דרכים לקידום ילדים בחינוך המיוחד
במחקר על מעורבות הורים בחינוך מיוחד נמצא כי אימהות ואבות מאמינים בצורך במעורבותם בחיי ילדיהם בבית הספר אך בפועל הדברים נראים אחרת. איך בכל זאת אפשר לעזור לילדים? החוקרת עם המלצות
נושא מעורבות הורים במערכת החינוך עולה על סדר היום הציבורי חדשות לבקרים. ישנם גורמים, ביחוד פנים מערכתיים, שמבקרים קשות את מעורבות ההורים ונלחמים נגד התערבותם. בחינוך המיוחד הסיפור שונה לחלוטין. ממצאי מחקרים שונים משקפים כי מעורבות הורים מביאה לשיפור בהישגי הילדים ומקלה על השתלבותם. כמו כן, נמצא כי מעורבותם של ההורים משפיעה על מידת שביעות רצונם של ההורים ממערכת החינוך.
במחקר הנוכחי התמקדתי בקבוצת ההורים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, במטרה לבחון את מכלול ההיבטים המשפיעים על הקשרים של ההורים עם בית הספר.
במחקר השתתפו 25 זוגות הורים (בגילאי 64-32) לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בגילאי 21-6. רובם המכריע של ההורים שלקחו חלק במחקר הם ילידי ישראל וכולם גרים בצפון הארץ. המחקר בדק את תפיסת העולם ומעורבות הורים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בחיי ילדם בבית הספר. במהלכו נבדק האם קיים הבדל בין אימהות לאבות במידת מעורבותם והדרכים בהן הם מעורבים.
ההורים טרודים בהתמודדות היומיומית
ממצאי המחקר משקפים כי מרבית ההורים, אימהות ואבות, מאמינים בצורך במעורבותם בחיי ילדם בבית הספר אולם בפועל הם מעורבים הרבה פחות. מידת הדינמיקה ואיכות הקשר בין בית הספר למשפחה משפיעה על מידת מעורבות ההורים. הרוב המכריע מאמין כי קיימת חשיבות שההורה יזדהה עם המטרות החינוכיות של בית הספר, יקבל בהסכמה את הנהלים ויקבל בהסכמה את שיטות ההוראה בבית הספר. נמצא כי אימהות נמצאו מעורבות יותר מאבות.
מתוך המחקר התברר כי בכל הקשור בהישגים הלימודים של ילדיהם ושל חבריהם לא נמצאה אחידות בין ההורים. ישנם הורים המתעניינים בהישגי ילדיהם וישנם שלא. כמו כן, ישנם הורים להם חשובים הישגי התלמידים האחרים הלומדים עם ילדם אך לא כולם. ההנחה היא כי מגבלותיהם ותפקודיהם היומיומיים של הילדים הם המעניינים ביותר את ההורים ולא הישגים לימודיים. הורים רבים טרודים בהתמודדות היומיומית הגוזלת מהם זמן רב ואנרגיות נפשיות. מאותן סיבות הורים פחות מתעניינים בהיבטים החברתיים של ילדם בכיתה.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
אימהות נמצאו יותר בקיאות ומעורבות בתוכנית הלימודית האישית של הילד. מרבית האבות ציינו כי הם מכירים את תוכנית הלימודים האישית של ילדם במידה בינונית או מועטה ואף היו אבות ספורים שציינו כי אינם מכירים את אותה בכלל.
בהיבטים העוסקים בשיתופם של ההורים בקבלת החלטות, בהתייעצויות חינוכיות וסיוע בכיתה, אימהות נמצאו מעוניינות ומעורבות במידה רבה יותר מאבות בפעילויות בית ספריות וכיתתיות אך מרבית ההורים ציינו כי אינם מעורבים כלל.
מתוך ממצאי המחקר אני ממליצה לאנשי החינוך העובדים עם ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית כי ימצאו את הדרכים לשתף ולערב יותר את ההורים בכל הקשור לעשייה החינוכית בבית הספר בכלל ושל ילדם בפרט. שיתוף ההורים יקרב אותם לעשייה החינוכית ויסייע בקידומו האישי של ילדם.
מספר עצות להורים שילדיהם משובצים בחינוך במיוחד:
- פנו למחנכת ובקשו לקחת חלק ולהיות מעורבים בבניית תוכנית הלימודים האישית של הילד.
- הציגו בפני המחנכת את התחומים החשובים לכם בהתפתחותו ובקידומו של הילד. בקשו שהתחומים הללו יבואו לידי ביטוי בתוכנית הלימודים האישית.
- בדקו עם המחנכת כיצד תוכלו לסייע ולהמשיך את התהליך החינוכי בבית.
- פעמים רבות מחנכת הכיתה תוכל לסייע לכם ולהקל עליכם בדרך זו בהתמודדות היומיומית. שיתוף פעולה והמשכה של תוכנית הלימודים, במיוחד בכל הקשור בכישורי חיים ומיומנות יומיומית, הוא משמעותי בקידום הילד.
הכותבת היא ראש החוג לחינוך מיוחד במכללת אוהלו, המכללה האקדמית בקצרין