הסיוט בכבישים: פקקי ענק בנתיבי איילון וברחובות ת"א
קו הרכבת מבנימינה לת"א עדיין מושבת, והכאוס התחבורתי נמשך: עומסים כבדים בכבישי המרכז. מנהל הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה: "אין פתרון קסם"
היום השני לכאוס התחבורתי: גם היום (ד') מושבת קו הרכבת מבנימינה לתל אביב עקב עבודות התשתית והתוצאה היא שוב פקקי ענק בתל אביב ובכבישי המרכז. עומסי תנועה כבדים מורגשים בנתיבי איילון לכיוון צפון מקיבוץ גלויות ועד הרצליה ולכיוון דרום, מרוקח עד לה גווארדיה, וכן ברחובות רבים בעיר. ynet העביר שידור חי מצומת עזריאלי הפקוק.
כביש החוף עמוס לכיוון צפון ממחלף שמריהו לווינגייט. כביש 6 עמוס לכיוון צפון מאייל לניצני עוז ומנשרים לבן שמן. כביש 1 למערב עמוס משפירים ללה גווארדיה. בתל אביב נרשמים בין היתר פקקים כבדים ברחובות אבן גבירול, ויצמן, שאול המלך, מנחם בגין, קפלן, המסגר, דרך שלמה, לה גווארדיה, ז'בוטינסקי, רוקח וציר הטיילת ברחובות: הירקון, הרברט סמואל, קויפמן ושדרות ירושלים.
ממוקד התנועה של משטרת ישראל נמסר בנוסף על עומסים בכביש 4 ממחלף אשדוד לעד הלום, וכן בכמה כבישים בצפון - כביש 85 למזרח מעכו לאחיהוד, כביש 85 למזרח מראמה לכרמיאל, כביש 70 לדרום מיגור לעמקים, כביש 722 לצפון מהתשבי לשומרים, כביש 75 למערב מנהלל לישי, כביש 71 למערב מהשיטה ליששכר וכביש 65 למזרח מעירון למי עמי.
הבוקר התראיין באולפן ynet מנהל הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, בנוגע למחסור ברכבות ומצב העומסים. בתגובה לביקורת על היעדר שאטלים אמר חן: "בסך הכל יש מענה, אנחנו ייצרנו חלופות לעצם עצירת נסיעות הרכבת בכך שתיגברנו את מערך התחבורה הציבורית הקיימת. בסגירות הקודמות, נכון היו שאטלים מבית יהושע ומהרצליה, מהסיבה הפשוטה שמשם אין קווי תחבורה ציבורית סדירים לתל אביב. מחוף הכרמל, מחדרה, מנתניה, היכן שהיום מתבצעות הסגירות, יש קווי תחבורה ציבורית פעילים".
בכל רכבת קומותיים נכנסים בערך אלף איש. לא משנה כמה אוטובוסים תוציא, זה קרב אבוד מראש, בטח עם המחסור ב-3,000 נהגי אוטובוסים, איך בכל זאת אפשר לגשר על הפערים?
"החוסר של הנהגים לא משפיע כאן כי איפשרנו למפעילי התחורה הציבורית, אגד ונתיב ואחרים, בעיקר בסגירה הזו, לגייס גם קבלני משנה. יש פה תיגבור של כ-250 אוטובוסים מעבר ליום פעילות רגיל. יש סדר גודל של עוד כ-100-150 אוטובוסים שהרכבת מפעילה לטובת נסיעות לנתב"ג. אין פתרון קסם, אי אפשר יום אחד לעשות את כל העבודות בשעה ולמחרת בבוקר הכל יהיה פתוח. עשינו את המקסימום כדי להקל עד כמה שניתן על המצב הקיים, אני מניח שבעוד יום יומיים זה יסתיים והכל יחזור לשגרה. כנראה שגם בשנה הבאה נצטרך לבצע סגירות נוספות ולהיערך לזה טוב יותר".
"פיתחנו תוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר מתחבורה"
בתוך כך, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, סובר כי "ריבוי כבישים הוא אסון - כבישים הם לא הפתרון. כל שקל נוסף שהולך לכביש ולא לתשתיות תחבורה ציבורית ותחבורה נקייה הוא בזבוז ומפגע". הוא אמר את הדברים במליאת הפתיחה בוועידת תחליפי הדלקים של משרד ראש הממשלה.
לדברי דנציגר, "2,200 אנשים מתים כל שנה מוות מוקדם בגלל זיהום אוויר, כאשר יותר מ-50% מהמקרים נובעים מזיהום אוויר מתחבורה. לכן פיתחנו בהובלת השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין תוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר מתחבורה, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. במושב הכנסת הקרוב
נעביר תקנות איסור שימוש ברכב דיזל מזהם ונסבסד גריטה והתקנת מסנני חלקיקים".
"במסגרת מהפכת הרכב הנקי שאנו מובילים", המשיך דנציגר, "נוסעות כבר יותר מ-400 מוניות היברידיות, אוטובוסים חשמליים עלו על הכבישים, הותקנו מסננים על משאיות ישנות ומיזם הרכבים השיתופי החשמלי יתחיל בשבוע הבא בחיפה. עוד יוכרז לראשונה אזור אוויר נקי בחיפה ובירושלים אליו אסורה כניסת רכבים מזהמים. פעולות אלו יפחיתו ב-30% את זיהום האוויר מתחבורה, אך אנחנו חייבים לעבור מהשקעה בכבישים להשקעה בתשתיות תחבורה ציבורית בריאה נקיה וחכמה. אני קורא מכאן לכל שותפינו למשימה זו להירתם מהר ובמלוא המרץ".