תלמידים, תוציאו סלולארי ונתחיל ללמוד
כיצד הופכים את הסלולארי לחלק מתכנית הלימודים, מקרבים בין תלמידים מבתי ספר שונים וגם לומדים היסטוריה של ארץ ישראל בצורה מונגשת? מיזם Cell-Aviv עושה את כל זה ומצליח ליצור אווירת לימודים מחוץ לכיתה - הפרויקט זכה בפרס רקנאטי-קופ-רש"י למורה היזם ולעו"ס היזם
בשיתוף פרס-רקנאטי-קופ-רש"י
הם נמצאים מול מסכים רוב שעות היום, הסלולארי כאילו דבוק אליהם והאמת היא שלא משנה מה נגיד להם, הם לא ייפרדו ממנו - אז מה עושים? הופכים אותו לכלי למידה וחלק מתכנית הלימודית.
מיזם Cell-Aviv (תל אביב בסלולארי) התחיל את דרכו את רפאלה בלס, מנהלת פרויקטים ברשת "עמל" עם קבוצת תלמידים קטנה שיחד הציגו את התכנית בהרצאות וכנסים. ענת גולדשטיין, רכזת תקשוב בביה"ס אוןם לתלמידי בעלי שיתוק מוחין הייתה באחד הכנסים האלו והרעיון מצא חן בעיניה. המיזם עצמו מאפשר למטיילים בעיר תל אביב-יפו לבחור מסלול שמתאים להם וליהנות ממגוון תכנים היסטוריים מבוססי מקום. הצטרפנו לסיור כזה בשרונה ולמדנו מהתלמידים עצמם על חשיבות הידע, על השימוש בסלולאר ועל שיתוף הפעולה בין בתי הספר. צפו:
תחנות המידע במסלול כוללות סרטונים, טקסטים, סרטונים מונגשים ועוד. במהלך העבודה, שמו התלמידים דגש מיוחד על נושא הנגישות לאנשים בעלי צרכים מיוחדים – פיזיים וקוגניטיביים כאחד, ונתנו את הדעת להנגשת המידע כך שיהיה ויזואלי, בהיר, בעל אלמנטים ברורים ודובר שפת סימנים, לטובת אוכלוסיית לקויי הראייה, לקויי השמיעה ועוד.
בתחילת הפרויקט נקבע מסלול, התלמידים נחלקו לצוותים וכל קבוצה קיבלה אחריות לבניית מספר תחנות לאורך המסלול שנקבע. סה"כ בוצעו כ- 6 תחנות בשנה. חברי הצוות עבדו במרכז היזמות בביה"ס שבח מופת, בצעו עבודת חקר פעילה בקבוצות קטנות וראיינו אנשי מפתח לצורך הפקת ראיונות מצולמים. כך למשל, ראיינו התלמידים את תת אלוף במילואים נחמיה דגן, אשר שימש כמפקד להק יסעורים במלחמת ההתשה והוביל את חטיפת המכ"ם הסובייטי משטח מצרים, מבצע שנהגה בשרונה.
המיזם פותח ללא מטרות רווח, כשירות לציבור ותרומה לקהילה וממשיך כך בשנת הלימודים הנוכחית. בשיתוף המועצה לשימור אתרים יוצבו שלטי QRcode על הבתים כך שכל מטייל יוכל לפתוח את האפליקציה ולסייר בין התחנות הרבודות המיזם החל כמיזם העשרה מחוץ לתוכנית הלימודים וכחלק מהתפתחותו קיבל הכרה ממפמ"ר היסטוריה. כוונת המורים היזמים להמשיך ולפתח את המיזם לאתרים נוספים בתל אביב וכחלק מכך החלו למפות את מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, ומסלולי תיור נוספים כגון: שדרות המייסדים, רחוב הרצל, שדרות רוטשילד וכד'.
כבוד למורים ולעובדים סוציאליים עם יוזמות מיוחדות
פרס המורה היזם נוסד ב-2002 על-ידי איש העסקים ליאון רקנאטי ופרופ’ יעקב קופ, ולאחר מכן הצטרפו אליהם ח"כ אלי אלאלוף בהיותו מנהל קרן רש"י, וסטנלי צ’ייס ז”ל, איש עסקים אמריקאי שהיה פעיל בתחום החינוך והחברה בישראל. בשנת 2006 הוחלט להוסיף את “פרס העובד הסוציאלי היזם”.
