שתף קטע נבחר

 

פרסום ממשלתי ביוטיוב - על סרטונים של ארגוני טרור

לשכת הפרסום הממשלתית משקיעה כ-4 מיליון שקלים מדי שנה בפרסום דיגיטלי - בין השאר גם באמצעות פלטפורמת הסרטונים יוטיוב. כפי שפורסם ב-ynet, פרסומות אלה מופיעות גם על סרטונים של ארגוני טרור, הסתה וארגונים ניאו נאצים - שמרוויחים מצפיות והקלקות

לא רק חברות ענק ותאגידים בינלאומיים מממנים בעקיפין ארגוני טרור: לשכת הפרסום הממשלתית משקיעה גם היא בקמפיינים דיגיטליים על גבי פלטפורמות דוגמת יוטיוב, בהן אין למפרסמים שליטה על התוכן.

פרסומת ישראלית, סרטון אנטישמי (צילום מסך) (צילום מסך)
פרסומת ישראלית, סרטון אנטישמי(צילום מסך)

 

הפרסום בעידן של מדיה דיגיטליים מחייב ניראות בפלטפורמות דוגמת פייסבוק, גוגל ויוטיוב - אולם אלה עומדות לא פעם בפני ביקורות קשות בנוגע למערכות סינון התכנים שלהן. המרחק בין הצהרת כוונות ומדיניות השימוש בפלטפורמות מהסוג הזה לבין הפרקטיקה, לא כל כך קצר כמו שנהוג לחשוב. במקרים רבים אלגוריתם הסינון הוא או קשה ואטום מדי - ומסנן החוצה תכנים ראויים, כמו אלה של יוצרים להט"בים שמסוננים החוצה באופן שיטתי מיוטיוב, או שהאלגוריתם גמיש מדי - כך שתוכן בלתי הולם נשאר על הפלטפורמה.

 

בחודש האחרון ומאז חשיפת ה"טיימס" הבריטי - הולכת וגוברת המודעות לפוטנציאל המימון של ארגוני טרור והסתה וארגונים ניו נאציים באמצעות פלטפורמות דוגמת יוטיוב, המספקת תשלום למשתמשים-יוצרים על בסיס מנגנון פרסום, הקלקות וצפיות. בין היתר פורסם ב-ynet על החשיפה כי תאגידים בינלאומיים דוגמת "מרצדס" פרסמו על גבי סרטונים של דאעש, כמובן ללא ידיעתם. השבוע נודע כי אחת מסוכנויות הפרסום הגדולות והמשפיעות בעולם, Havas, הקפיאה את כל הקמפיינים שלה בגוגל - ומכאן גם ביוטיוב, בעקבות החשיפה. 

 

התופעה הזו לא מתרחשת רק בהקשר תאגידי - גם פרסומים ממשלתיים נעשים באמצעות פלטפורמות דיגיטליות שונות. כך קורה, שפרסומת לעגבניות תוצרת הארץ, לקופות פנסיה של משרד האוצר או לתוכניות של משרד החינוך - מופיעות גם על גבי תוכן אנטישמי. לשכת הפרסום הממשלתית, לפ"מ, משקיעה מדי שנה סכום של כ-4 מיליון שקלים בפרסום על גבי פלטפורמות דיגיטליות, בהן גם יוטיוב, אולם גם בהקשר של פרסום ממשלתי אין שום דרך להבטיח כי הפרסומות לא ינחתו על סרטוני טרור.

 

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, פנה השבוע לשרה מירי רגב, שלפ"מ נמצאת באחריות משרדה, בבקשה למנוע הזרמת תקציבי פרסום לפלטפורמות דיגיטליות שלא מאפשרות שליטה על התכנים. לטענתו, פוטנציאל המימון העקיף של ארגוני טרור והסתה באמצעות פרסום ממשלתי, עומד על כ-10 אחוזים מסך עלויות הקמפיינים, המגיעים כמובן מכספי משלם המיסים. "אבקשך לפעול לאלתר על מנת לוודא שלפ"מ לא תפרסם תכנים ממשלתיים באתרים ובמקומות שלא ברור לאן הולכים תקציבי הפרסום ומבלי שפלטפורמת הפרסום תתחייב שהתקציב לא יועבר לארגוני טרור ודומיהם", כתב פורר.

 

מדובר בנקודת זמן קריטית, בה ענקיות התקשורת הדיגטלית ובראשן פייסבוק וגוגל, מבקשות להתמקם מחדש בהקשר החברתי-כלכלי. הן מואשמות בהפצת "חדשות מזוייפות", בסינון יתר של תכנים ראויים ובניטור חופשי מדי של תוכן בלתי מוסרי, ושאלת האחריות המוסרית של תאגידים כלכליים מהסוג הזה עומדת למבחן ככל שהנפח שהן תופסות במציאות היומיומית של משתמשים הולך וגדל.

 

המגמה של החודש האחרון להשעיית קמפיינים מגוגל בעקבות החשיפה - היא מגמה עולמית שתיאלץ את החברה לנקוט באמצעים ברורים וישירים להתמודדות עם התופעה. מנגד, מוכרחים לזכור כי מדיה דיגיטליים הם הצינורות הדמוקרטיים הגדולים ביותר שיש לנו היום כחברה, ושצנזורה מוגברת עשויה לסכן בצורה ממשית את הזירה הזו.

 

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך
העגבניות ישראליות
צילום מסך
צילום: מיכאל פייגין
ח"כ עודד פורר
צילום: מיכאל פייגין
מומלצים