תעודת הצטיינות: הכירו את המורים של המדינה
אתמול הגיעה תחרות "המורה של המדינה" לשיאה בטקס שבו הוכרזו שבעת המורים הזוכים בתואר המורים של המדינה. בואו להכיר את הזוכים
בשיתוף מפעל הפיס
"טובי מורינו ומורותינו, אתם המנהיגים של מנהיגי העתיד. מורה היא אף פעם לא המורה של המדינה, היא מורה של כל אחד ואחת של הילדים והילדות שהיא מלמדת", כך אמר אמר אמש נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בטקס ההכרזה על המורים של המדינה, שסיכם את פעילות תחרות "המורה של המדינה", שהחלה בינואר השנה.
"המורה של המדינה הוא אף פעם לא המורה של המדינה, הוא מורה של קבוצה של מוחות של הצעירים, וגם המורה של העיניים העייפות, אוזניים שקשובות לעולם שמחוץ לכיתה", הוסיף ריבלין ואף ציין את המורה שלו, חווה יערי, כמי שהשפיעה על חייו.
שר החינוך, נפתלי בנט, חיזק ואמר: "אתם המורים של המדינה, אתם הבסיס החשוב ביותר שיש לנו במדינת ישראל. אני שמח שיש לנו את ההזדמנות לומר לכם תודה".
יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים הודתה בהתרגשות לנבחרת אנשי החינוך על "המסירות, ההשקעה, השליחות, המקצועיות, על הלב הענק שהופך כל אחת ואחד מכם למורים כה נערצים ומשמעותיים" והוסיפה:
"כפי שאין מספיק מילים כדי לתאר את המשמעות האדירה שיש למורים טובים כמוכם לחינוך ילדינו, כך גם אין מספיק מילים לתאר את תרומתכם האדירה לחברה הישראלית ולעתידה של המדינה."
השיא בטקס המרגש התרחש כאשר שר החינוך, נפתלי בנט, הזמין לבמה את המורה שמעון גרינהויז, ניצול שואה בן ,87 שממשיך ללמד – והעניק לו את פרס מפעל חיים, המוענק לראשונה במסגרת התחרות. גרינהויז עלה לבמה מלווה במחיאות כפיים סוערות, ועיניו מלאו דמעות מהתרגשות על ההוקרה שקיבל. גרינהויז לימד 25 אלף תלמידים במהלך חייו, ב-60 מחזורים. "מזמן לא התרגשתי ככה," אמר בנט, "שמעון מבחינתי הוא הסיפור הישראלי. בשם ממשלת ישראל ומדינת ישראל, תודה לך".
פרופ' אסא כשר, חבר המועצה הציבורית המייעצת של מפעל הפיס, אמר כי: "ערך חשוב במיוחד בעולם המורים והמורות הוא המנהיגות. המנהיגות החינוכית שתפקדיה לנהל כראוי את חיי הקהילה החינוכית בכל תחומי החינוך, להוביל את תהליכי הההשתפרות, להיות מופת לשמירה על ערכה הקהילה החינוכית ולהטמיע אותם בכל תלמידיה."
תחרות "המורה של המדינה" היא מיזם חברתי שנועד לקדם את פועלם של אנשי החינוך המצטיינים בארץ, שנערך זו השנה התשיעית ברציפות. התחרות היא יוזמה משותפת של מפעל הפיס, "ידיעות אחרונות", הסתדרות המורים ו-ynet. בשנתיים האחרונות נפתח מסלול המורים המצטיינים ביוזמת חברת טבע ובטקס אמש נבחרו שתי זוכות במסלול זה.
איריס בק קודנר, סמנכ"לית קבוצה, שיווק גלובלי ותקשורת התאגיד בחברת טבע, אמרה, בטרם הציגה את הזוכות, כי: "התפיסה שלנו בטבע היא שטיפוח המדעים וההון האנושי הישראלי חייב להתחיל כבר בשלבים המוקדמים, וללוות את התלמידים ואת המדענים בכל שלב - מהגיל הרך ועד רשתות המחקר העולמיות המתקדמות ביותר. מתוך תפיסה זאת יזמנו את מסלול המדעים במסגרת 'המורה של המדינה'."
המורים הזוכים בתחרות "המורה של המדינה" שנת 2017
במהלך הטקס עלו אל הבמה 18 המורים שהגיעו אל שלב הגמר של התחרות וזכו לתעודת הוקרה, ובסיומו של הטקס הוכרזו שבעת המורים הזוכים, שתיים מהם במסלול המדעים ביוזמת חברת טבע. הכירו את המורים של המדינה לשנת 2017:
רוית שחף הר חול
שחף (49), מחנכת בבית ספר גוונים בקיבוץ עין המפרץ, מאמינה שהוראה היא שליחות ולא עבודה. היא בת קיבוץ כנרת, שהגיעה במסגרת לימודי ההוראה לבית ספר גוונים. מאז, כבר 22 שנה, היא מלמדת בבית הספר ואפילו עברה לגור בקיבוץ אחרי שנישאה לבן המקום.
שחף, מחנכת כיתות א'-ב' ורכזת החטיבה הצעירה בבית הספר, מתגאה שמעולם לא יצאה לשנת שבתון. "ההוראה היא בעיני שליחות ולא עבודה", היא מעידה. "בכל רגע פנוי אני בבית הספר ואפילו כשנאלצתי לעבור ניתוח וקיבלתי חופשת מחלה ארוכה, אחרי כשבוע ביקשתי מהרופא שיאשר לי לחזור לעבודה. אני אוהבת את הילדים, ההורים והצוות ואת מה שאני עושה".
