החינוך למחר מתחיל כבר בגן
"הרעיון הוא שבתוך הגן, הילדים מקבלים את ההזדמנות קודם כל לזהות את החוזקות שלהם, להביא אותן לידי ביטוי ולממש אותן" - בעיריית רמת גן הבינו שההכוונה לחיים מתחילה כבר בגיל צעיר
בשיתוף עיריית רמת גן
שוב הגיע ספטמבר, שוב אלפי תלמידים חזרו למוסדות הלימוד לשנה החדשה ויחד עם זאת, קשה לפספס שנושא החינוך עצמו מבעבע. קשה גם להתחמק מההתעסקות התקשורתית בנושא, כבר ברור לגמרי ששיטת הלימוד המסורתית והישנה - ללמד את כולם אותו דבר, באותו קצב, פשטה את הרגל והמערכת עומדת כיום חסרת אונים מול צרכים מגוונים של תלמידים מגוונים.
יש מצוקות אמיתיות מול חינוך של ילדים ובני נוער, אבל גם יש את מי שהצליחו לפצח את הנוסחה ומנהיגים צורת חינוך חדשה שחלקים רבים ממנה הם ראשונים מסוגם בעולם. המהפכה כבר קורית ממש מתחת לאף שלנו.
כבר לפני חמש שנים החליטו בעיריית רמת גן שיש צורך בצורת לימוד חדשה שתעשיר ותפתח את תלמידי הגן הרבה יותר ממה שהיה בעבר. התכנית נפרשת במקביל אמנם על פני כל הגילאים, אבל חשובה במיוחד בגילאי הגן מכיוון שזה מה שהילדים סופגים מהרגע שפוגשים בפעם הראשונה במערכת החינוך. התפיסה החינוכית החדשנית הזו נקראית "הגן הזה הוא אני". לא עוד תוכנית לימודים מסודרת ומבוקרת, שלא לומר "אפורה" בה אין מקום לשינוי, מהיום הילדים יוצרים את התוכן לעצמם. וזה עובד.
"הרעיון הוא שבתוך הגן, הילדים מקבלים את ההזדמנות קודם כל לזהות את החוזקות שלהם, להביא אותם לידי ביטוי ולממש אותם" מספרת ורד אבינל, מנהלת מחלקת גני ילדים והגיל הרך באגף החינוך בעיריית רמת גן. " הילדים מדברים על החלומות שלהם, המחשבות והרצונות בנוגע למה יהיה בגן, מעלים נושאים רלוונטים מתוך חייהם ועולמם ובעקבות הרעיונות הללו מתפתח שיח שכולל הרבה מאוד שאילת שאלות".
למעשה, מדובר כאן בתהליך של חקר שעוברים הילדים, בני 3-6 שנותן את הטון מבחינת התוכן הלימודי. הילדים שואלים שאלות מורכבות ויחד עם הגננת הם חוקרים ולומדים ביחד על התחום שהגיע מתוך הילדים. כשעולים כמה נושאים במקביל מתבצע דיון ומחליטים ביחד באיזה נושא מתמקדים כעת.
הגננות צריכות להיות קשובות מאוד, דינמיות וגמישות. הדבר היפה הוא שהן לומדות ביחד עם הילדים ומתווכות את תהליך החקר. "בגן אחד בנו בית מלון לחרקים, באחד בנו חנות סלעים ואבנים, כששאלו מדוע אין פרפרים בגן, זכו בפגישה עם פרפרולוג. הילדים בעצם מעלים נושא, חוקרים אותו יחד ומחליטים כיצד הוא יבוא לידי ביטוי בגן" מספרת אבינל.
למעשה מה שהיה עד עכשיו היא תכנית ליבה של משרד החינוך בכל הגנים המסורתיים והילדים היו צריכים להתאים את עצמם ואת המיומנות שלהם אליה. כאן, נותנים מקום לנושאים ספונטניים ורלוונטיים לעולם הילדים ובתוך הנושאים האלה, משלבות הגננות והסייעות את המיומנויות הנדרשות. בין אם כתיבה וזיהוי אותיות, ספירה, כיוונים ומרחקים, הכל לומדים מתוך הנושאים שמעלים הילדים בגן.
פורצה איטליה
אז איך כל התהליך הזה קרה בעצם? בזכות האיטלקים. לפני כחמש שנים החליטו בעירייה לעצור לרגע ולחשוב לאן פניהם מועדות, מה נדרש מהילדים והאם מה שהקנו להם פעם עדיין מספיק היום והמסקנה הייתה חד משמעית - לא.
נציגים מהעירייה יצאו בשתי משלחות לעיר רג'ו אמיליה באיטליה, העיר בה נולדה גישת רג'ו אמיליה המתמקדת במעורבות קהילתית, התייחסות ליכולת ולצורת הביטוי של ילדים, ביצירת תכניות לימודים שבאות לידי ביטוי דרך פרויקטים ועוד והמסקנה הייתה ברורה: זה מודל העל, אנחנו נתאים אותו אלינו. אבינל מספרת על ארבעה עקרונות חשובים שנמצאים כיום בכל גן: מימוש עצמי של הילדים וגם של הצוות החינוכי, פיתוח של סקרנות, יזמות והשתייכות חברתית.
