"רגע היסטורי": הרכבת לכרמיאל יצאה לדרך
רכבת ישראל חנכה הבוקר את קו הרכבת החדש לכרמיאל. אחרי קרוב לעשרים שנה של הכנות הנוסעים הראשונים היו נרגשים למדי
לא רק פוליטיקאים פולטים קלישאות, מסתבר, גם נוסעים רגילים שחנכו הבוקר את קו הרכבת מכרמיאל דרומה, לא יכלו להימנע משימוש בביטוי "רגע היסטורי", או פשוט "היסטוריה". קרוב ל-20 שנה נמשכו ההכנות, שלוש פעמים כבר נערכו נסיעות בכורה, אולם רק הבוקר סוף סוף יצאו לדרכן הרכבות מכרמיאל ואליה. הרכבת תעבור בין התחנות כרמיאל, אחיהוד, קריית מוצקין, תחנות חיפה (לב המפרץ, מרכז השמונה, בת גלים וחוף הכרמל), חדרה מערב, תחנות תל אביב (אוניברסיטה, סבידור מרכז, השלום וההגנה) ומשם לבאר שבע. זמן הנסיעה בין תחנת סבידור מרכז בתל אביב לכרמיאל יקח שעה ו-35 דקות.
בין הנוסעים הראשונים שהגיעו אל העיר, הייתה גיתית חוביאן מחדרה, שהגיעה לבקר את אחותה הכרמיאלית והתקשתה להסתיר את התרגשותה. "כבר 30 שנה אני מגיעה לכאן פעמיים בחודש לבקר את אחותי, ותמיד זה היה ארוך ומייגע, נסיעה מחדרה לעכו, ואחר כך מעכו לכאן באוטובוס או במוניות. עכשיו עליתי לרכבת בחדרה והגעתי בתוך פחות משעה וחצי ישר אל אחותי. זה פשוט מדהים. היסטוריה בהתגלמותה. כל הכבוד למי שעשה את זה", אמרה.
על הרציף בכרמיאל עמדו מאיה גזית מרמת השרון ויובל דמארי מראשון לציון, שניהם בשנת שירות בצפת בדרכם חזרה הביתה לחג. "זה פשוט מדהים שאפשר לנסוע חצי שעה מצפת לכרמיאל, לעלות על הרכבת ולהגיע תוך שעה וחצי לתל אביב. זו דרך שעד עכשיו הייתה לוקחת לנו שעות ארוכות של טלטולים באוטובוסים".
ואילו איתן ויוספה סנפיר מצורית, החליטו לחגוג את חנוכת הקו, ולמרות שהערב עוד צפויים להגיע אורחים, עלו לרכבת בכרמיאל, נסעו עד לאחיהוד וחזרו – פשוט בשביל ההרגשה החגיגית. "מה שרצינו בעיקר לעשות הוא לנסוע במנהרה. אנחנו גרים בצורית והמנהרה פשוט עוברת לנו מתחת לבית (כמעט) ובמשך השנים עקבנו אחרי החפירות ואחרי העבודות כאן", אמרו. "אני נמצא פעם בשבועיים בתל אביב והקו הזה הוא פתרון אידיאלי, בעיקר משום שתחנת אחיהוד כל כך קרובה אלינו".
את נסיעת הבכורה ביצע נהג הקטר שלומי דנה, אותו ליוו ראש צוות נהגי הרכבת, רועי לייבוביץ ומנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון. "מבחינתי הנסיעה הבוקר היא כמו ללוות ילד לכיתה א'", אמר לייבוביץ' בנסיעת הבכורה. "בחודש האחרון הייתי פה בלי הפסקה, והעברתי 130 נהגים של מחוז צפון ברכבת ישראל את ההכשרה על הקו הזה. מדובר באחד הפרויקטים היותר מורכבים, בעיקר בגלל מנהרות הרכבת שהן הראשונות מסוגן בישראל".
עלות הפרויקט - 23 ק"מ של מסילה כפולה, צמד המנהרות, גשרים ומחלפים - הגיעה ל-2.8 מיליארד שקל. את ההקמה ביצעה חברת נתיבי ישראל.
היום פועלת הרכבת לכרמיאל במתכונת ערב חג, ואין רכבות ישירות לתל אביב. מיום ראשון יפעלו בקו מדי שעה רכבת לחיפה ובחזרה, ובשעות הבוקר ואחר הצהריים יופעלו עוד שמונה רכבות ישירות לתל אביב ובאר שבע, וחזרה. בסך הכל ייסעו בקו מדי יום 52 רכבות. אגב, הרכבות הנוסעות מכרמיאל לתל אביב לא יעצרו בתחנת בנימינה – כתחנת החלפה לרכבת הפרברית – אלא בחדרה.
בשלושת החודשים הראשונים תהיה הנסיעה מכרמיאל לכל הנוסעים בחינם. בתחנת אחיהוד תהיה הנסיעה בחינם לתושבי האזור בלבד – מיישובי מטה אשר, משגב, אזורי התעשייה בר לב ותרדיון וכל היישובים לאורך כביש 70 מטמרה ועד צומת כברי. כדי לזכות בהטבה יש צורך בכרטיס רב קו, ויש צורך לטעון אותו בכרמיאל או באחיהוד, לנסיעה הלוך ושוב. לאחר שלושת חודשי הנסיעה בחינם, יהיה מחיר הנסיעה באותן תחנות ובאותם תנאים, ב-50 אחוז הנחה למשך שנתיים.
התחנה המרכזית לאוטובוסים בכרמיאל הוקמה מחדש בצמוד לתחנת הרכבת, ונוספו קווים רבים המובילים נוסעים מהערים והיישובים באזור אל התחנה, לרוב בתיאום עם זמני הרכבות.