המדינה תממן תחרות לתנובה ודבאח בבשר טרי
משרדי הכלכלה והאוצר יעניקו סיוע של עד 30 מיליון שקל לשני שחקנים חדשים שיפעילו מערך שירותי שחיטה, פירוק, אריזה ושיווק לבשר טרי כשר. המטרה - שאלה יורידו מחיר לצרכנים. ואם זה לא יקרה? "זה לא מנגנון של מחירים, זה מנגנון להגדלת ההיצע"
סיוע לתעשיינים: מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה ומשרד האוצר הודיעו היום (ב') כי יעניקו סיוע של עד 30 מיליון שקל לכל שחקן חדש שייכנס לשוק בשר טרי כשר מפורק, עבור הקמה והרחבה של בתי מטבחיים. הצפי הוא לשני שחקנים חדשים.
מטרת המהלך היא עידוד התחרות: "על השחקנים להפעיל מערך שירותי שחיטה, פירוק, אריזה ושיווק - ובכך יגבירו את התחרות בענף", כך נמסר. הוא בעיקר עוזר לשחקנים עסקיים חדשים להיכנס לשוק הזה.
מסלול לשחקנים עם מחזור עסקי של עד 300 מיליון שקל
"לתאגידים העומדים בהוראות יינתן סיוע בשיעור של 30% מסך התוכנית המאושרת, עד לתקרת השקעה של 15 מיליון שקל להשקעות הכרוכות בהקמה, העתקה או הרחבה של מפעל שיאגד בתוכו בית מטבחיים כשר ומפעל אריזה ופירוק של בשר בקר טרי כשר", נכתב בהודעה ששלח משרד הכלכלה.
"המסלול החדש מיועד לשחקנים חדשים, קטנים ובינוניים, שמחזור המכירות שלהם בתחום בשר בקר לא עולה על 150 מיליון שקל; או שעוסקים בתחום המזון והיקף המחזור העסקי שלהם לא עולה על 300 מיליון שקל. ההקצאה תעשה על ידי מקצה תחרותי וחלק משמעותי בקביעת הזוכים, הוא לוח זמנים קצר להקמה ואספקת בשר בקר טרי כשר לצרכנים".
במסמך המפרט את נוהל המסלול נכתב כי "...מקבל הסיוע יגיש דו"חות הסוקרים באופן מלא את כל היבטי ביצוע ההשקעות המזכות בסיוע, לרבות העמידה בביצוע ההשקעות, היקף השחיטה והפירוק השנתי".
מחלבות רמת הגולן הורידו את מחירי מוצרי החלב
"בשר בקר טרי כשר זה הסיפור המרכזי של יוקר המחיה", אמר ל-ynet נחום איצקוביץ', מנהל מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה. "בשר כשר טרי מהווה 40% משוק הבשר הטרי. השאר זה בשר טרי לא כשר וחלאל.
"שרשרת הערך מורכבת מארבעה מקטעים: אספקת בני בקר, שרובם מגיעים מאוסטרליה או אירופה, גידול ופיטום בארץ, שחיטה ושיווק. המקטע הכי מורכב שיוצר את עיקר המגבלה בשוק הוא בתי המטבחיים הכשרים. כיום שולטים בשוק שני בתי מטבחיים ששולטים ב-80% מהשוק. תנובה (אדום אדום - מ.ק) ודבאח".
איך אתם עוזרים בכך לצרכנים?
"ככל שההיצע גדול והוא לא נמצא בידי דואופול - כך המחירים לצרכן יורדים. זה כלל בסיסי בכלכלה - כשההיצע גדל המחירים יורדים.
"לדוגמא, מחלבות רמת הגולן קיבלה מאיתנו מענק להגדלת הייצור לפני שנתיים. ההתערבות של המדינה עזרה להגביר את קצב הייצור של המחלבה בחלב וביוגורטים, שם הם עדיין בתחילת הדרך, ויש לזה חלק לא קטן בירידת המחירים בחלב (מחלבות רמת הגולן מייצרת את המותג הפרטי של שופרסל - מ.ק)".
ואם מחלבות רמת הגולן יעלו את המחירים לצרכן, אתם לוקחים בחזרה את המענק?
"לא. הם צריכים לגדול בחדירה. בכמויות שלהם".
נפח ייצור מוגדל מוריד מחירים? לא תמיד
לטענת איצקוביץ לא מדובר במסלול שנבנה עבור שחקנים שעושים לובי מאחורי הקלעים ומבקשים מענקים בשם התחרות. הוא נבנה מצורך צרכני.
אתם יודעים מי השחקנים שמעוניינים להיכנס? מחלבות רמת הגולן ושופרסל הרוויחו מהמהלך הקודם שלכם.
"זה היה לפני שהם חברו לשופרסל. אנחנו מקווים שייכנסו שני שחקנים נוספים שיגדילו את התחרות. אנחנו לא יודעים מיהם השחקנים. בתי המטבחיים הם עיקר צוואר הבקבוק בשוק הזה והמטרה היא ליצור תחרות".
באמצעות התערבות של המדינה.
"כן. עשינו עבודה עם הממונה על ההגבלים העסקיים. תוקצבנו על ידי האוצר ובעתיד נפרק ריכוזים אחרים בהתערבות נוספת. אלה לא כספים גדולים ביחס להיקפי השוק ותקציב המדינה וזו התערבות נכונה. אנו סבורים שבחלב זה עשה את העבודה ומקווים שגם בבשר הטרי הכשר זה יעשה את העבודה. לא היתה פנייה של אף יצרן".
בכמה אתם מעריכים שזה יוריד את מחירי הבשר הטרי לצרכנים?
"אנחנו לא יודעים. ככל שהיצרנים החדשים יגדילו את נפח הייצור, כך זה יוריד את המחירים. הם חייבים להתחיל עם מינימום של 5% מהשוק".
גם תנובה ודבאח הגדילו את נפח הייצור וזה לכאורה לא הוריד מחירים
"כי הם דואופול. אנחנו מצפים שתהיה ירידת מחירים לצרכן וכן, זה תלוי מאוד בנפח הייצור. אם שני שחקנים חדשים ייכנסו הם ישפיעו על ההיצע ב-30% וכדי לחדור לשוק הם צריכים להוריד מחירים".
יש שחקנים חדשים רבים שחודרים לשוק באמצעות שיווק המוצר שלהם כפרימיום ולאו דווקא על ידי מחיר נמוך.
"פה, מי שקונה את הבשר הטרי הכשר זה משפחות ויש מגבלה כמה הן יכולות לשלם על בשר כשר. כאן צריך חדירה באמצעות הורדת מחירים.
"חלק מהמענק קשור בהשקעות הרשות כמו מכונות וציוד וחלקן השקעות רכות כמו שיווק, לוגיסטיקה, מיתוג, לייצר ביקושים והיכרות עם המוצר, כדי שהחדירה תהיה קלה ומובטחת".
אם השחקנים החדשים בבשר, יעלו את המחיר אתם תתערבו?
"יש הליך בקרה שאנחנו מקיימים במשך 7 שנים על הכמויות. זה לא מנגנון מחירים אלא היצע. מטרתו הגדלת היצע של מוצר שנמצא בידיים של דואופול. הפרמטר העיקרי למדידה שלנו זו הכמות המיוצרת. הבשר המיובא כבר הוריד את המחיר ב-15%. יש מקום להגדלת ההיצע המקומי. יש ביקוש למוצר ומחובתנו לספק אותו".