שתף קטע נבחר

 

חברות כרטיסי האשראי: לקוחות לא מחזירים הלוואות

לקוחות חברות כרטיסי האשראי מגבירים את קצב לקיחת ההלוואות והחוב גדל. במקביל, בחברות האשראי טוענים כי הם מתקשים לגבות חובות. בכיר בענף: "אנשים פחות מתאמצים להחזיר הלוואות והרגולציה מקלה איתם"

חברות כרטיסי האשראי ממשיכות להציג גידול משמעותי בהיקפי ההלוואות שהם נותנים לצרכנים, אולם מנגד, מתברר, חל זינוק באשראי המוגדר כ"בעייתי". על פי הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של כאל ולאומי קארד שהתפרסמו היום (א'), סך יתרת האשראי הצרכני ללקוחות פרטיים של שתי החברות, נכון לסוף הרבעון השלישי, הסתכם ב- 9.4 מיליארד שקל - גידול ממוצע של כ-22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

  

במקביל, במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, חלה עליה של כ-100% בשתי החברות בגין הוצאות על הפסדי אשראי, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

 

נכון לסוף ספטמבר, יתרת החוב של לקוחות כאל עמדה על כ-4 מיליארד שקל - גידול של 16.5% בהשוואה לאשתקד, והגידול בהוצאה להפסדי אשראי זינק ב- 94%. יתרת החוב בלאומי קארד עמדה על 5.4 מיליארד שקל, גידול של 29% בהשוואה לספטמבר 2016, כאשר הגידול בהוצאה להפסדי אשראי רשם עלייה של לא פחות מ-104%.

 

זינוק בהפסדי אשראי צפוי גם בחברת ישראכרט שתפרסם את דוחותיה בהמשך השבוע.

 

הריבית הממוצעת על ההלוואות הללו נעה בטווח של 6.5% בלאומי קארד לקרוב ל-11% בכאל, ועובדתית הרוב המוחלט של הלווים עומדים בהחזר ההלוואות באופן מלא. אלא שהגידול המאסיבי בהיקפים והשיווק האגרסיבי, מובילים גם לתופעות אחרות: "יותר קשה לגבות חובות היום", אומר בכיר באחת מחברות כרטיסי האשראי. "יש גידול עצום בבקשות לפשיטת רגל. אנשים פחות מתאמצים להחזיר הלוואות", הוא אומר ל- ynet.

 

"פעם, אותם לווים היו נלחמים כדי להחזיר את ההלוואה, היו לווים כסף מקרובים או חברים כדי לסגור את החוב. היום אנשים אומרים, 'טוב זה המצב אז נבקש פשיטת רגל'. במציאות הזאת הרבה יותר קשה לגבות חובות. גם הרגולציה מאוד מקלה עם אותם אנשים".

 

חברות האשראי, הבנקים ובכלל החברות הפיננסיות משדלים לא מעט לקחת הלוואות ומאפשרים לעשות את זה ביתר קלות. אתה לא חושב שזה חלק מהבעיה?

"צריך להקפיד לתת אשראי למי שמחזיר. אתה מגיב אחרי שאתה רואה את ההתפתחות. עכשיו כשאנחנו רואים את השינוי, אז אנחנו נצמצם. אבל צריך להבין שזה חלק מהתהליך, כשאתה גדל ביתרות אשראי, אתה אמור לראות גידול בנזקים, ככה זה עובד.

 

"התהליך לא מפתיע ולא קריטי. צריך לטפל ולעקוב אחריו. בדרך כלל אנשים לא נופלים בהלוואה של 10-15 אלף שקל. הנפילות זה בהלוואות של 30-40 אלף שקל. חשוב גם לדעת שרוב ה'הפסדים'  הם מחיקה חשבונאית, בגלל הוראות הפיקוח שמחייבות לרשום הפרשות גבוהות יותר במקביל לגידול בהלוואות ולא מדובר בהפסד ממשי".

 

התחרות על מועדון שופרסל

אחד המהלכים הבולטים בענף כרטיסי האשראי שבוצע לאחרונה הוא ההסכם שהתגבש בין שופרסל לכאל להעברת מועדון כרטיסי האשראי של רשת הקמעונאות, הכולל כחצי מיליון מחזיקי כרטיס, לאחר עשור של שותפות עם לאומי קארד.

 

על פי ההצעה הנדיבה של כאל, שופרסל תהיה שותפה להכנסות הן מדמי הכרטיס, הן מהעמלות הסליקה שייגבו מהעסקים והן מהריבית על ההלוואות השונות שילוו הלקוחות. כאל התחייבה גם כי בשלוש השנים הראשונות, במקרה שהכנסות שופרסל מהשותפות ירדו מתחת ל-65 מיליון שקל, היא תפצה את החברה בפער, כך שהכנסות שופרסל לא יפחתו מסכום זה. כמו כן היא התחייבה לשלם לשופרסל בונוס שעשוי להגיע ל-70 מיליון שקל, אם המועדון יעמוד ביעדים מסוימים.

דורון ספיר מנכ"ל כאל ורון פיאנרו מנכ"ל לאומי קארד  ()
דורון ספיר מנכ"ל כאל ורון פיאנרו מנכ"ל לאומי קארד
 

בכאל מאמינים כי מדובר במהלך נכון עם פוטנציאל שיניב להם לא מעט ברקע עסקת רכישת ניו-פארם והתפתחות הרכישות המקוונות. מנגד, בלאומי קארד מאמינים כי כאל הלכה רחוק מדי וספק אם מדובר במהלך שיניב לה ערך. זאת לאור העובדה שהמועדון כבר די מיצה את כמות הלקוחות הרלוונטיים, וכשברקע צפויה הורדת עמלת הסליקה שתגבה מבתי העסק על עסקאות בכרטיס - אחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים של מנהלי המועדון.

 

על פי הדוחות הכספיים של כאל, סך הרכישות בכרטיסי החברה, בניהולו של דורון ספיר, עמד בתשעת החודשים הראשונים של 2017 על 59.3 מיליארד שקל - גידול של 10.5% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. כמו כן, נכון לסוף ספטמבר, מספר הכרטיסים של החברה עמד על 2.6 מיליון.

 

סך הרכישות בכרטיסי לאומי קארד, בניהולו של רון פיאנרו, הסתכם על פי הדוחות בסכום דומה, המבטא גידול של 7.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מספר הכרטיסים עמד על 2.65 מיליון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים