גנב שני גרעיני חמניה מיצירה במוזיאון - ושלח אותם בחזרה
מבקר במוזיאון ישראל לא הצליח להתאפק ופילח שני גרעינים מיצירה של אמן סיני מחאתי, שמציגה כ-15 מיליון גרעינים מפורצלן שנעשו בעבודת יד. "בעצם גנבתי יצירת אומנות שאנשים השקיעו בה את הנשמה. אני לא חותם את שמי מרוב בושה", כתב המבקר במכתב אנונימי למוזיאון
מיצג של כ-15 מיליון גרעיני חמניה שעשויים מפורצלן ופרוסים על הרצפה הפך לאטרקציה המרכזית בתערוכה של האמן הסיני איי וייויי שמוצגת בימים אלה במוזיאון ישראל. הגרעינים, שיוצרו בשיטה מסורתית בעבודת יד בכפר סיני קטן, מעוררים השתאות, ובמוזיאון הגדירו שתי פינות שבהן המבקרים יכולים למשש ולהרגיש אותם. אלא שאחד המבקרים לא עמד בפיתוי ופילח שניים הביתה.
���� pic.twitter.com/orF7UyFQnZ
— Israel Museum (@israelmuseum) 4 בספטמבר 2017
במוזיאון כמובן לא שמו לב, עד שלאחרונה התקבלה מעטפה ובה שני גרעינים ומכתב חרטה. "למוזיאון שלום רב, ב-17.8 משפחתי ואני ביקרנו במוזיאון, היינו בגרעינים של אי וייויי. לקחתי שני גרעינים מהגרעינים שאפשר היה לגעת בהם", כתב המפלח.
"כאשר לקחתי את הגרעינים בעצם גנבתי יצירת אומנות שאנשים השקיעו בה את הנשמה. ברגע שלקחתי את הגרעינים ראיתי את זה כ'כולה' שני גרעינים אבל כדי שאני אוכל לראות בכלל את שני הגרעינים האלה אנשים עבדו כמו 'חמורים'. אני מצטער מעומק לבי על הנזק שגרמתי. אני לא חותם את שמי מרוב בושה על המעשה שעשיתי, והנני מתחייב כי מעשה זה לא יחזור על עצמו".
כמו בישראל, גם בסין גרעינים שחורים הם מאכל עממי שמזוהה עם חופש ועם קיץ. אולם בסין לגרעינים משמעות נוספת, ומבחינת האמן והאקטיביסט איי וייויי - משמעות מחאתית. אי וייויי הוא מתנגד משטר ידוע בסין ואף ריצה עונש מאסר בשל יצירותיו. הוא הוגלה בילדותו יחד עם משפחתו למחנה עבודה לצורך "חינוך מחדש" כיוון שאביו נחשד על ידי השלטון הקומוניסטי.
הגרעינים הם מחאתיים - מכיון ששליט סין הקומוניסטי מַאוֹ דְזֶה-דוּנְג דימה את עצמו לשמש בשמיים הצופה על אזרחי סין המשולים לפרחי חמניות. הוא דרש מהאזרחים לציית לו - כמו חמניות שמפנות את ראשן לקרני השמש.
איי וייויי מתאר ביצירה חוויה דואלית של מאכל עממי שמצד אחד זכור לו לטובה כנער ברחובות בייג'ינג לאחר שמשפחתו שוחררה ממחנה עבודה בעקבות זיכויו של אביו, ומצד שני טעם מר משלטונו של מאו.
בעבודותיו נעזר איי וייויי בבעלי מלאכה סינים ובדרך זו משמר מסורות סיניות נדירות שעקב הפיתוח המואץ בסין הולכות ונכחדות. יחד איתם הוא מנציח את ההיסטוריה הסינית המפוארת שהשליט מַאוֹ דְזֶה-דוּנְג ניסה למחוק על ידי ניפוץ מקדשים ושריפת שרידים ארכאולוגיים.
למעלה מ-1,600 פועלים בכפר ז'ינגדזן (Jingdezhen) שבסין עבדו במשך יותר משנתיים על פיסול הגרעינים מפורצלן וצביעתם ביד. בזמנו הפורצלן האיכותי ביותר היה מיועד אך ורק לקיסר ומשפחתו, והפורצלן "הפשוט" נועד לייצוא.
ממוזיאון ישראל נמסר: "אנחנו שמחים שיותר ויותר אנשים מגיעים למוזיאון ישראל ונהנים מהאמנות של איי וייויי. התערוכה מעוררת המון רגשות ותחושות אצל המבקרים שמלוות אותם גם כשהם מגיעים הביתה אבל את היצירות, כדאי להשאיר אצלנו".