נסיעת מבחן בטרקטור הגדול בישראל
לכבוד חג השבועות ערכנו נסיעת מבחן יוצאת דופן, בטרקטור הגדול וכנראה המשוכלל במדינה, ושמענו שלמעשה, גם ילד בן 13 יכול לתפעל אותו
צילום רחפן - TerraScan Labs
גדול כמו בית, חזק כמו מכונית ספורט
סדרת 9R היא הגדולה ביותר בהיצע הדגמים של ג'ון דיר. הוא בנוי בתצורה מפרקית, המאפשרת יכולת תמרון מצוינת (רדיוס סיבוב דומה למכונית משפחתית) ביחס למידות הענק (8.3 מטר אורך ו-4.5 מטר רוחב). מנוע טווין-טורבו דיזל בנפח 13.5 ליטר עם שישה צילינדרים מפיק 410 כ"ס, כמעט כמו פורשה 911 קאררה S. המנוע מנוהל על ידי מחשב המשנה את מערכת ההזרקה והגדישה כדי להוסיף כוח (עוד 40 כ"ס) בעומס גבוה או להפחית את צריכת הדלק בעומס נמוך.
יש לו לא פחות מ-18 הילוכים שמעבירים את כוח המנוע לשמונה גלגלי ענק ברוחב עצום של 71 ס"מ כל אחד. אל נועדו לאפשר אחיזה מיטבית בקרקע תוך חלוקת משקל אופטימאלית שנועדה למנוע מהגלגלים לחרוץ אותה שלא לצורך.
המטרה כאן היא כמובן לא מהירות מרבית (שעומדת על 40 קמ"ש), אלא יכולת עבודה עם ציוד חקלאי כבד וגדול הרבה יותר ממה שמסוגל לסחוב טרקטור עיבודי שורה רגיל. בשדות ענק כמו אלה המצויים באוסטרליה, מרכז ארה"ב או במקרה שלנו צפון הנגב, הוא מעבד במשמרת אחת שטח קרקע לו נדרשים ארבעה טרקטורים רגילים.
מתוחכם כמו מטוס נוסעים
עמדת המפעיל ב-9R מתנשאת כשלושה מטרים מעל פני השדה ומזכירה תא טייס של מטוס נוסעים. את הידיות המכאניות של טרקטורים ישנים מחליפים כאן אינספור מתגים ומסכים. מערכת ניהוג אוטומטית מונחית GPS מסוגלת לבצע כמעט את כל הפעולות הנדרשות, באופן שכמעט ומייתר את המפעיל.
החל מהפעלת הציוד החקלאי (הורדת מחרשה לקרקע או התחלת זריעה), דרך שמירה מדויקת על קווים ישרים וחופפים האחד לשני (עד 2.5 ס"מ), התחמקות ממכשולים כמו ברזי השקיה ועד סיבוב פרסה וכניסה מחודשת לשדה בקצה התלם. כל שנותר למפעיל הוא להיות מפקח על המערכת ולאשר בלחיצת כפתור האם הוא מעוניין לבצע את פניית הפרסה בחזרה לשדה, ימינה או שמאלה, וזאת רק מטעמים רגולטורים. אבות טיפוס של טרקטורים אוטונומיים כבר נמצאים בבחינה של היצרניות והם צפויים להגיע לייצור סדרתי בשנים הקרובות.
מחשב הטרקטור מחובר לקומביין ומאפשר ליצור מפת כמות תבואה מכל חלקה ברמת דיוק של תאי שטח בגודל זעיר - עד 10 סמ"ר. המידע הנאגר מאפשר את התאמת הדשן וכמות הזרעים לתא השטח הספציפי בתהליך הזריעה בשנה שלאחר מכן, ובכך לייעל ולהוזיל את התהליך.
האדם שבטרקטור
למרות האוטומציה המרובה, היכרות עם כל המערכות והפעלתן הוא עניין מורכב הדורש לימוד מעמיק. עם יותר משלושה עשורים במקצוע, נחשון הר שלום הוא בכיר המפעילים בגידולי השדה של קיבוץ שובל, ואחד משלושה בלבד שמוסמכים לנהוג בטרקטור החדיש. גם לו זה לקח כמעט שנה כדי ללמוד את מגוון המערכות המתקדמות והמתוחכמות, והלימוד לא נפסק אלא נמשך תוך כדי הכנסת הכלי לפעילות – כולל עדכוני מערכות ותוספת של חדשות.
"אין כל בעיה גם לילד בן 13 לתפעל את הכלי, בסך הכל ללחוץ על שניים שלושה מתגים" אומר נחשון ומוסיף כי "מה שכן צריך לדעת הוא איך לתפעל תקלות מסוימות שעשויות לקרות ביום העבודה, להכיר את כל הנורות וההתראות. אם אתה מכיר ויודע לתפעל אותן, או להודיע למוסך איזה חלקים הוא צריך להכין, אתה מקצר משמעותית את הזמן בו הטרקטור לא עובד. זה חשוב כי יש מקרים בהם הטרקטור עובד במשמרות רצופות של 24 שעות וכל רגע שהוא לא בפעולה גורר הפסדים כספיים גדולים".