גילוי נאות: פייסבוק תחייב להצהיר מי מימן מודעות פוליטיות
שינוי מדיניות ברשת החברתית הגדולה בעולם. ימים לפני שאנשיה יעידו בקונגרס האמריקני על החשד להתערבות רוסית בבחירות, הודיעה פייסבוק כי תפרסם מאגר של כל המודעות הפוליטיות הממומנות מהשנים האחרונות, ותחייב מעתה הצהרה עם שם הגורם המשלם. "השקיפות עוזרת לכולם"
חברת פייסבוק הודיעה אתמול (יום ו') כי היא פועלת לשדרוג השקיפות של מערך המודעות הפוליטיות ברשת החברתית, וכי מפרסמים מהתחום הפוליטי יידרשו מעתה להציג מסמכים במעמד רכישת המודעות וכן לציין במודעה את שם הגורם ששילם עבורן. ההודעה של פייסבוק פורסמה ימים ספורים לפני סדרת שימועים בקונגרס האמריקני בשבוע הבא בנוגע לתפקיד של הרשתות החברתיות במעורבות הרוסית לכאורה בבחירות לנשיאות בשנה שעברה.
רוב גולדמן, סמנכ"ל ניהול עמודים עסקיים וקידום ממומן בפייסבוק, כתב בפוסט בבלוג באינטרנט שהחברה צפויה להשיק בשנה הבאה ארכיון ציבורי שיכיל פרטים על המודעות שרצו ברשת החברתית ונגעו לבחירות הפדרליות בארה"ב.
הפרטים שיפורסמו בארכיון הזה יכללו את גודל ההוצאות על המודעות וכן את הדמוגרפיה של קהל היעד שלהן, כך לפי גולדמן. הארכיון, שיביא תחילה את נתוני המודעות שיפורסמו ב-2018, יכסה תקופה של ארבע שנים.
מודעות פוליטיות באינטרנט הלכו והתגברו בשנים האחרונות בזמן שפוליטיקאים אמריקנים (ומכל העולם) מחפשים עוד דרכים להגיע לתומכים פוטנציאלים וחברות עסקיות, כמו פייסבוק, החלו לספק כלים למיקוד קהלים. מודעות באינטרנט, עם זאת, לרוב ניתנות לצפייה רק על ידי קהל היעד שלהן, ומכאן עולות טענות לחוסר שקיפות ונשאלת השאלה איך ניתן לחייב פוליטיקאים לקחת אחריות על הדברים שלהם.
ההודעה על פרסום הארכיון הזה היא למעשה שינוי במדיניות של הרשת החברתית הגדולה בעולם, שעד כה התנגדה לרעיון. ביוני האחרון, החברה מסרה לסוכנות הידיעות רויטרס כי היא תמשיך להתייחס למודעות פוליטיות כמו לכל מודעה אחרת וכי יצירת מאגר מקוון תפגע בחשאיות המפרסמים.
אך מאז, בפייסבוק, וגם בטוויטר ובגוגל, אמרו כי גורמים המבוססים ברוסיה קנו מודעות והשתמשו בשמות בדויים כדי להפיץ מסרים פוליטיים שנויים במחלוקת בחודשים שלפני ואחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב. מוסקבה מצדה מכחישה בתוקף את הטענות כי התערבה בבחירות.
בשבוע הבא, גורמים מפייסבוק, גוגל וטוויטר יעידו בפני שימועים פומביים בוועדות הקונגרס האמריקני בנוגע להתערבות לכאורה וכן בנוגע להצעת חוק שלפיה הן יהיו מחויבות לחשוף מודעות שהיו קשורות לבחירות. "שקיפות עוזרת לכולם, במיוחד לעיתונאים ולארגוני מעקב, לוודא שהמפרסמים אחראים למה שהם אומרים שהם ולמה שהם אומרים לקבוצות שונות", כתב גולדמן.
פייסבוק מסרה בנוסף כי הארכיון של המודעות הפוליטיות יורחב בהמשך גם מעבר לארה"ב ויראה מודעות מבחירות שהתקיימו במדינות ובמחוזות שונים. בעתיד, מפרסמים בפייסבוק יידרשו גם להוסיף גילוי נאות בנוגע למממן המודעה.
מומלצים