שלדת המכונית שלכם עלולה להיות חלשה מהמתוכנן
קונצרן המתכת קובה סטיל העביר נתונים מטעים לגבי חוזק ועמידות חלקי אלומיניום שסיפק ליצרניות הרכב הגדולות בעולם, לרבות טויוטה, ג'נרל מוטורס ומרצדס. החשש: שלדות כלי רכב שיוצרו חלשות מהמתוכנן. היצרניות בוחנות את ההשפעות האפשריות
שערוריית בטיחות נוספת ביפן. קונצרן המתכת "קובה סטיל" הודיע כי מסר "נתונים שגויים" לגבי החוזק והעמידות של רכיבי אלומיניום ונחושת אותם סיפק ליצרניות הרכב טויוטה, ניסאן, מאזדה, ג'נרל מוטורס, דיימלר (מרצדס) ופורד. גם נתוני אבקת המתכת שסיפק הקונצרן ואשר משמשת בתעשיה לייצור חלקי תיבות הילוכים, התגלו כשגויים. מהודעות החברה עולה כי מסרה מידע מוטעה גם לגבי חלקי אלומיניום ונחושת שסיפקה ליצרנית המטוסים האמריקאית בואינג עבור דגם ה-787 שלה.
"יש לנו ספקות לגבי חלק מהמוצרים שסיפקנו", אמר מנכ"ל קובה סטיל, הירויה קאוואסאקי, במסיבת עתונאים. "אני מתנצל מעומק ליבי, האמון בחברה שלנו נפל לאפס ואנחנו מנהלים שיחות עם כל הלקוחות שלנו, כולל הזרים". קאוואסאקי הוסיף כי הוא מודע לכך שמעשיה של החברה פוגעים במוניטין של הייצור היפני כולו. "אני באמת מתנצל ומבין שהפרשה לא תשפיע רק על החברה שלנו". מניית החברה נפלה בתוך יומיים ב-40% תוך שהיא מאבדת 1.6 מיליארד דולר משוויה.
בתגובה לגילוי הודיעה ממשלת יפן כי היא דורשת מקובה סטיל לבחון ולקבוע בהקדם האם הנתונים השגויים שסיפקה הביאו לפגיעה בבטיחות המוצרים. לחוזק האלומיניום יש משמעות בבטיחות הפאסיבית של כלי הרכב, מאחר שהוא משמש פעמים רבות לחלקי מרכב, בהיותו קל מפלדה. חלקי אלומיניום משמשים לעיתים גם לייצור חלקי מתלה במכוניות.
דובר חברת טויוטה מסר כי החברה נמצאת בעיצומה של "בדיקה מואצת" לזיהוי דגמים שייתכן כי הושפעו מזיוף הנתונים. גם דובר ג'נרל מוטורס מסר כי "אנחנו בוחנים את ההשפעה הפוטנציאלית של הפרשה". מניסאן נמסר כי "אלומיניום מקובה סטיל נמצא בשימוש בדלתות ובמכסי מנוע של כמה מהדגמים שלנו. מאחר שמכסי מנוע נוגעים לבטיחות הולכי רגל (בעת תאונה, א.ע), אנחנו פועלים במהירות כדי להעריך האם יש לפרשה השפעה כלשהי על תפקוד המכוניות שלנו".
יש להזכיר כי רבים מדגמי היצרניות היפניות שנמכרים בישראל מיוצרים דווקא במפעלים מחוץ ליפן, בעיקר באירופה. טויוטה וניסאן הן מהיצרניות המשווקות את השיעור הגבוה ביותר של מכוניות שמיוצרות בין השאר בבריטניה, בטורקיה ובצרפת, לצד מיעוט דגמים מיפן. סובארו ומאזדה עדיין מרכזות את רוב הייצור שלהן במדינת האם.
יצוין כי זו אינה הפרשה הראשונה החושפת בעיות איכות ואמינות בתעשייה היפנית. יצרנית כריות האוויר המקומית "טאקאטה" הודיעה על פשיטת רגל לאחר שסיפקה כריות אוויר תקולות ליותר מ-100 מיליון כלי רכב ברחבי העולם, אשר גרמו לפחות ל-17 מקרי מוות מתועדים. זיוף נתוני צריכת דלק במיצובישי הוביל למשבר שבעקבותיו נמכרה השליטה בה לקונצרן הרכב רנו-ניסאן.