מנגישים אפליקציות: "להיות שווה בין שווים"
בקמפוס גוגל בתל-אביב נפגשו מפתחים ואנשים עם מוגבלויות כדי לנסות לשפר אפליקציות. מנהלת הקמפוס: "הם באמת צריכים את האפליקציות האלו"
עבור רובנו שימוש באפליקציה הוא דבר פשוט מאוד. אנחנו לוחצים על הסימן של האפליקציה, בוחרים את היישום שאנחנו רוצים ואז קוראים כתבה, צופים בסרטון, וידאו משעשע, בודקים מתי האוטובוס הבא יגיע לתחנה, מזמינים מונית או שולחים הודעה בווטסאפ. פעולה פשוטה? עבור אנשים עם מוגבליות מדובר בפעולה כמעט בלתי אפשרית. למעשה, מהפכת המובייל "שכחה" עיוורים ובעלי לקויות ראייה, חרשים, בעלי מוגבלויות מוטוריות ואחרים - שמתקשים להתמודד עם אפליקציות שאינן מותאמות.
היום (ב') התקיים מפגש בקמפוס גוגל ישראל שבתל-אביב בין מפתחי אפליקציות ובעלי מוגבלויות, כדי לנסות להנגיש כמה שיותר את האפליקציות ותתפלאו - מדובר בשינויים מאוד מינוריים שיכולים להקל על השימוש באפליקציות על אנשים עם מוגבלויות. אוהד יפרח, איש היי-טק העובד ב-gett, פירט כיצד הונגשה האפליקציה להזמנת מוניות: "הכפתורים יותר גדולים, המפה ברורה וקשה מאוד לטעות. האפליקציה מאוד נגישה ונוחה והיא מותאמת גם לעיוורים". עם זאת הוא הודה כי עדיין יש מקום לשיפור.
על הפרויקט עצמו אמר יפרח, נשוי ואב לילד: "הפרויקט הזה תפור עליי. אני יכול לתרום המון מהידע שלי ומהניסיון הפיזי שלי". הוא מוסיף כי הנגשת אפליקציות לבעלי מוגבלות היא מצב שבו שני הצדדים יוצאים מורווחים. בעל המוגבלות יכול להשתמש באפליקציה בקלות ואילו מפעיל האפליקציה זוכה בלקוחות נוספים.
על פי נתונים של בית איזי שפירא, אנשים עם מוגבלויות מהווים 18% מהאוכלוסייה בישראל. תוכנית מיוחדת שיזם Google campus, יחד עם בית איזי שפירא , test fairy ו- Elevation academy, מתקיימת כבר שנה שנייה תחת השם - Applicable, ומטרתה - לאפשר ליזמים וחברות סטארטאפ שמקימות אפליקציות, לבנות אותן באופן התואם צרכים של בעלי מוגבלויות.
אז איך נולד הפרויקט? מיכל וולטנר-לוי, מנהלת קמפוס גוגל ישראל, מסבירה: "הזמינו אותי לפגישה בבית איזי שפירא. נחרדתי ממה שקורה. הבנתי שהרבה לא נעשה בתחום הנגשת האפליקציות. הבנו שאנחנו צריכים להתחיל הכל מהתחלה. התחלנו עם עיוורים ומוגבלי ראייה ואז בנינו את התוכנית. רצינו להעביר את המידע הזה לאלו שמתעסקים עם פיתוח האפליקציות. יחד עם מנטורים, כל סטארט-אפ קיבל יחס אישי וגם יחס מקצועי. במחזור הראשון היו 5 סטארט-אפים. בהמשך 50 חברות השתמשו במדריך".
וולנטר-לוי הוסיפה כי בגוגל בתל-אביב יצרו חוברת הדרכה שהופצה בעולם. "החוברת מסבירה בצורה פשוטה את עניין ההנגשה. מכאן עברנו למוגבלויות מוטוריות, בתקווה שניגע בכמה שיותר סוגים של מוגבלויות. הם באמת צריכים את האפליקציות האלה".
ויש גם מי שבודק ומתעד את הצרכים המיוחדים של בעלי המוגבלויות. יאיר בר-און, מנכ"ל TestFairy, סטארט-אפ שעוזר למפתחי אפליקציות לבדוק אותן בצורה חכמה, אמר: "מיכל רצתה להנגיש טכנולוגיות לאנשים עם מוגבלויות ואנחנו רצינו לבדוק איך אנשים עם מוגבלויות משתמשים באפליקציות. עשינו בדיקה עם בעלי מוגבלויות".
התוצאות לא איחרו לבוא. בר-און: "הבאגים תוקנו תוך זמן קצר. הראנו למנהלים כמה קל ומהר אפשר לעשות שינויים ולהנגיש את האפליקציה. האפליקציה הופכת למוצר טוב יותר. בסופו של דבר הרעיון הוא לעשות מוצרים טובים יותר". והתגובות של בעלי המוגבלויות לא איחרו לבוא: "פתאום הם מרגישים שלא מרחמים עליהם ומתייחסים אליהם כמו אל לקוח פוטנציאלי - כשווה מול שווים. הם רוצים להיות כמו כולם".
הפרויקט של גוגל קמפוס בישראל מוביל למעשה חדשנות שיכולה להקל
על חייהם של מיליוני אנשים בעולם. מעל למיליארד אנשים בעולם סובלים ממוגבלות כלשהי, כאשר הנתונים הולכים וגדלים. ההערכה היא כי 20% ממשתמשי האינטרנט בעולם כיום הינם בעלי מוגבלות מסוימת.
באירוע שהתקיים היום השתתפו הסטארטאפים הבאים, שבאו לשמוע ישירות מבעלי המוגבלויות כיצד הם יכולים לשפר את האפליקציה שלהם -Fusic, , snap the shape, Moovit and Glide וסטארטאפים מהחממה של פרטנר.