פורשה 911 GTS במבחן - שלמות מוטורית
מכונית הספורט המפורסמת והפופולארית בעולם נחתה בישראל בגרסת יוצאת דופן ומאד יומרנית. נהיגה ראשונה ונדירה
911 הוא מספר של צרות, ותשאלו את האמריקאים. העניין הוא שגם בתעשיית הרכב מתנוסס המספר הזה על אחוריה של מכונית שעשתה לא מעט צרות. כזו שהחלה את חייה כחיפושית על סטרואידים וסיימה את חייהם של אלה שלא הקפידו לתת לה כבוד. או סתם לא ידעו לנהוג. היסטוריה אלימה שארגנה לה שם חיבה רב-משמעות - מייצרת אלמנות.
עם השנים והמודעות לתדמית, התעדנה התנהגות ה-911 בזכות תכנון מתחשב ובעיקר מערכות מכאניות ואלקטרוניות שסייעו לנהג הממהר להמנע ממפגש מכאיב עם עצמים נוקשים. עד כדי כך סייעו, שבדגם הנוכחי (שם קוד 991) נראה כי המהנדסים משטוטגרט הלכו צעד אחד רחוק מדי, ונטרלו את מכונית הספורט המצוינת הזו כמעט לחלוטין מאופיה הקיצוני בעבר.
כעת מנסה פורשה להתרפק מעט על ההיסטוריה ההיא בעזרת גרסת GTS פרועה יותר, מרוסנת פחות. מכונית שמגשרת על הפער - אם הרגשתם בו אי פעם - בין גרסאות GT קיצוניות שמיועדות בעיקר למסלול לבין קררה בסיסית.
מחיר: 1.4 מיליון שקל
מתחרות: מרצדס AMG GT, אודי R8
טוב: התנהגות, שימושיות, ביצועים, איכות
בסדר: נוחות, בידוד רעשים
טעון שיפור: אין לנו מספיק כסף
ציון:
איך נראית
ה-GTS נראית נפלא, לא פחות. כמעט כמו כל 911 ב-54 השנים האחרונות, ובעיקר אלה שלאחר מתיחת הפנים, עם פתחי אוורור מודגשים לקירור המנוע ויחידות תאורה שונות מלפנים. בהשוואה לקררה S היא מעוצבת עם בתי גלגלים אחוריים מורחבים (ב-4.4 ס"מ), מסיט אוויר מודגש, פתחי אוורור מפוצלים בפגוש הקדמי וחישוקי 20" עם מנגנון נעילה מרכזי בדומה ל-GT3.
ההבדל בתא הנוסעים כולל גלגל הגה עם בורר מצבי נהיגה (נורמל, ספורט, ספורט-פלוס ואינדיווידואלי) ומסך מגע בגודל 7" הכולל צימוד לסמארטפון דרך Apple Car Play ו-Android Auto. כרגיל, לוח המחוונים כולל מד סל"ד אנלוגי גדול במרכז, מד מהירות בצדו השמאלי וצג נתונים דיגיטאלי מימין לו.
איכות החומרים וההרכבה ברמת מכוניות פאר וצפונה, שילוב הגוונים והגימור למופת ומושבי הספורט - עור ואלקנטרה – המתכווננים חשמלית נוחים ובעיקר תומכים באופן מושלם כמעט כל מידת גוף בתנאי שלא תהיה רחבה מדי. המושבים האחוריים סמליים כתמיד ומתאימים גם כאן לילדים קטנים ובעיקר מטען. וטוב שכך, שכן התא הייעודי (מלפנים) בנפח 125 ליטר בלבד.
נקודת ביקורת - מנופי העברת ההילוכים קטנים מדי, ידיות המאותתים גסות ומרגישות פלסטיות-זולות במפתיע וחלון השמש אינו חוסם כראוי את קרני השמש הישראלית בשלהי אוגוסט.
איך נוסעת
מנוע שישה צילינדרים בוקסר בנפח 3.0 ליטר עם צמד מגדשי טורבו מגיע מ קררה S המעודכנת ומפיק כאן 450 כ"ס (+30 כ"ס). הוא משודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד (PDK בפורשית) המגיעה מה-GT3, עם הנעה אחורית. שילוב זה מאפשר - תודות לבקרת שיגור - זינוק ל-100 קמ"ש תוך 3.7 שניות (0.2 שניות פחות מה-S), ומרגיש אפילו מהיר ועוצמתי יותר.
תודות לזמינות כוח טובה (56.1 קג"מ ב-2,150 סל"ד) ותיבת הילוכים מהירת תגובה, גם תאוצות הביניים מצוינות. פורשה הצליחה לנטרל כמעט לחלוטין כל זכר להשהיית טורבו, והתחושה היא אכן של מנוע אטמוספרי חזק מאד וישיר מאד, עם תגובת מצערת מעולה ובניית כוח אדירה מסל"ד נמוך ועד מנתק ההצתה ב-7,250 סל"ד.
