משפחה של מחוננים
מה קורה במשפחות בהן יש יותר מילד אחד מחונן? על מה האחים מדברים? והאם הם מבינים טוב יותר אחד את השני משאר האחים? בררנו איך זה עובד
בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים
מערכת יחסים בין אחים כוללת עליות ומורדות. לא תמיד הם מבינים אחד את השני ובמקרים רבים יש להם תחומי עניין שונים לחלוטין. לקראת סיום ההרשמה לתוכניות המחוננים והמצטיינים "אלפא", "אודיסאה" (לשעבר תכנית מדעני וממציאי העתיד) ו"אידיאה", המופעלות כמיזם משותף עם משרד החינוך, ניסינו לברר מה קורה בבתים שיש יותר מילד מחונן ואיך זה משפיע על מערכת היחסים בין האחים.
שרית שטרנברג, בת 15.5 מהישוב אדם (גבע בנימין), היא הבכורה מבין חמישה אחים מחוננים ומשתתפת בתוכנית אלפא באוניברסיטה העברית. "הוגדרתי כמחוננת מכתה ג' ומגיל קטן אהבתי מדעים", היא מספרת. כיוון שחיפשתי אתגר מעבר לתוכנית הלימודים הרגילה ושמעתי על התוכנית, הצטרפתי".
- איך זה להיות מחוננת לצד ארבעה אחים מחוננים נוספים. לא מוזר קצת?
"לא ממש כי גם בני הדודים שלי מחוננים ולמעשה אני לא מכירה מציאות אחרת. תכלס אנחנו אחים רגילים לכל דבר. עם האחים שלי אני לא מדברת רק על מדעים, אלא גם על תנ"ך ולמעשה על כל דבר. האמת היא שגם ההורים שלי מאוד חכמים ועודדו אותנו כל הזמן לקרוא ולהיפתח לנושאים כמו מתמטיקה, מדעים ונושאים אחרים שמעניינים אותנו, כך שספגתי את נושא הלימוד והמחקר העצמי מילדות".
- אילו מחקרים את עושה?
"אני מגיעה למעבדה שלוש פעמים בשבוע ועושה מחקר במיקרוביולוגיה, המתמקד בבקטריופאג'ים, נגיפים התוקפים חיידקים. הרעיון הוא להשתמש בהם כחלופה לאנטיביוטיקה היות והם לא פוגעים בגוף החולה".
- מהו הערך המוסף שהתוכנית נותנת לך והיכן את רואה את עצמך בעתיד?
"התוכנית מאוד מאתגרת אותי ונותנת לי פתח לעולם המדע והמחקר שלא בטוח שהיה כל כך קל להגיע אליו בלעדיה. יש לי גישה למעבדות הכי חדישות ודברים שתלמידת תיכון רגילה לא מגיעה אליהם בדרך כלל. מלמדים אותנו גם דברים מסביב כמו איך להעביר הרצאה, איך לכתוב עבודת גמר ומקנים לנו כלים שימושיים להמשך הדרך מן הסתם בתחום המדע והמחקר".
אחים שהם גם חברים טובים
איתמר סופר, בן 17.5 מעומר משתתף מאז כיתה ט' בתוכנית "אודיסאה" באוניברסיטת בן גוריון בנגב, במידה רבה הודות להוריו שטיפחו אותו ואת אחות נועה בת ה-15 למצוינות. "זוהי תוכנית אינטנסיבית שמאתגרת אותי וגורמת לי לחשוב כל הזמן", אומר איתמר ומספר שאחותו נועה הלכה בעקבותיו והצטרפה בספטמבר האחרון לתוכנית.
- איך מערכת היחסים בינך לבין נועה?
"מערכת יחסים מעולה האמת. כל דבר שהיא צריכה אני עוזר לה כמיטב יכולתי. היא מתייעצת איתי לא מעט ואני נענה ברצון כי הקשר הוא גם על בסיס חברי בזכות הפעילות בצופים".
- באילו תחומים ומחקרים אתה מתמקד במסגרת התוכנית?
"בפיזיקה אבל אין מחקר ספיציפי שאני עושה כי אנחנו מתמקדים בפיתוח של המצאה עליה איני יכול להרחיב את הדיבור. נועה לעומת זאת בשנה הראשונה ולכן התוכנית כללית יותר לא אקדמית, סוג של מבוא עד שבכתה י' בוחרים מסלול".
- מה התוכניות שלך לעתיד?
