מפת המצוינות במתמטיקה: ערי השרון בצמרת, הדרום הרחק מאחור
שיעור הנבחנים ב-5 יחידות במתמטיקה לפי יישובים המתפרסם כאן ממחיש שוב את הפער העמוק בין מרכז לפריפריה. בממוצע, רק 10% מתלמידי התיכון ניגשים ל-5 יחידות. המובילות הן רמת השרון (25%) והרצליה (24.2%). בדרום מתקשים להגיע לממוצע. מחקר קובע: בוגרי 5 יחידות מרוויחים יותר. הנתונים המלאים בפנים
ערי אזור השרון מובילות, תל אביב בירידה, הדרום הרחק מאחור: בשבוע הבא יתקיימו בתיכונים ברחבי הארץ בחינות הבגרות במתמטיקה על רקע המאמצים שמשקיע בשנה האחרונה שר החינוך נפתלי בנט להגביר את שיעור הלומדים בחמש יחידות. היום (ג') מפרסם ynet את נתוני משרד החינוך לגבי שיעור הנבחנים ב-66 ערים ויישובים המרכזיים בישראל ברמה הגבוהה ביותר של המקצוע. הנתונים מתייחסים לשנת 2014 - תוך השוואה לנתוני ארבע השנים שקדמו לה. הממוצע הארצי של תלמידי י"ב שנבחנו ב-2014 ב-5 יחידות במתמטיקה עמד על 10.4%. כלומר - מבין כל עשרה תלמידים רק אחד ניגש לבחינה ב-5 יחידות.
העיר המובילה במדינה בתחום זה היא רמת השרון: לא רק שב-2014 היה שיעור הלומדים ל-5 יחידות בעיר הגבוה בארץ ועמד על 25%, אלא שהיא הציגה עלייה רציפה במספרים הללו במשך ארבע שנים ברציפות.
איך משתמשים במפה? לחצו על היישוב המבוקש ואז על "עוד מידע". בפנים תמצאו את הטבלאות העירוניות. לחצו עליהן להגדלה
ובכלל, אזור השרון כולו מוביל בתחום זה בארץ, ויותר מעשירית מתלמידי התיכון שניגשו לבחינה ב-5 יחידות בכל הארץ מגיעים מחמש ערים בלבד: רמת השרון מובילה בפער ניכר על פני רוב היישובים בארץ, וגם שכנותיה הקרובות נמצאות מעל הממוצע הארצי בשיעור התלמידים הניגשים ל-5 יחידות: הרצליה (24.2%), רעננה (19.3%), כפר סבא (15.7%) והוד השרון (14.8%).
מנגד, הנתונים משקפים פער גדול מול אזור הדרום. כך למשל, מקו אשקלון ודרומה יש רק יישוב אחד (ערד עם 10.05%) שנמצא קרוב לממוצע הארצי. בבאר שבע שיעור הניגשים ל-5 יחידות הוא 8.6%, בדימונה 7.3%, באילת 6.9%, בנתיבות 3.8% וברהט רק 1.5%.
במחוז הדרום של משרד החינוך מבהירים: "הנתונים משנת 2014 מוכרים לנו היטב וזו אחת מהסיבות שהובילו ליישום התוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה, שאת תוצאותיה נראה בעוד כשנתיים. יש לציין כי נתוני 2014 הם חלק ממגמה של שיפור, שהחלה בשנת 2010. כבר בשנת הלימודים הנוכחית ניכרת עלייה של פי שלושה במספר לומדי 5 יחידות לימוד ביחס לשנת 2014. פתחנו השנה מגמות ללימוד 5 יח"ל במתמטיקה בבתי ספר שבהם לא לימדו את המקצוע בהיקף כזה, ובנוסף פתחנו מסלולים להרחבת הכשרה למורים למתמטיקה. אנו מעודדים תלמידים ומעוררים בקרבם את תחושת המסוגלות. היום רבים מהם יודעים שלא צריך לפחד ממתמטיקה ושאפשר אפילו לאהוב את המקצוע. אנחנו מגוייסים לתהליך ותומכים בתלמידים ובמורים ככל שנדרש".
עיצוב: סטודיו דעתה
עם כניסתו לתפקיד לפני שנה הכריז השר בנט כי מקצוע המתמטיקה – והבחינה ב-5 יחידות בפרט – יהיו בראש סדר העדיפויות שלו, בעיקר על רקע מחסור במהנדסי תוכנה שהשפעתו על תעשיית ההייטק בישראל דרמטית. הוא הציב לעצמו מטרה להכפיל את מספר התלמידים הניגשים לבגרות ב-5 יחידות, ולשם כך הוסיף משרד החינוך מורים למקצוע ושעות לימוד בתיכונים. הנתונים המוצגים כאן, כאמור, מתייחסים לשנת 2014, טרם כניסת השר לתפקיד.
הניתוח בודק כאמור את המגמות בכל יישוב בארבע השנים מ-2010 ל-2014. הנתונים מצביעים על עלייה או ירידה בשיעור הנבחנים לאורך התקופה, וישנם יישובים שאמנם נמצאים מתחת לממוצע, אך עדיין יכולים להצביע על מגמת שיפור.
