המנטורים משיבים: ציפי רומנו
ציפי רומנו, בת 38 אמא לרומיאו וג'וליאן נשואה לרימה קוגן. בגיל 23 פתחתי את העסק הראשון שלי עם שותפים, בר – מסעדה בשם "אסקובר", במקום הושקעו כ 5- מיליון שקלים ואני הייתי אחראית על המיתוג, יחסי הציבור והתקשורת. במהרה המקום הפך למקום הכי חם בתל אביב ופתחתי עסקים נוספים: "קפה קפה – ריזורט" ואת ה"ביץ בר".
באותה תקופה הלכתי ללמוד תקשורת ושיווק ומנהלת בית הספר הציעה לי לפתוח משרד יחד – מהר מאוד התחלנו לאסוף לקוחות בתחום הלייף סטייל. לאחר תקופה החלטנו להיפרד וכל אחת הלכה לדרכה. עם השנים הקמתי משרד המספק מעטפת של שירותי שיווק, יחסי ציבור, הפקה ודיגיטל, שמדבר בשפה אחרת. המשרד מתגאה בסוג חשיבה שונה, כזה שמצליח ליצור עניין ובאזז ללקוחותינו.
שאלות ותשובות
מה ההבדל בין יחסי ציבור ופרסום?
ההבדל המרכזי בין יחסי ציבור לפרסום הוא שבפרסום אתה מספר על עצמך, על המותג וביחסי ציבור מי שמספר זה כלי התקשורת מה שמוסיף לאמינות של המסר שבחרת להעביר.
למי מתאים יחסי ציבור?
יחסי ציבור מתאימים למותג שרוצה ליצור מודעות בקרב קהל היעד. בדרך כלל יחסי ציבור לא מתאימים לעסקים נישתיים ומקומיים (אלא אם עושים יחסי ציבור בתקשורת המקומית). יחסי ציבור מתאימים לעסקים מתחומי האופנה, לייף סטייל, צרכנות ופחות לגננים, מעצבים גראפיים וכדומה. כמו כן יחסי ציבור יתאימו למי שהעסק שלו מביא איזשהי בשורה משהו חדש ואז גם התקשורת תביע עניין.
מה התפקיד של יחסי הציבור?
יחסי ציבור יודעים לייצר מודעות למותג ולמעשה משמשים כהכנה לתהליך מכירה. לאחר מספר פעמים שהלקוח הפוטנציאלי רואה את המותג / שירות בתקשורת הוא כבר יתחיל לזכור אותו וכשהלקוח יגיע לעמדת המכירה כבר יהיה יותר קל למכור לו את המוצר / שירות. בנוסף יחסי ציבור יכולים לשנות את התפיסה של קהל היעד לגבי המוצר או אפילו לייצר צורך (שלא היה קיים לפני) במותג.
מה זה מסיבת עיתונאים?
מסיבת עיתונאים מתרחשת כאשר רוצים להפיץ בשורה לקהל הרחב. משרד היח"צ מזמין עיתונאים שמסקרים את התחום הספציפי לאירוע פרזנטציה ושם העיתונאים נחשפים למוצר לאיכויות שלו לייחוד שלו ולבשורה אותו הוא מביא לאחר מכן העיתונאים יסקרו את המוצר בפלטפורמות המתאימות.
מה קרה לעולם יחסי הציבור בשנים האחרונות?
בשנים האחרונות עולם יחסי הציבור משתנה ויחסי ציבור קלאסיים (קומוניקט/ אייטמים/ כתבות) כבר לא מצליחים לספק את התוצאה כמו פעם לכן היום עולם יחסי הציבור נעזר במשפיענים ובסלבס להעברת המסר והעלאת המודעות למותגים כאלו ואחרים.
האם יש לי שליטה על מה שכותבים בעיתונים?
מכיוון שבסופו של התהליך מי שמסקר את המותג זה העיתונאי אין ליחסי ציבור שליטה על מה שהוא יגיד או יכתוב ולכן חשוב שהמוצר יהיה רלוונטי מעניין וטוב כי אם לא יכול להיות מצב בו הסיקור לא יהיה אוהד.
מהי החלוקה ל"מדורים" בעולם יחסי הציבור?
עולם יחסי הציבור מתחלק למספר קטגוריות: שיווק, צרכנות, אופנה ולייף סטייל, דוברות, ניהול משברים, פוליטיקה ועוד לכל תחום יש את תתי התחומים אותם הוא מכיל ולכל תחום יש במות בתקשורת שמתאימות לסוג הסיקור המדובר.
האם יש קשר בין מכירות ליחסי ציבור?
יחסי ציבור יכולים לגרום לקהל לרצות לצרוך את המוצר או השירות על ידי הבאת המידע על המותג לקהל היעד אבל את המכירה עצמה יעשו המוכרים עצמם ב"רצפת המכירה" למעשה יחסי ציבור הם הפלטפורמה שמכינה למכירה.
מתי נכון להתחיל פעילות יח"צ?
פעילות יחסי ציבור כדאי להתחיל ברגע שהמותג בשל ברמת המסר, המלאי, הנראות ובכלל כדיי שהיחסי ציבור יוכלו לתקשר את המותג בצורה מדויקת. למשל אם אין מלאי בחנויות או שהמותג לא סגור מבחינת המסר והייחוד אין טעם ליחסי ציבור ומצד שני ניתן לייצר ביקוש למוצר שעדיין לא הגיע לחנויות ובכך ליצור ציפייה של הלקוח להגעת המוצר למדפים.
מה ההבדל בין יחצ לשיווק?
יחסי ציבור הם חלק מעוגת השיווק והם חלק משלים מפעולות שיווקיות שהמותג עושה. כאשר לקוח רוצה להפיץ את הבשורה לקהל היעד הדבר הנכון יהיה להשתמש ביחסי ציבור בשילוב עם פעילויות שיווקיות נוספות ובכך תווצר מעטפת שיווקית שתפיץ את המוצר בצורה מדויקת.
יש לכם שאלות נוספות? כתבו לציפי: mentorim10@gmail.com
חזרה לנבחרת המנטורים