המתלים נוקשים יותר מנמיכים את המרכב בסנטימטר, עם קפיצים ומוטות מייצבים קשיחים מהקררה S בשילוב בולמי זעזועים אדפטיביים. המלצה: הותירו אותם במצב הרך כל עוד אתם לא על מסלול, או על כביש גרמני.
אך ההבדל המשמעותי ביותר הוא תוספת היגוי אחורי אקטיבי (מה-GT3), בו הגלגלים האחוריים פונים בזווית הפוכה לקדמיים במהירות נמוכה, או באותה זווית במהירות הגבוהה – לשיפור חדות הפנייה או היציבות הכיוונית בהתאמה. וזה עובד, מעולה. שכן המערכת מקנה למכונית התנהגות חדה ומושחזת, עם מינימום של תת היגוי מובנה שיוצרת חלוקת המשקל.
חלוקת המשקל הזו מייצרת יחד עם צמיגים אחוריים סופר-רחבים (305 מ"מ) והכוונת מומנט (PTV) אחיזת כביש יוצאת דופן ביציאה מפניה גם תחת דחף מלא, כמעט ללא סחרור גלגלים. מי שמבקש בכך יוכל גם לשלב לבקרת יציבות עם ניתוק חלקי (בנוסף לניתוק מלא) בו היא הופכת ליברלית יותר, ומאפשרת תנועה דומיננטית יותר של האחוריים. הכל נשלט, הכל צפוי ולגמרי ממכר.
בכל מקרה, ה-911 הזו, בניגוד לחלק לא קטן מבנות המשפחה, מעדיפה נהיגה חלקה ומדויקת על פני התנהגות חוליגנית. אין בה למעשה צורך, שכן גיאומטריית מתלים מוקפדת ושלל מערכות מתוחכמות מאפשרות לנהג לבחור עצמאית בדרך בה המכונית תתנהג, ובכל מקרה זו תהיה בטוחה ומסעירה כהוגן.
מערך הבלימה? כמקובל בפורשה, מהטובים בתעשייה, חדים ומלאי תחושה וללא בדל דעיכה גם תחת עומס מלא, והיה כזה בשפע. ההגה אמנם מתוגבר חשמלית ברוח ימים אלה, אך הוא חד, מדויק ותקשורתי מכמעט כל מתחרה.
ועם כל הדינמיות הזו, ה-911 GTS היא עדיין דוגמה ומופת וחסרת תחרות כאשר מגיעים לשימושיות. שכן היא מלבד המקום הלא-באמת-קיים מאחור, זו מכונית ספורט טהורה שאינה מענישה את הנהג. וזה נדיר. שדה הראיה מצוין, רדיוס הסיבוב (5.35 מטר) קטן מזה של פולקסווגן גולף ובשיוט בינעירוני היא יכולה אפילו להרדים אתכם. היא מבודדת רעשים בצורה סבירה (למעט מעט רעשי צמיגים) ומאפשרת צבירת מרחקים ללא כל מאמץ.
אפילו צריכת הדלק בממוצע המבחן מפתיעה לטובה עם 8.5 ק"מ לליטר (98 אוקטן) בממוצע המבחן. מיכל דלק בגודל 90 ליטר מאפשר טווח נסיעה ראוי בין תדלוקים.
איך בסוף
פורשה מדהימה שוב. ה-GTS הזו משלבת את כל היתרונות השימושיים של הקררה S, הנחשבת למכונית הספורט הטובה ביותר לשימוש יומיומי, ובמקביל משדרגת אותה מבחינת יכולת דינמית שהלכה מעט לאיבוד בדור הנוכחי.
נכון, תג-מחיר של 1.4 מיליון שקלים הופך אותה ללא רלוונטית עבורנו, וגם עבורכם אם אינכם נמנים על האלפיון העליון. אבל, וזה אבל גדול. זה סכום דומה למתחרות פחות מרשימות מכל בחינה כמעט. ולכן היא זוכה אצלנו לא רק לתואר ה-911 האולטימטיבית, אלא כנראה למכונית הספורט הטובה ביותר שכסף יכול לקנות בישראל.
מנוע | 6 צילינדרים בוקסר, טווין-טורבו |
נפח / סוג דלק |
2,981 / בנזין |
הספק מרבי | 450 כ"ס ב-6,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 56.1 קג"מ ב-2,150 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / כפולת-מצמד, 7 הילוכים |
אורך | 452.8 ס"מ |
רוחב | 185.2 ס"מ |
גובה | 128.4 ס"מ |
בסיס גלגלים | 245 ס"מ |
משקל | 1,545 ק"ג |
נפח תא מטען | 125 ליטר |
100-0 קמ"ש | 3.7 שניות |
מהירות מרבית | 310 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 12 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 188 גרם לק"מ |
מחיר | 1.4 מיליון שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא בוצע |