הפרסים הללו הם מיזמים חברתיים-חינוכיים ייחודיים בנוף המקומי, שנועדו לעודד מורים ועובדים סוציאליים יחידי סגולה, המצליחים להרחיב את גבולות תפקידם, להניע מהלכים יוצאי-דופן וליזום פתרונות בתחומי החינוך והרווחה שמהווים פריצת דרך.
מורים ועובדים סוציאליים יזמים בנשמתם מוצאים פתרון יצירתי שאינו מצוי במערכות שבהן הם פועלים. עליהם להגות את הפתרון משלב הרעיון, להשקיע מאמץ רב בפיתוחו, לפעמים אף לחפש אחר משאבים למימוש הפתרון, לתרום מזמנם על מנת ליישמו, ובסופו של תהליך אף לשכנע את המערכת להטמיע את המיזם ולתמוך בו על מנת ליצור את השינוי המערכתי הנדרש.
מאז ועד היום קידומם של אנשי חינוך ועובדים סוציאליים יזמים, ערכיים והישגיים, לצד טיפוח מעורבות ואכפתיות חברתית - הם הנושאים המגלמים את יסודות הפרס. באמצעותו מגיעים לקדמת הבמה הישגיהם המרשימים של המורים והעובדים הסוציאליים כדי להוקירם ולהעניק להם את ההכרה לה הם ראויים.
המטרה הייתה ועודנה לעודד ולאתר את אותם אלה שבאמצעות חשיבה חדשנית ומרעננת מצליחים להפוך יוזמה לשינוי מהותי ומשמעותי, המתבטא בשיפור הישגי תלמידיהם הלימודיים והערכיים ובהוספת דפוסי חשיבה גם בקרב מורים, מחנכים ועובדים סוציאליים נוספים, ולא פחות חשוב מכך להוות מודל לחיקוי והשראה.
בשנת 2015/16 הגישו כ-300 מורים וכ-50 עובדים סוציאליים את מועמדותם לפרס. מתוכם נבחרו 11 יוזמות של מורים ו-3 יוזמות של עובדים סוציאליים, שהצטרפו ל- 113 המורים ו- 26 העובדים הסוציאליים אשר זכו בשנים הקודמות. חלק מהיוזמות ננקטו על ידי צוותים של שניים או שלושה אנשים, וכך מספר הזוכים גדול ממספר היוזמות, ובסה”כ זכו עד כה בפרס 140 מורים ו- 35 עובדים סוציאליים.
תהליך המיון, הבחינה והבחירה של היוזמות הראויות לפרס מתבצע על-ידי כ-60 שופטים - ראשי מכללות ומנהלי בתי ספר, מנהלים פדגוגיים ואנשי מינהל בכירים בשירותי הרווחה. לצד יושבי הראש רקנאטי וקופ פועלות ועדות היגוי ומועצות ציבוריות, שבהן חברים, אנשי מקצוע ואישי ציבור, ממערכות ההוראה והרווחה, מן המערכת החברתית והעסקית בישראל.
הקריטריונים להערכת היוזמות המועמדות לפרס הם הייחוד של התכנים, מקוריותן של היוזמות המוצעות בהשוואה לתכניות ולפתרונות הקיימים במערכת, וחדשנותן. כמו כן, נבחנת דרך פעולתו של היזם מן השלב הראשוני שבו נהגה הרעיון, דרך פיתוחו ויישומו, ועד לזיהוי התוצאות המוכחות ולפוטנציאל ההפצה וההטמעה של היוזמה במערכת.
הפרס הכספי המוענק ליזמים אלה אינו התגמול היחיד בו הם זוכים. סיפוק רב הם שואבים, לדברי מנהלי הפרס, מהצלחתם הבאה לידי ביטוי בהישגי התלמידים בלימודיהם ובהקלת המצוקות לנזקקים לשירותי הרווחה.
אם אתם מכירים מורים ו/או עובדים סוציאלים שפועלים ללא חת לעשיית שינוי, אם אתם מורים או עובדים סוציאלים שרוצים להפיץ את הבשורה לשינוי, זה הזמן להירשם .
בשיתוף פרס-רקנאטי-קופ-רש"י למורה היזם ולעו"ס היזם