שתף קטע נבחר

 

כביש עוקף נבי אליאס, וצו ההריסה שלא נאכף

תושבי ההתנחלות תקוע גילו כי הפלסטינים סוללים כביש שעובר ברובו בשטח בשליטה ישראלית מלאה. למרות צו ההריסה שהוצא, העבודות נמשכות. בשומרון: אחרי שנים של מאבקים יוצאת לדרך סלילת כביש עוקף נבי אליאס שיאפשר לעשרות אלפי נהגים מעבר בטוח בכפר הסמוך

בחודשים האחרונים הפלסטינים עסוקים בסלילת כביש שיחבר את הכפר תוקוע, השוכן כ-12 ק"מ דרומית מזרחית לבית לחם, לים המלח. מדובר בכביש שעובר ברובו בשטחי C, בשליטה ישראלית מלאה. לסלילת הכביש לא התקבל אישור מהמדינה, ואף שהוצא צו הריסה - העבודות נמשכות. 

 

תושבי ההתנחלות תקוע גילו את דבר סלילת הכביש ועדכנו בכך את אנשי עמותת "רגבים", העוסקת במעקב אחר פעילות בלתי חוקית של ערבים באדמות המדינה ובתיעוד שלה. אנשי "רגבים" טוענים כי עד כה הושלם קטע כביש בן 10 קילומטרים, שניתן כבר לנסוע בו ברכב פרטי. הם שיגרו למנהל האזרחי מכתב וטענו כי הבנייה נעשית באופן בלתי חוקי על אדמות מדינה ודרשו לעצור אותה מיד. בתגובה של המנהל נכתב כי "במהלך סיור במקום לאורך הדרך אותרו עבודות גדר, בוצעה תפיסת כלי עבודה ונמסר צו הריסה". אך מאז עבודות הסלילה נמשכות. 

 

 (צילום: "ידיעות אחרונות") (צילום:
(צילום: "ידיעות אחרונות")
 

הכביש הסופי, באורך של כ־20 ק"מ, אמור לחבר את תוקוע (תקוע הפלסטינית) למצוקי דרגות בים המלח. אף שקטע מהכביש עובר בשטחים פלסטיניים, חלקו הגדול עובר בשטחי C - אדמות בשליטה ישראלית, ועולה חשש כי הכביש יקל על מחבלים לבצע פיגועים בשטחה. לפני כשבועיים הגישה תנועת "רגבים" עתירה לבג"ץ במטרה לעצור את העבודות. במקביל שלח ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שאילתה לשר הביטחון משה יעלון והתריע על המשמעות הסמלית והמעשית שיש לבניית הכביש.

 

השבוע יעלה הנושא לדיון בוועדת המשנה לענייני חוץ וביטחון של הכנסת, ושם יבקשו הח"כים של הימין הסברים לכך שהעבודות לא נפסקו וישאלו מדוע המדינה לא מתחילה להרוס את התשתית שכבר קיימת.  

יוסי דגן (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
יוסי דגן(צילום: בראל אפרים)

יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים מסרה בתגובה: "הוצא צו הריסה נגד פריצת הדרך הבלתי חוקית אשר ימומש בהתאם לסדרי העדיפויות. כמו כן, הדרך אינה עוברת על אדמות מדינה". 

 

בינתיים, ולאחר שנים של מאבקים, דיונים ותוכניות, יחלו בקרוב העבודות לבניית כביש עוקף נבי אליאס בשומרון. בכביש הנוכחי, שעובר בתוך הכפר, נוסעים עשרות אלפי נהגים מדי יום - וחשופים ליידויי אבנים ולניסיונות פיגוע. הכביש החדש אמור לשרת ישראלים ופלסטינים יחד, ותושבים בשומרון מברכים על המהלך.  

 

גורמים בימין טוענים כי אישור הכביש הוא חלק מההסכם שהתגבש בין ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן וראשי מועצת יש"ע לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים שבהם הקים דגן אוהל מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים, לאחר רצח בני הזוג הנקין. במהלך תמכו גם שר התחבורה ישראל כץ וסגן שר הביטחון אלי בן דהן.

 

ראש המועצה האזורית דוידי פרל אמר כי המנהל האזרחי כמעט שאינו אוכף את הבנייה הפלסטינית, וגם כאשר הוא אוכף - זה נעשה בצורה מינורית ולא אפקטיבית.

 

מנהל מחלקת השטח בתנועת רגבים, עובד ארד: "מדובר בכביש אסטרטגי ממדרגה ראשונה. כשכביש כזה נסלל בידי הרשות הפלסטינית במימון האיחוד האירופי, זה מאפשר לה להשתלט על שטחי ענק באזור מדבר יהודה ולספח אותם לשליטתה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נבי אליאס. בקרוב כביש עוקף
מומלצים