"י בסיוע צה"ל לפעילות מבצעית יזומה.
על פי שב"כ, "החל מאוקטובר 2013 החלה להתגבש בקרב פעילי הגבעות תפיסה אידאולוגית אנטי ציונית חדשה, שמטרתה לשנות את סדרי השלטון 'שמפריע לנו לבנות את בית המקדש, שמונע מאיתנו את הגאולה האמיתית והשלמה'". מנסחי התפיסה הרעיונית ומאכווניה צמחו מתוך פעילי הגבעות הוותיקים, בהם מאיר אטינגר ואחרים.
שלבי ההתפתחות של התארגנות "המרד":
המטרה העיקרית של ההתארגנות היא הפלת המדינה והקמת "שלטון יהודי". כללי היסוד לשלטון היהודי העתידי הוא מחויבות השלטון לקדם הכתרת מלך, ביעור עבודה זרה באופן מיידי, הצהרה של השלטון על כוונתו ומחויבותו לבנות מקדש (כולל לו"ז סביר), גירוש הגויים, כפיה דתית במרחב הציבורי בשלב ראשון.
בשב"כ הציגו היום את המניפסטים שעל פיהם פועלת אידיאולוגיית המרד:
- למדינת ישראל אין זכות קיום, ולכן אנחנו לא מחויבים לכללי המשחק.
- קודם להרוס ורק לאחר מכן לבנות.
- יש למנות מלך לאחר הפלת השלטון.
- בשלטון הזר ששולט כעת יש להקים תא בכל יישוב, גבעה, עיר וישיבה שמורכב מ-5-3 חברים שמחליטים לקום ולעשות מעשה.
- אפשר להתחיל במעשים קטנים ואין לנהל קשר בין התאים.
- לא לספר, לא לחקור ולא לברר.
- אין מקום כלל ועיקר לגויים ובפרט לערבים לחיות בתחומי המדינה, ואם הם לא יצאו מכאן - מותר יהיה להורגם ללא הבחנה בנשים גברים וטף.
- לעולם דמו של מי שאינו יהודי יהיה זול יותר מדמו של יהודי.
במניפסטים האלה מתוארות גם שיטות פעולה מבצעיות סדורות כיצד לבצע פיגועים: "פשוט שוברים דלת מזכוכית או חלון, שופכים לבפנים את הבנזין, או מדליקים את בקבוק התבערה וזורקים איך שאפשר. כמובן שדבר ראשון מרססים אחרי שמחליטים על בית כלשהו על מנת שלא לעכב את הבריחה".
שב"כ לא הצליח לזהות בהתארגנות המרד היררכיה מסודרת של מפקדים וחוליות בדומה לארגוני טרור: "לא נדרשים פה אישורים, תיאומים וסנכרונים בין הקבוצות, ואת מפגשיהן הן מקיימות בכל רחבי הארץ, לא רק ביהודה ושומרון. האנשים שבאו להצית בית על יושביו ידעו שהם לא הולכים לעשות פיגוע הצתה ולא ניסיון רצח - אלא רצח".
בשב"כ אמרו עוד כי בשבועות האחרונים זוהו ניסיונות להגיע לכתובות בתיהם ובתי הספר של ילדי גורמים ממערכת הביטחון והמשפט שרלוונטיים לחקירת הפרשה תוך איסוף מודיעין מצד גורמי טרור קיצוניים "במטרה להעביר מסר".
מיקומי הפיגועים שביצעו חברי ההתארגנות:
בבית המשפט המחוזי בלוד מוגשים הבוקר ארבעה כתבי אישום נגד פעילי התארגנות הטרור היהודי "המרד". נגד שניים מהנאשמים מוגש אישום בגין מעורבות בפיגוע ההצתה בדומא שבו נרצחו שלושה בני משפחת דוואבשה. כעת ניתן לפרסם שאת הפיגוע ביצע עמירם בן אוליאל (21), שנחשב לפעיל באידיאולוגיית הטרור הקיצונית. לפי שב"כ הוא הודה בתכנון ובביצוע הפיגוע ואף שחזר אותו בחודש שעבר, וגרסתו והשחזור שביצע תמכו בראיות מוכמנות ובפרטי חקירה שהיו בידי החוקרים.
לצדו של בן אוליאל מואשם בתכנון הפיגוע א"א, בן 17 בעל אזרחות ישראלית ואמריקנית, שתכנן עם בן אוליאל את ביצוע הפיגוע במטרה לנקום על רציחתו של מלאכי רוזנפלד בפיגוע ירי כחודש לפני כן בבנימין.
בשב"כ טענו היום: "יש עשרות פעילים בחוץ שעדיין יכולים להוציא הלילה פיגוע, ולכן הפעילות שלנו נמשכת. יש קושי מודיעיני לזהות אנשים שיוצאים מביתם, צועדים 700 מטרים ועושים בהחלטה שלהם פיגוע בכפר באמצעים פשוטים. חלק מאותם אנשים התנתקו ממשפחותיהם, חיים במאחזיהם בצורה פשוטה בגידול צאן ובעבודות חקלאיות. הם למדו כיצד לא לשתף פעולה בחקירות ולהתפלל במקום לשתף פעולה. בשבועיים האחרונים ראינו גורמים שבעבר תמכו בהם, כמו יישובים בסביבתם שנתנו להם תמיכה הומניטרית, וכיום הם מבינים למה התעקשנו ופעלנו נגד אותה קבוצה".
בנוגע לטענות על הטיפול של מערכת הביטחון בפשיעה לאומנית יהודית אמרו בשב"כ: "אנחנו לא גוררים רגליים אלא מנצלים את כל הכלים שיש לנו עד תום. לא תמיד מערכת המשפט מתייחסת בחומרה להפרות של צווים מנהליים, ופעם אחר פעם הם משוחררים הביתה. אבל כעת יש תהליך לתיקון החקיקה שיאפשר שימוש באזיקונים אלקטרוניים בשטח מדינת ישראל".
על הטענות לעינויים של החשודים אמרו בשב"כ: "יותר מ-120 פעם הגענו לבתי המשפט מאז סוף נובמבר להציג את החומרים והחשדות שעמדו למבחן, לפיקוח ולאישור. הטענות על עינויים כגון הטרדות מיניות או מיטת סדום הן שקריות ומשוללות כל יסוד. פעלנו בחקירה מתוך תפיסה שפיגוע נוסף יביא להסלמה במצב הביטחוני".