מה עושים כשהמכונית מתחממת?
בחודש אוגוסט "חם מהרגיל לעונה", זה הרגיל לעונה. אז מה עושים כשהמכונית מתחממת?
בשיתוף ynet רכב חדש
ברוכים הבאים לאוגוסט. החזאי אמר 35 מעלות נוחות. בפועל, לפעמים מדובר בעומס חום של 40 מעלות. מטבע הדברים, לא רק בני אדם סובלים מן החום: גם מכוניות. הסיבה: יעילותה של מערכת הקירור של הרכב פוחתת.
במכוניות מודרניות המנוע מייצר כמובן חום, ודורש גם קירור באמצעות מערכת הקירור: נוזל מוזרם דרך המנוע, דרך התרמוסטט אל המצנן (רדיאטור) ושם הוא מצטנן. התרמוסטט נפתח כאשר נוזל הקירור מתחמם למידה הרצויה, נוזל הקירור זורם למערכת ומצונן על ידי אוויר הזורם עם תנועת הרכב אל הרדיאטור- או באמצעות מאוורר הרדיאטור כאשר הרכב עומד.
עם זאת, מערכות קירור, במיוחד ברכבים ישנים, כושלות לעיתים, במיוחד במזג אוויר קיצוני. מדוע? לעתים זו סתימה ברדיאטור שמורידה מיעילות הקירור שלו. כשל במשאבת מים מאט או מונע הסעת חום יעילה. לעתים המאוורר כושל עקב תקלה טכנית או מכאנית. לעתים התרמוסטט נתפס במצב סגור ואינו מאפשר סירקולציה (ערבול) של נוזל הקירור.
וההתחממות רעה במיוחד למנוע: אטם ראש המנוע עלול להיהרס. ראש המנוע עלול להיהרס גם הוא - ולהביא לשיפוץ יקר.
מה עושים כאשר הרכב מתחמם? בשלב ראשון עוצרים בצד בבטחה. בשלב שני: נושמים עמוק. התחממות אינה סוף העולם, יתכן שמדובר בבעיה פשוטה הניתנת לפתרון. בשלב השלישי מדוממים את מנוע הרכב. המשך הפעלה של מנוע הרכב בשעת התחממות עלולה להיות ההבדל בין הצלת המנוע לבין שיפוץ יקר.
שלב רביעי: יש לפתוח בזהירות את מכסה המנוע. לפני הפתיחה יש לשים לב: האם נוזל קירור נראה לעין תחת המנוע? מטפטף? אם כן, מומלץ להמתין כ-20 דקות כדי לתת לקיטור ועודפי נוזל קירור להתנקז לפני פתיחת מכסה המנוע - אותו חשוב לפתוח בכל מקרה בזהירות מרבית.
שלב חמישי: בדיקה של נוזל הקירור. לאחר המתנה יש לבדוק כמה נוזל קירור יש במיכל העיבוי של הרכב, אותו מאגר המחזיק את נוזל הקירור. ברכבים שאינם מצוידים במאגר נוזל קירור יש להמתין חצי שעה נוספת ורק אז לפתוח בזהירות את פקק הריקון ולבדוק כמה נוזל קירור נותר. במידה וחסר נוזל, מומלץ להשלים את החסר אך ורק כאשר המנוע פועל ומשאבת המים תקינה, כדי לא לערבב בין נוזל קירור קר וחם, מה שעלול לגרום לסדק במתכת. ניתן להשתמש במים, אך לרוקן את מערכת הקירור בהקדם (יש לסלק את נוזל הקירור באופן מסודר ולא לביוב או להיספג בקרקע) ולמלא בנוזל קירור ייעודי.
שלב שביעי: במקביל יש לבדוק - שוב, בזהירות - האם מאוורר הקירור פועל. במידה והמאוורר אינו פועל, אין להמשיך בנסיעה. שלב שמיני: בדיקת רדיאטור: יש להניח בזהירות מרבית יד על צינור היציאה והכניסה של הרדיאטור ולבדוק האם קיים בינם הפרש טמפרטורות מהותי. אם כן, הרדיאטור נסתם. בכל מקרה, לא מומלץ כלל להמשיך בנסיעה. אם בכל זאת החלטתם על המשך נסיעה, יש להציץ כל הזמן בשעון החום של הרכב ולעצור בצד אם הטמפרטורה מזדחלת לכיוון קצה הסקאלה העליון.
בנוסף, מומלץ להפעיל את החימום הפנימי (כן, גם באוגוסט) המסייע בהיפטרות מחום לא רצוי. נוסף על כך אין להפעיל מזגן או צרכני חשמל לא רצויים כדי לא להעמיס על המערכות השונות. ברכבים מסוימים, המצוידים במאוורר מכאני, מומלץ לעמוד בהילוך סרק ולהעלות את סיבובי המנוע ל-2,000 סיבובים לדקה כדי להגדיל את יעילות הקירור.
בשורה התחתונה: כך תצליחו להימנע מהתחממות והיתקעות לא נעימה. עם זאת, ניתן גם להימנע מהתחממות לחלוטין: במחירה של מכונית משומשת ישנה למדי, כזו שנתקעת, ניתן לשים מקדמה על מכונית חדשה מודל 2017 בליסינג פרטי. השקט הנפשי, במיוחד בפקקים של אוגוסט, טוב יותר מכל עצה כיצד לא להיתקע בארבעים מעלות בצידי הכביש.
בשיתוף ynet רכב חדש