אלמוג שילוח
שילוח (33), מורה להיסטוריה בתיכון מור במכבים-רעות. הוא שמח על ההזדמנות שניתנה לו להשפיע על תלמידים והוא לא ישכח את טל, המורה שלו להיסטוריה. "באחד השיעורים היא דיברה בכזאת התלהבות על המהפכה התעשייתית, ואני אמרתי לעצמי שהייתי רוצה להשפיע על מישהו כמו שהיא השפיעה עלי".
שילוח הספיק מאז לסיים תיכון, לשרת בחיל המודיעין ולהשלים שני תארים באוניברסיטה. מזה שמונה שנים הוא מורה להיסטוריה ואזרחות ומשמש גם כרכז שכבה בתיכון מור שבמכבים־רעות. "להיות רכז זו אחת ההנאות הכי גדולות בתפקיד", הוא אומר. "אתה יכול להשפיע על מאות תלמידים ולעזור לכל אחד מהם בפן המקצועי והאישי כאחד. כל יום אני מרגיש כמו ביום הראשון שלי. אמרתי לחברים שלי שהם צריכים לקנא בי שאני מורה".
חוה טרייטל
טרייטל (41), מחנכת בבית הספר קשת תלפיות-מזרח בירושלים. היא ידעה כבר בגיל 19 שתהיה מורה, אבל עברו הרבה שנים עד שעמדה לבסוף מול כיתה. "בשירות הלאומי לימדתי בכיתה א' בקריית גת", היא נזכרת, "אבל בגלל שהייתי תלמידיה גרועה בבית ספר חשבתי שלא ייתכן שאהיה מורה. לקח לי הרבה זמן להבין שזה הייעוד שלי, וגם האימהות תרמה להבנה הזו".
עד שהגיעה להוראה הספיקה טרייטל לא מעט. היא למדה עבודה סוציאלית ועבדה עם ילדים בסיכון, השלימה שני תארים בפסיכולוגיה וחייתה עם משפחתה באירלנד. "במהלך התואר השני ילדתי את ארבעת ילדי והחלטתי להיות איתם בבית. פתחתי עסק ללימוד אנגלית לילדים, וכשהקטנה הגיעה לגיל הגן החלטתי לחפש את עצמי וידעתי שזה יהיה בהוראה".
אלי קופר
קופר (65), מורה למתמטיקה באולפנת צפירה וישיבת גבעת שמואל, משוכנע שכל אחד יכול לאהוב מתמטיקה. הוא נוהג לומר שיש לו שתי משפחות - האחת עם אשתו וילדיו, והשנייה עם תלמידיו בבית הספר. כבר 43 שהוא מלמד מתמטיקה ומגיש תלמידים לבגרות ברמה של חמש יחידות לימוד, וגאוותו הגדולה היא שמעולם לא החסיר יום עבודה אחד.
"בכל השנים שאני מורה מעולם לא שלחתי תלמיד למנהל, מעולם לא קראתי לתלמיד ללוח ומעולם לא ערכתי מבחני פתע", מעיד על עצמו קופר, שמלמד באולפנת צפירה ובישיבת גבעת שמואל. “את חומר הלימוד אני מעדיף להסביר קודם בלי שהם יכתבו כלום, אחרת הם ירשמו חצאי משפטים ולא יבינו מה הם כתבו, ורק אחר כך להכתיב להם את החומר מילה במילה".
אמירה אבו מערוף
שירי רבקה מסה
זוכה במסלול המדעים ביוזמת חברת טבעמסה (39), מורה לביולוגיה בתיכון השלום במצפה רמון, עורכת עם התלמידים שלה מחקרים אקדמאיים. היא רצתה בכלל להיות רופאה, אבל החיים גלגלו אותה להוראה "וכך התחילה האהבה השנייה שלי בחיים", היא מכריזה.
"שירתתי כקצינה בענף מפקדים בחיל הרפואה ורציתי ללמוד רפואה", היא נזכרת. "התחלתי ללמוד ביולוגיה באוניברסיטת בר אילן והמשכתי לתואר שני ושלישי ואפילו קיבלתי מלגת מחקר. הייתי מאושרת מזה שמשלמים לי על מה שאני הכי אוהבת לעשות".
שרית זלצמן
זוכה במסלול המדעים ביוזמת חברת טבע
זלצמן (45), מורה לרובוטיקה בקריית חינוך למדעים ברחובות, פיתחה עם תלמידיה מקל נחייה אלקטרוני לעיוורים. התלמידים הראשונים של זלצמן היו כמעט בגילה. "אחרי התיכון הלכתי לעתודה צבאית, ולמדתי בתוכנית מיוחדת ששילבה תואר בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה עם תעודת הוראה”, היא נזכרת. “אחרי הלימודים הייתי מורה חיילת בת 20 - קרובה מאוד בגיל לתלמידים החיילים".
מאז לא הפסיקה זלצמן ללמד והיום היא מרכזת מגמת המדעים בקריית חינוך למדעים ברחובות, מתמחה ברובוטיקה ומנחה פרויקטים. בנוסף, היא מנהלת את התוכנית למצוינות במדעים וברובוטיקה בעיר.
כל 18 המועמדים שהגיעו לגמר קיבלו תעודת הוקרה ומחשב נייד אישי מתנת בנק מסד. שבעת המורים הזוכים זכו בנוסף גם בהשתלמות יוקרתית בארה"ב מתנת תלמ"א )תוכנית לאומית למצוינות באנגלית, הממומנת על ידי קרן משפחת שטיינהרדט בישראל וקרן שוסטרמן, וחברת טבע. את הטקס הנחתה מיקי חיימוביץ', והופיעו בו אליעד נחום, גיל שוחט והפוליפוניה ולהקת הסתדרות המורים. אורית ליפשיץ הפיקה את הטקס, מיקי יוסף היה הבמאי, ודנית סניור סייעה בהפקה.
בשיתוף מפעל הפיס