יצאנו לשופינג, אבל ברשת
מה ישראלים קונים הכי הרבה באינטרנט? האם הם מעדיפים אתרי קניות מהארץ או מחו"ל? ומה הסוד של האתרים הסיניים? כל הפרטים כאן
בשיתוף דואר ישראל
זוכרים את אותם ימים רחוקים, שבהם נחשבתם לאושיות אינטרנט אם הזמנתם פעם בחצי שנה ספר מאמזון וכובע קש מאיביי? אז כיום מדובר בנוסטלגיה בלבד. לפי מחקרים וסקרים מהשנה האחרונה, הישראלים מדורגים במקומות הראשונים בעולם בשיעור השימוש באינטרנט לקניות וגוברים בתחום זה על האמריקנים, הצרפתים, הגרמנים ועוד רבים אחרים. כמו כן, נמצא, כי למעלה מ-90 אחוז מהישראלים קונים באינטרנט, ורובם עושים זאת דרך קבע, בתדירות של אחת לחודש או יותר. ההערכה היא שהמספרים רק ילכו ויגדלו. זה אומר, שתוך זמן קצר, יהיה קשה למצוא ישראלי אחד לרפואה שלא קונה ברשת.
אז מה עוד אנחנו יודעים על הרגלי הקניות של הישראלים באינטרנט, ומה אפשר ללמוד מזה על העדפות צרכנים בעולם המסחר המקוון בכלל?
מה ישראלים קונים?
ובמקום הראשון: ביגוד. כן, שוק האופנה באינטרנט פורח והישראלים משתתפים בחגיגה. לפי נתוני סקר של דואר ישראל, 54% מהישראלים שקונים באינטרנט, קונים ברשת ביגוד. המסקנה היא שהחסם העיקרי שעצר בעבר צרכנים מרכישת ביגוד באינטרנט: היעדר האפשרות למדוד את הבגד ולבחון אותו מקרוב לפני הרכישה, מאבד מחשיבותו. ניתן לקשור זאת, בין השאר, למדיניות שירות הלקוחות המתקדמת שמאמצות חנויות אינטרנטיות בכלל, ובתחום האופנה בפרט. כאשר החנות מספקת מידע מפורט על המוצרים ומאפשרת ללקוחות להחליף או להחזיר מוצרים בקלות יחסית, אמון הצרכנים בהליך הקנייה גובר.
מה עוד ישראלים אוהבים לקנות ברשת? כצפוי, לפי נתוני הדואר, במקום השני, השלישי והרביעי, אנחנו מוצאים מוצרים לא פיזיים, שנוח במיוחד ולעיתים גם זול יותר להזמין באינטרנט: כרטיסים להופעות ולקולנוע, טיסות, הזמנות לינה במלונות. עם זאת, המוצרים הפיזיים שבים לככב בהמשך.
במקום החמישי, נמצאים מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, שעל-פי הסקר, נרכשים ברשת על-ידי 37% מהקונים הישראליים, ואחריהם ממוקמים מוצרי הסלולר למיניהם: נרכשים על-ידי 32% מהקונים ברשת, ומוצרי הנעלה: נרכשים על-ידי 29% מהקונים. גם מחשבים, כלים לבית, צעצועים, מוצרי טיפוח וספרים הם פופולריים בקרב קוני האינטרנט מישראל, וזה לא סוף הרשימה. יש ישראלים שקונים באינטרנט אפילו ציוד כבד, כמו כלי עבודה ורהיטים.
בארץ או בחו"ל?
אתרי הקניות הסיניים, כגון עלי אקספרס ודיל אקסטרים, הפכו לשם דבר בפי הישראלים. מדובר באתרי כל-בו אינטרנטיים המרכזים בתוכם כמעט את כל קטגוריות המוצרים האפשריות ומציעים לעיתים קרובות מוצרים זולים משמעותית ביחס למקביליהם בחנויות פיזיות ואינטרנטיות ישראליות. אבל האם יש רגליים לשמועה שהישראלים קונים בעיקר באתרים הסיניים או באתרים בינלאומיים ידועים אחרים, כגון אתרי האופנה ASOS ו-next, שהפכו למעין מותגים בפני עצמם? לא בהכרח.
לפי נתוני דואר ישראל, אמנם 18% מהישראלים שקונים באינטרנט קונים רק באתרים מחו"ל ו-27% מהם קונים יותר באתרים מחו"ל מאשר באתרים מהארץ, אבל 42% מהישראלים שקונים באינטרנט קונים במקביל גם באתרים מהארץ וגם באתרים מחו"ל. כמו כן, שישה אחוזים מהקונים הישראלים קונים רק באתרים מהארץ, ושבעה אחוזים קונים יותר באתרים מהארץ מאשר מחו"ל.
מסתבר, שלמרות ההיצע המרשים של אתרי קניות בינלאומיים זולים, שכיום חלקם אפילו מפעילים אתרים בעברית, ישראלים רבים מעדיפים לעשות את הקניות המקוונות שלהם קרוב לבית. לרכישה באתרי קניות ישראליים יש כמה יתרונות, שהמרכזי שבהם, מבחינת הקונים, הוא זמן האספקה המהיר יותר של מוצרים מחנויות מקוונות ישראליות לעומת חנויות בינלאומיות. בסקר שנערך על-ידי דואר ישראל בקרב ישראלים שקונים באינטרנט, זה היה הטיעון הרווח ביותר שהנשאלים נקבו בו כנימוק לקנייה באתרי קניות ישראליים: 49% מהמשיבים ציינו זאת כנימוק אחד מיני כמה ו-26% ציינו זאת כנימוק עיקרי.
עוד נימוקים לקנייה באתרים ישראליים, שצוינו על-ידי המשיבים לסקר: נוח ובטוח יותר לקנות בעסק מוכר ומקומי, העדפה לסחורה מקומית ולמותגים ישראליים ייחודיים וגם: שירות טוב וזמין יותר בארץ.
אתרים סיניים? שלא יעלה לכם יותר
הפיתוי לקנות באתרי הענק הסיניים הזולים הוא גדול, וקשה להתווכח עם שורת המחיר התחתונה. לצד זה, כדאי להביא בחשבון כמה נקודות.
אל תסתפקו במחירו הנקוב של המוצר באתר, ובדקו גם את עלות המשלוח. ייתכן שתגלו שהמחיר הכולל לא ישתלם לכם. אל תוותרו גם על השוואת מחירים ברשת. דווקא ברשת ניתן לערוך סקר שוק בקלות, ואין סיבה להניח מראש שאתר סיני או אתר שנחשב "בחבר'ה" לפופולרי או זול, אכן מציע את המוצר המסוים שאתם רוצים במחיר הטוב ביותר.
לעתים אתרים ישראליים או אתרים בינלאומיים אחרים המתמחים בסוג המוצרים שאתם מחפשים, למשל אתרים בתחום הקוסמטיקה והטיפוח או בתחום הצעצועים והאביזרים לילדים, יפתיעו אתכם לטובה. כמו כן, נסו לוודא שאתם קונים באתר מאובטח ואמין ונסו ללמוד מניסיונם של קונים אחרים לפני שאתם קופצים להרפתקת קניות באתר כזה או אחר.
ומה לגבי מעקב אחר החבילה? בשמת שדה, סמנכ"ל שיווק ושירות בדואר ישראל, אמרה: "אנחנו ממליצים ללקוחות שמזמינים ברשת להשאיר מספר טלפון נייד ובכך גם לקבל הודעת SMS כשהחבילה מגיעה לסניף".
בשיתוף דואר ישראל