הדוגמנית השחורה "שהפכה לבנה" בפרסומת: "זה לא גזעני"
הרשת געשה בעקבות פרסומת של חברת "דאב" שבה נראית הדוגמנית לולה אוגוניימי מורידה חולצה והופכת לאישה לבנה. "צילומי המסך מהפרסומת הראו מצג שווא", טענה הדוגמנית, והסבירה שהמשך הסרטון מציג גם את האישה הלבנה הופכת לאסייתית. "התשדיר חוגג את הגיוון האתני בעולם"
הדוגמנית השחורה שמופיעה בפרסומת של חברת הטיפוח "דאב", שעוררה השבוע סערה גדולה בכל העולם, טוענת כי התשדיר שבו היא "הופכת ללבנה" לאחר שימוש בסבון החברה – אינה גזענית. בראיון אתמול (ד') לרשת BBC אמרה הדוגמנית, לולה אוגוניימי, כי הפרסומת, בניגוד לדעתם של רבים ברשת, אינה מזלזלת בנשים שחורות וחוגגת את הגיוון האתני בעולם.
מבלי שהתכוונה, אוגוניימי מצאה את עצמה בלב סערה בינלאומית בעקבות סרטון הפרסומת, שאורכו 3 שניות בלבד, ופורסם בעמוד הפייסבוק האמריקני של חברת דאב. בפרסומת רואים את אוגוניימי, שנמצאת בחדר אמבטיה ולידה בקבוק סבון נוזלי של דאב. בפריים אחר היא מסירה חולצה ואז רואים במקומה אישה לבנה וחיוך על פניה, כשהרמיזה היא שזה נעשה בעקבות השימוש בסבון של חברת הטיפוח. בהמשך הפרסומת גם האישה הלבנה "הופכת" לאישה אסייתית.
"אני לא מרגישה שזה היה גזעני", הצהירה הדוגמנית בריאיון לרשת הבריטית.
משתמשים רבים בפייסבוק ובטוויטר טענו בימים האחרונים כי הסרטון מאותת שאנשים לבנים הם נקיים יותר או יפים יותר מאשר שחורים, והשוו את הפרסומת למודעות סבון מהמאה ה-19 שהציגו שחורים שקרצפו את עצמם כדי להפוך ללבנים.
אבל אוגוניימי אמרה שהתמונות שהוצאו מתוך הפרסומת והופצו במהרה ברשת, שבהן רואים רק אותה ואת הדוגמנית הלבנה ולא את הדוגמנית האסייתית בסוף הסרטון, נתנו רושם מוטעה. היא הסבירה שהחברה צילמה גם גרסה לטלוויזיה בת 30 שניות של הסרטון שבה היו תמונות אחרות וסלוגן שהבהיר את המסר ולפיו לכל הנשים מגיעים מוצרים איכותיים.
"צילומי המסך שעוררו סערה בכלי התקשורת מציירים תמונה קצת אחרת", אמרה הדוגמנית. חברת דאב פרסמה ביום ראשון האחרון התנצלות בעקבות בפרסומת, ומסרה כי הסרטון "החמיץ את הניסיון לייצג בהתחשבות נשים שונות".
אוגוניימי, שמגיעה ממשפחה ניגרית, נולדה בבריטניה וגדלה בארצות הברית. במאמר ל"גרדיאן" אמרה: "גדלתי עם מודעות גדולה לדעות בחברה על אנשים כהי-עור, במיוחד נשים, ולדעות כי הם ייראו יותר טוב עם עור בהיר יותר". היא הוסיפה במאמר שכתבה כי השתתפותה בפרסומת הייתה הזדמנות "לייצג את אחיותיי כהות העור במותג יופי עולמי".
הדוגמנית גם טוענת כי בדאב היו יכולים להגן על המסר שלהם אילו רק היו מסבירים כמו שצריך את הקונספט שמאחורי הסרטון. עם זאת, היא הוסיפה, החברה גם הייתה צריכה לזהות את הסיכון הכרוך בפרסום תמונות כאלה שבקלות ניתן לפרשן כגזעניות, במיוחד על רקע הסתבכויות דומות של החברה בעבר.
"אמורים להיות להם צוותים חזקים שיכולים להצביע על דברים כאלה לפני שהם עולים לאוויר", אמרה ל-BBC.
דאב, מותג של יוניליוור, הסתבכה גם ב-2011, אז פרסמה החברה פרסומת של "לפני" ו"אחרי" שבה רואים אישה שחורה שהופכת ללבנה לאחר שהשתמשה בסבון גוף של החברה.
פורסם לראשונה 11/10/2017 22:10
אוגוניימי בפרסומת שעוורה סערה
מומלצים