"אין לי עדיין כיוון, אם כי כנראה שאמשיך עם העיסוק בפיזיקה".
עונים תשובות דומות
יובל ויונתן אברהם הם תאומים ותלמידי כתה ט' מהוד השרון, אשר הצטרפו השנה לתוכנית "אלפא" במכון ויצמן למדע. "משכה אותי האפשרות לחקור נושאים הקרובים ללבי כמו ביולוגיה וכימיה. זה כמעט ברמה מדעית", מסבירה יובל. "אני מאוד אוהב לגלות דברים חדשים וגם הקטע החברתי שמאפשר לך להיות בקרבת ילדים בעלי תחומי עניין דומים לשלי, מאוד מדבר אלי", מוסיף יונתן.
- האם יש לכם עוד אחים ואיך מערכת היחסים ביניכם וביניכם לבין שאר האחים?
יונתן: "אין לנו עוד אחים ולכן אנחנו בעצם לא יודעים איך זה להיות עם אחים שאינם מחוננים או עם אחים קטנים או גדולים מאתנו.
יובל: "יצא לנו להיות באותה כיתה ביחד ושמנו לב שהרבה פעמים אנחנו עונים תשובות מאוד דומות ויש לנו אסוציאציות מאוד דומות. סביר להניח שאם אחד מאתנו לא היה מחונן אז היה שוני בדרכי החשיבה ובאסוציאציות".
יונתן: "אני חש שכל השיח שלנו שונה בגלל היותנו תאומים ומחוננים מאשר אחים שאינם מחוננים או רק חלק מהם מחוננים ויש ביניהם הפרשי גיל. אין ספק שקל לנו יותר להבין זה את זה בגלל הקשר ההדוק שנוצר".
יובל: "אם או בלי קשר למחוננות, שנינו מאוד סקרניים, אוהבים להיכנס לעומקם של דברים ולכן יש בינינו הרבה מהמשותף".
- מה השאיפות שלכם?
יובל: "אני מאמינה שהתוכנית תסייע לי בהכוונה של אילו תחומים יותר מעניינים אותי, ובמחקר של התחומים הללו".
יונתן: "אני שמח על האפשרות שניתנה לי להיות במכון ויצמן, להיחשף למידע חדשני, מחקרים מתקדמים ולהבין בפועל את עבודת המדענים. בנוסף, זה נותן קירבה בלתי אמצעית לאנשים שעובדים שם ולאילו כיוונים הולך המחקר והמדע. מה גם שיש את העך המוסף החברתי: יצירת קבוצה מגובשת של בעלי תחומי עניין משותפים. סך הכל אנחנו המחזור השלישי במכון ואנחנו רואים מקרוב את המחזור הראשון, עד כמה החבר'ה מגובשים וקשורים האחד לשני. זה עושה לי טוב לראות את זה בידיעה שזה גם רווח נוסף שאקבל מהשתתפות ב'אלפא'".
יובל: "אני בהחלט מסכימה עם יונתן ובטוחה שיהיו לנו חברים לכל החיים בזכות התוכנית".
מדברים באותה השפה
שלומציון ולך, בת 14 מהישוב מורשת, תלמידת כתה ט' באולפנת בהר"ן מגדרה ובאה ממשפחה בת 11 נפשות. חמישה מהילדים גדולים ממנה כאשר ארבעה מהם אובחנו כמחוננים. היא הוגדרה כמחוננת בכתה ג' ובתחילת שנת הלימודים הנוכחית הצטרפה לתוכנית אלפא באוניברסיטת אריאל בשומרון.
"מאוד עניין אותי להיות בחברת מחוננים", אומרת ולך. השנה הראשונה היא שנת היכרות המאפשרת לי ללמוד מקרוב מקצועות כמו פיזיקה, ביולוגיה וכימיה. אני מאוד נהנית בתוכנית. לפגוש בנות מכל הארץ שמדברות באותה שפה ויש להן מכנה משותף רחב זה לא עניין של מה בכך. לומדים הרבה דברים, עושים ניסויים ואני מרגישה שצברתי ידע רב ושימושי".
- איך מערכת היחסים בין כל האחים?
"איני מרגישה שוני גדול בין האחים המחוננים והלא מחוננים במשפחה. השוני מתבטא אך ורק במסגרות הלימוד. עם כל אחד מהאחים שלי יש לי קשר טוב ואני מוצאת עימם תחומי עניין משותפים".