שתף קטע נבחר

 

ההבטחה נותרה בפקק: "הדרך לירושלים היא סיוט"

אחרי שצוות ynet בדק ומצא כי הנסיעה מתל אביב לירושלים לוקחת כשעה, ולא 35 דקות כפי שהבטיח שר התחבורה ישראל כץ לפני 10 חודשים, הנהגים שנוסעים יום יום בדרך מאמתים את מוקדי הפקקים ואת זמני הנסיעה: "הפתרון היחיד הוא תחבורה ציבורית"

  

נסיעת מבחן בכביש 1    (צילום חגי דקל)

נסיעת מבחן בכביש 1    (צילום חגי דקל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

אחרי שצוות ynet ערך נסיעת מבחן בכביש 1 ומצא כי נסיעה מתל אביב לירושלים אורכת כשעה, גם אחרי ההרחבות והמנהרות שנבנו בכביש 1 - הנהגים מספרים על הקשיים היום יומיים בדרך. מי שנוסע ברכבו בין תל אביב לירושלים מכיר מקרוב את זמני הנסיעה הארוכים בהשוואה להבטחותיו של שר התחבורה ישראל כץ ומשרדו. "בשעות העומס זו ממש קטסטרופה", אומר הנוסע המתמיד ירון בורגין ל-ynet.

 

בורגין, שמתגורר בבית זית ועובד בירושלים ובתל אביב, נוסע מדי יום בין המטרופולינים דרך כביש 1 המשודרג. "בעיקר לכיוון ירושלים, בכל שעה של היממה תמיד יש פקק, או תאונת דרכים, או גם וגם. פשוט אין אף פעם שחוויתי בכביש הזה נסיעה חלקה. הדרך לירושלים היא פשוט סיוט. גם לתל אביב זה קשה אבל לא ככה. נסיעה שאמורה לקחת 45 דקות אורכת בין שעה ורבע לשעתיים, תלוי בפקקים".

 (צילום: חגי דקל) (צילום: חגי דקל)
(צילום: חגי דקל)
 

בורגין ממקם את עומסי התנועה בדיוק במוקדים שבהם צוות ynet מדד אותם. "יש פקק די קבוע מאזור לטרון לשער הגיא, ובאזור הכניסה לירושלים ממחלף מוצא ועד הכניסה לעיר זה מאוד עמוס. זה יפה שהרחיבו את הכביש אבל הפתרון היחיד הוא תחבורה ציבורית, כי כמות הרכבים על הכביש הזה היא בלתי סבירה. כשהכביש תוכנן היו איקס רכבים, והיום ברור שזה כנראה כפול מכך. שום דבר לא יציל את התנועה לירושלים חוץ מתחבורה ציבורית זמינה, מהירה ונגישה.

 

"אבל בינתיים באזור מבשרת גם את זה אין כי צמצמו את הכניסות והיציאות מהאשכול. גם לרכבת לא תהיה תחנה במבשרת. זה חשוב שמחברים את הקצוות אבל חבל שאין פתרונות מלאים", אומר בורגין. 

 

עופרה, שמתגוררת בכוכב יאיר, נוסעת בכל יום בכביש 1 לאחר שהיא מתחברת אליו מכביש 6 - עד למקום עבודתה באוניברסיטה העברית בירושלים. "תמיד יצאתי בשש וציפיתי שאחרי ההרחבה של כביש 1 אוכל לצאת בשש וחצי במקום, אבל לא כך הדבר".

 

עופרה מבקרת את ההסבר של משרד התחבורה, על כך שהעומסים בכביש נוצרו מביקוש רב יותר בעקבות שדרוגו: "מה הם חשבו, שזה לא יביא יותר תנועה? הרי זה ברור - כמות הרכבים הולכת וגדלה, יש כביש חדש, מה חשבו, שלא ייסעו בו?".

 

גיל בוגין, שמתגורר בירושלים, לומד בבר אילן ועובד מספר ימים בשבוע בתל אביב. לדבריו, מאז שנפתח הכביש יש שיפור מסוים - אך השיפור רחוק מאוד מהבטחות משרד התחבורה כי הדרך תיקח 35 דקות. "לפני פתיחת החלק החדש של כביש 1 לקח יותר זמן, אבל זה גם בגלל שהיו המון עבודות בכביש וסגרו נתיבים. היום אני יוצא אחרי שעות העומס בערך ב-9 בבוקר ועדיין הדרך לוקחת כשעה. רוב הקטעים הקשים הם היציאה מירושלים ואחרי שעוברים את גנות תמיד פקוק עד איילון. 35 דקות זה לא יוצא, אולי 45 דקות אם אני יוצא בלילה. אבל אני חייב להגיד שכולנו מחכים לרכבת ומקווה שהיא תקל".

 

מאז חודש ינואר השנה, ynet ערך 4 נסיעות מבחן בכביש - שהוכיחו את מה שמומחים רבים טוענים. מיד לאחר הוספת הנתיב השלישי בחלק מהכביש הורגשה הקלה מסוימת אבל לאחריה המצב חזר לקדמותו. מומחים מסבירים זאת בתופעה המכונה "ביקוש סמוי" לפיה הגדלת ההיצע מובילה לגידול בביקוש ולהגדלת צריכת המוצר וטבעם של כבישים מורחבים הוא להתמלא במכוניות שוב ושוב.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "שדרוג כביש 1 מתל אביב לירושלים, בקטע שבין שער הגיא לגינות סחרוב, מהווה הצלחה חסרת תקדים. לראשונה מזה עשרות שנים נעלמו הפקקים ועומסי התנועה בקטע הכביש המשודרג. מאז שכביש 1 נפתח לתנועה מלאה בשני כיווני הנסיעה (יוני 2017), חל שיפור ניכר בזרימת התנועה ובמהירות הנסיעה בכל הקטעים ששודרגו, זאת בניגוד לכל הנבואות השחורות. 100 אלף הנהגים והנוסעים העולים בכל יום לירושלים ויוצאים ממנה, מהווים עדות חיה לשיפור המשמעותי שחל בכביש בעקבות השדרוג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי דקל
הנסיעה המפרכת לירושלים
צילום: חגי דקל
מומלצים