אגב, על תוצאות הגישה הזאת אולי כבר שמעתם באמצעי התקשורת השונים, בחודש מאי האחרון הגיעה הגננת טל ויצמן לגן רימון ברמת גן עם טבעת אירוסים נוצצת חדשה שקיבלה מבן הזוג.
הילדים מאוד הסתקרנו סביב הנושא ואחרי שהבינו שלא יוכלו להגיע לחתונה שתיערך בבאר שבע, ביקשו לערוך לה טקס חתונה בגן. לאחר דיון מעמיק הבינו הילדים מה צריך על מנת להתחתן, בעזרת אמהות ומתנדבות תפרו לוויצמן שמלה והינומה (אחרי מדידות כמובן), יצרו הזמנות, בנו תפריט ואפילו ביררו עם הגן הדתי ליד מה צריכה לכלול הכתובה. מי שחיתן אותם היה "הרב" הצעיר בעולם, בן חמש בלבד וגם ריקוד חגיגי היה שם.
"יש כאן שינוי אמיתי בתפיסה" אומרת אבינל. "אנחנו מצמצמים את הפער בין הרעיון לבין הפרקטיקה. כל הגננות והצוותים החינוכיים עברו השתלמות על עצמם, פענחו מה הם רוצים מעצמם, מה החזקות שלהם, וזה עובר הלאה לילדים".
אם פעם תפקידן של הגננות היה בעיקר לדאוג לאוכל ולסדר, היום הן מעבירות שיעורי ספורט, שירה, גננת אחת אפילו בנתה ספא בגן. "יש אוטונומיה שמאפשרת לדברים אמיתיים לצאת. אנחנו מעצימים את הילדים במקום להחליש, מחזקים את החזקות במקום להתמקד באתגרים". כמובן שלא מתעלמים מהאתגרים של הילדים, אבל לא מתמקדים במה צריך לשפר, אלא מחזקים את החזק. אבינל מספרת על תהליך אמיתי שעוברים הילדים, יחד עם ההורים והקהילה שגם צריכים להסתגל לגישה החדשה. "יש כאן שינוי אמיתי תוך כדי התעסקות הילדים בנושאים שמעניינים אותם"
דוגמה נוספת לשינוי הגדול בגנים בעיר הוא ה"גן החווה". מדובר על סביבה בתוך חווה חקלאית בשטח אורבני שהוקם לטובת הילדים ומספק להם סביבה טבעית לחוש, להתנסות בטבע ובערכים של קיימות. הילדים מגיעים 4 פעמים בשנה, לפי עונות השנה, מתנסים, חווים, שואלים שאלות, לומדים ומביאים את הכל אל תוך הגן.
אם בעבר חשבו הילדים שהחציל מגיע מהסופר (צודקים, לא?) בגינת הירק בגן בחווה הם למדו כיצד לשתול ולגדל את הירקות וגם לאכול אותם. כך נפתחות לילדים העירוניים דלתות של עולם חקלאי רחב.
וכבר יש הכרה והוקרה בגישתה של עיריית רמת, אשכול גנים שנקרא גנים ערמונים כבר הספיק להיות מועמד לפרס חינוך ברמה הארצית, נערכו ביקורים של וועדה מחוזית וארצית שקבעה שהאשכול זכאי לפרס חינוך על יזמות, פריצת דרך וחשיבה מחוץ לקופסה ובטקס הוענק להם הפרס על ידי שר החינוך נפתלי בנט.
אבינל אגב, ממש לא הופתעה. היא בטוחה לחלוטין במודל הזה. "הגישה הזו משפיעה על אקלים הגן, הילדים עסוקים, עצמאים יותר לנוע בין מקום למקום, יש חופש בחירה. במקביל גם הגננות פחות שחוקות, מאושרות יותר עם חדוות עשייה, לגננת יש הרבה יותר זמן להקשיב לילדים והנה, כבר יש הכרה בהצלחה של המודל, אנחנו חוד החנית בעניין הזה".
ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר מסכם: "תפיסת 'היפוך הפירמידה', הקובעת כי העברת הידע נקבעת על פי נושאים שהילדים מעוררים ומביאים איתם מהבית, היא פריצת דרך קונספטואלית המיושמת הלכה למעשה בכלל גני הילדים העירוניים ברמת-גן מזה ארבע שנים – ואני מברך על כך שרשויות נוספות מעוניינות לאמץ אליהן את המודל הזה.
"הזכייה בפרס החינוך הארצי מהווה בעיניי הכרה בפוטנציאל האדיר הטמון במודל 'הגן הזה הוא אני'. עיריית רמת-גן בראשותי שמחה וגאה להוביל את תחום החינוך בגאון, החל ממודלים פורצי דרך בגיל הגן, דרך שורה של הישגים כמותיים וערכיים בחינוך העל-יסודי, עליהם למדנו באחרונה עת פורסמה 'התמונה החינוכית' - וכלה בליווי תושבי העיר גם בשנות האקדמיה וההורות הצעירה, עד לסגירת מעגל החינוך המלא".
כנס החינוך EDUcity של עיריית רמת גן, בשיתוף ynet, יועבר בשידור חי כאן ב-ynet מחר (א') החל מהשעה 13:00
בשיתוף עיריית רמת גן