ימאהה MT-10 ברכיבת מבחן - סופר-אקסטרה-כל-בו
אופנוע השרירים העירום והגדול ביותר במשפחת ה-MT של ימאהה, מבוסס על ה-R1 הסופר-ספורטיבי ומבטיח התאמה לכל משימה. גילינו למה הוא מסוגל באמת
ימאהה שחררה אשתקד לשוק את ה-MT-10, הבכיר בסדרת אופנועי שרירים-עירומים שמתחילה בדגם סופר-בסיסי למתחילים, ומגיעה עד האופנוע הזה, המבוסס על ה-R1 הסופר-ספורטיבי. בדרך לשפיות, עבר אופנוע הכמעט-מסלול לא מעט שינויים, חלקם אף דרמטיים. זנב השלדה חוזק, כיול המנוע שונה כך שיתווסף מומנט בתחום המחייה השפוי של הסל"ד, מערך המתלים רוכך, תנוחת הישיבה הזדקפה והגוף הופשט ממעטה הפלסטיק הספורטיבי.
במילים פשוטות, ה-MT-10 עבר התאמה לחיים הרגילים, ואת העוצמה וביצועי העל של אופנוע ספורט קיצוני החליפו שימושיות ורזרבות כוח לכביש הציבורי. מי שבכל זאת חסר את האקסטרה הביצועיסטי אך מעדיף מראה אורבני על-פני בגדי ספורט מסוגננים, הוזמן לרכוש את גרסת ה-SP עם מתלים מתוחכמים בהרבה, מסך TFT וצביעה ייחודית.
טוב: מנוע, נוחות, מראה
בסדר: מתלים
טעון שיפור: אבזור
מתחרים: קוואסאקי Z1000SX, סוזוקי GSX-S1000
מחיר: 90 אלף שקל
עם תחנת כוח אדירה, מושב רחב ונוח ותנוחת רכיבה זקופה יחסית, ה-10 מתיימר להציע הכל מכל לכל. התוצאה: טיל בליסטי על גלגלים. נכון שמד הסל"ד מגיע למספרים דו-ספרתיים בקלות יתרה כמקובל באופנועי ספורט, אבל אין שום צורך להגיע לשם. בכל הילוך, בכל מהירות, התאוצה כל כך יותר ממספקת, שזה הופך לממכר. ועם כל זאת, תודות לכיול משובח של מנוע הספורט הקיצוני, ה-MT קל, נוח וידידותי לתפעול גם ברכיבה יומיומית.
יתרונות: כשמדובר באופנוע שמבוסס על ה-R1, מותר להניח שיכולת ההאצה, המהירות ואגרסיביות המערכות, ישלטו ללא עוררין. כמה מפתיע היה לגלות שדווקא הנוחות היחסית, היא-היא שמותירה אותך שמוט לסת. שלא יהיה כאן ספק. אין להתייחס ל-MT10 כ"אופנוע נוח יחסית לאופנוע ספורטיבי". האופנוע הזה נוח, נקודה.
עלינו עליו באזור המרכז לרכיבה מהירה ורצופה למצפה רמון וחזרה. זמן לא רב לאחר מכן, שוב במרכז, הגוף לא שידר אפילו קריאת מצוקה אחת. נאמר זאת כך: קשה לנו להיזכר באופנוע שגבה מאיתנו מחיר אפסי כל-כך בשלמות פיזית על רכיבה. עוד יותר מפתיע: גם בעיר הימאהה מתנהג כמו אופנוע "רגיל" לגמרי, בזכות משקל קל ובסיס גלגלים קצר (140 ס"מ).
ואז רצינו קצת יותר מהירות. סחיטה קלה של המצערת, גם כאשר המנוע במצב המתון ביותר (מצב בורר 3), מייצרת כמויות כח אין סופיות ומומנט מסובב פלנטות, האצה מיידית עמוסת סופרלטיבים. בקרת האחיזה מציעה שלוש דרגות התערבות או ביטול מוחלט וגם אותה אהבנו. מתערבת במידה הנכונה, בלי להפריע או לעצבן.
תיבת ההילוכים תפקדה מעולה עם מנגנון קוויק-שיפטר שעובד בקלות וברכות. מתלים? מעט נוקשים, כצפוי, אבל עובדים מצוין וסופגים בקלות את מרבית השיבושים, ועדיין משדרים ביטחון גמור בפניות. לוח המחוונים פשוט למדי אך נאה למראה ומתפקד היטב. ועוד דבר. עיצוב הרובוטריק של האופנוע אולי לא יתאים לכל אחד, אבל אנחנו אהבנו. מאד.
חסרונות: חסרונות של ממש אין לאופנוע הזה, אבל יש בהחלט נקודות שהיינו שמחים לשפר. רכיבה ארוכת ומהירה תזכיר לכם היטב שאין כאן מיגון רוח. באופנוע רגיל זה מטריד לעיתים אבל נסבל, עם מפלצת חזקה כל כך זה עשוי להיות מטרד של ממש לשרירי הצוואר. מה עוד? אולי שליטה אלקטרונית על המתלים שתאפשר גם מצב רכיבה רך ליומיום. וגם, הגיע הזמן שיצרניות דו-גלגלי יטפלו בחיווי המגוחך של מדי הדלק, שבאופן כרוני - וגם ב-MT - כמעט ולא זזים בחציו הראשון של המיכל, וטסים מטה בחציו השני.
סיכום: כנראה שכבר הבנתם: אהבנו מאד את ה-MT-10, אופנוע שמציע שילוב מעולה של ביצועים ונוחות במינון מדויק, מבלי להקריב יותר מדי בשום תחום. אופנוע שיכול להיות בן לוויה לרכיבה סופר-מהירה דרומה, כפי שיתאים לקפיצה לסידורים בגוש דן. נכון, יש עוד מספר אופנועים שמציעים שימושיות כזו, אבל ספק אם תמצאו עסקת חבילה כזאת בפחות מ-100 אלף שקל. ה-MT נמכר בתשעים בלבד.
ימאהה MT-10
מנוע: ארבעה צילינדרים בשורה, 998 סמ"ק, הזרקה וקירור נוזל
הספק מירבי: 160 כ"ס ב-11,500 סל"ד
מומנט מירבי: 11.3 קג"מ ב-9,000 סל"ד
הינע: 6 הילוכים, קוויק-שיפט, שרשרת
בסיס גלגלים: 1,400 מ"מ
משקל רטוב: 210 ק"ג
מתלים (קדמי-אחורי): הפוך 43 מ"מ, מונושוק
בלמים (קדמי-אחורי): דיסק כפול 320 מ"מ-דיסק 220 מ"מ, ABS
צריכת דלק: 12.5 קמ"ל (יצרן)
מחיר: 90 אלף שקל (100 אלף שקל לגרסת SP)