נחנכה היחידה לאכיפת רכב כבד: "גם חברות ישלמו מחיר"
המעורבות העצומה של משאיות ואוטובוסים בתאונות דרכים קטלניות הובילה להקמת יחידה במשטרת התנועה, שתפעל מול נהגים סוררים ובעלי החברות. השר לביטחון הפנים ארדן הזהיר: "נהג עם עומס חריג שיכול לגרום לתאונה רבת נפגעים חייב לקבל עונש מרתיע וכך גם מי ששלח אותו"
משטרת התנועה חנכה היום (ד') באופן רשמי את היחידה המשטרתית לאכיפת רכב כבד. היחידה, שהחלה את פעולתה כבר בסוף חודש אפריל, כוללת 25 שוטרים ועד כה הביאה לחשיפת 700 כלי רכב עם ליקויי בטיחות, השבתת 220 משאיות, פסילת רישיון ל-60 נהגים ופתיחת 20 תיקים לבעלי ומנהלי חברות על אחריותם השילוחית לעבירות.
"היחידה מבוססת על מודיעין איכותי ונוקטת פעילות סמויה וגלויה", אמר המפקד רב-פקד יוסי אביטן. "מיצוי הדין לא יהיה רק על מי שנוהג באוטובוס או במשאית אלא באחריות השילוחית על קצין הבטיחות, הסדרן והמנהלים ובעלי החברות".
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנים האחרונות חלה עלייה במספר התאונות הקטלניות וההרוגים בתאונות שבהן מעורבים נהגי משאיות ואוטובוסים: ב-2014 אירעו 66 תאונות קטלניות שגבו את חייהם של 76 בני אדם. ב-2015 חלה עלייה משמעותית בכמות תאונות הדרכים - 81 תאונות קטלניות שגבו את חייהם של 96 בני אדם. ב-2016 חלה עלייה נוספת, ובשנה הנוכחית אירעו 86 תאונות קטלניות שבהן נהרגו 100 בני אדם. מתחילת 2017 ועד לשבוע זה אירעו 54 תאונות קטלניות שגבו את חייהם של 68 אנשים.
300 אלף המשאיות שנעות על כבישי ישראל מהוות אמנם אחוז קטן מסך כלי הרכב, אבל הן מהוות 25% מכלי הרכב המעורבים בתאונות קטלניות. במשטרה אומרים כי זו הסיבה המרכזית להקמתה של היחידה לאכיפת רכב כבד. בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בנובמבר 2016 הפציר המבקר להקים יחידה לאכיפת כלי רכב כבדים לנוכח העלייה במעורבותם ובחלקם היחסי הגדול של נהגי משאיות ואוטובוסים בתאונות הדרכים.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שחנך את היחידה עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך, שיגר אזהרה לבעלי חברות ההובלה והמשאיות: "נהג משאית שמוביל 30 טון מעל המותר יכול לגרום לתאונה רבת נפגעים וכשהוא נתפס - הוא חייב לקבל עונש מרתיע. אבל גם בעל המשאית ומנהלי החברה ששלחו אותו חייבים לשאת באחריות ולשלם מחיר. נהג אוטובוס ונהג משאית עולים על הכביש וחיי רבים רבים תלויים בהם. הם חייבים להבין זאת, וגם מי ששלח אותם חייב להבין זאת".
היחידה תעסוק בפעילות אכיפה ממוקדת נגד כלי רכב כבדים שנעים בכבישים ותבצע בדיקות תקינות, מטענים חורגים, בדיקה שעות עבודה של נהגים, ליקויי בטיחות ועוד עבירות תנועה. לרשות היחידה יעמדו ניידות עם משקלים לטובת אכיפת מטענים חורגים, אמצעי למדידת גובה ואורך ועוד. שוטרי היחידה יעברו הכשרות ייעודיות לתחום כלי הרכב הכבדים ויהוו את חוד החנית בתחום האכיפה.
מהמשטרה נמסר כי פעילות היחידה תהיה בפריסה ארצית, תוך גמישות הפעלה והיא תעסוק באופן יזום תוך התבססות על מידע מודיעיני נגד חברות וגופים שברשותם כלי רכב כבדים. המשטרה תפעל בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, חברת דרך ארץ, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וגופי אכיפה והסברה נוספים להשגת הרתעה מירבית.
עד כה נרשמו למעלה מ- 3,300 דוחות כלפי כלי רכב כבדים בגין עבירות מסכנות חיים ובריונות, הורדו מהכביש כ-700 כלי רכב כבדים בגין ליקויי בטיחות ותקינות, כ-60 נהגים נפסלו לנהיגה ולמעלה מ-220 משאיות הושבתו ואוחסנו במגרשי האחסנה למשך 30 ימים בגין עבירות שונות ונפתחו כאמור 20 תיקי חקירה בגין אחריות שילוחית כנגד בעלי חברות וקציני בטיחות.