למשל בקה אל-גרבייה: שיעור התלמידים שלה שניגשו לבחינת בגרות ב-5 יחידות במתמטיקה ב-2014 עמד על 9.42%, לעומת 7.78% ב-2012. ביישוב חורה בנגב לא היו תלמידי 5 יחידות בכלל ב-2011, ואילו ב-2014 כבר היו 32 בוגרי המקצוע, שהיוו 7.9% מתלמידי כיתות י"ב שלה.
ערים נוספות שנמצאות במגמת שיפור - שבהן חלה עלייה במשך שנתיים ברציפות עד 2014 - הן באר שבע, חיפה, פתח תקווה וראשון לציון. גם בת ים, שרשמה הידרדרות משמעותית (יותר מ30%) עד 2012, חזרה להתאושש, ועד 2014 עלה שיעור הניגשים ל-5 יחידות ל-8.76%.
הדר צרפתי (17), תלמידת כיתה י"א מתיכון מקיף חשמונאים בבת ים שניגשת בציון 100 לבגרות, מסבירה מה גרם לה לבחור ב-5 יחידות: "זה התחיל מהחטיבה. הייתה לי מורה שתמיד דחפה אותנו לבחור ב-5 יחידות והיה נראה שאין אופציה אחרת. גם בתיכון עכשיו יש מורה שתומך ולא נותן לפרוש למרות העומס האדיר. יש תלמידים שמגיע להם תגבור ומי שצריך נשאר".
בערים שנמצאות במגמת ירידה (במשך שלוש שנים ברציפות או יותר עד 2014) ניתן למצוא את תל אביב-יפו: ב-2012 עמד שיעור המסיימים 5 יחידות מתמטיקה בעיר על 13.53%, וב-2014 הוא ירד ל-10.97%.
מחקר: בוגרי 5 יחידות מרוויחים יותר
בעוד מדידת זכאות לבגרות היא עניין כמותי, בדיקה של אחוז מסיימי מתמטיקה ברמת 5 יחידות מתייחסת לאיכות הבגרות, מתוך הנחה כי מספר הנכשלים במקצוע זה הוא מינורי.
אלי הורוביץ, מנכ"ל קרן טראמפ הפועלת להביא לשיפור בהישגי החינוך בישראל, אמר בתגובה לנתונים: "הנוסחה הישראלית להצלחה משתנה לנגד עינינו. לפני דור, ההורים שלנו ידעו שאם תהיה לנו תעודת בגרות, זה כרטיס הכניסה שלנו לאוניברסיטה ומשם דרכנו סלולה. כיום זכאות לבגרות כבר לא מספיקה, כיום יש יתרון יחסי למי שסיים עם בגרות איכותית שכוללת חמש יחידות במתמטיקה, אנגלית ומקצוע מדעי".
לדבריו, המרדף אחר הזכאות לבגרות גבה מחירים, ותלמידים רבים פספסו הזדמנות למימוש היכולות שלהם: "כשתלמיד או תלמידה התקשו בלימודי חמש היחידות, וזה באמת קשה, כולנו עודדנו אותם לוותר כדי לא לסכן את הבגרות. האמת היא שרבים מאותם תלמידות ותלמידים לא מימשו את הפוטנציאל שלהם, אשר היה פותח להם דלתות ומאפשר להם לבחור את עתידם".
במרכז "טאוב" ערכו בשנים האחרונות מחקר שבדק בוגרי 4 ו-5 יחידות מתמטיקה בעשור לאחר שסיימו בגרות. התוצאות הראו שתלמידי 5 יחידות מתמטיקה (בלי קשר לציון) מרוויחים יותר מתלמידי 4 יחידות בכל מקצועות התעסוקה (חינוך, משפטים כלכלה, מדעי החברה, רפואה).
"המפה מראה לנו שהפוטנציאל למצוינות בישראל נמצא בכל מקום, במרכז ובפריפריה, ביישובים יהודיים וערביים, חילוניים ודתיים, אבל הדרך עוד ארוכה", אומר הורוביץ. "לרשויות המקומיות יש תפקיד משמעותי ואחריות גדולה להוביל יותר תלמידים להצלחה".
את ההצלחה של רמת השרון מנסה להסביר רותי לוי, סגנית מנהלת בתיכון "אלון" בעיר ומורה למתמטיקה: "אבי היה מורה למתמטיקה ואני ממשיכת דרכו. אנחנו אוהבים מתמטיקה ועודדנו את התלמידים ללמוד ולאהוב את המקצוע. גם לתלמיד שקשה לו אנחנו לא נותנים לרדת הקבצה. גם אם זה אומר לזמן את ההורים שלו ולהסביר להם את החשיבות. אנחנו עוזרים, מתגברים ונעזרים בעמותות שמעניקות סיוע לתלמידים. אנחנו נותנים הזדמנויות להיבחן בבחינות נוספות ולשפר ציון כדי שלא ירימו ידיים".
- אולי יותר קל לכם מיישובים אחרים? אי-אפשר להתעלם מכך שאתם עירייה עשירה.
"מספר השעות שהעירייה נותנת לא גדול יותר מאשר ברשויות אחרות בסביבתנו. אנחנו בשעות האלה משתדלים להגיע למיטב. זה לא רק עניין של כסף אלא גם מקצועיות של מורים. המורים עוזרים לתלמידים להיבחן גם במועד ב'".