שתף קטע נבחר
 

ליטר בנזין יוזל ב־10 אגורות; חשש בענף מפיטורי עובדים

משרד האנרגיה, שמתכנן לחתוך את מרווח השיווק של הדלק, מתכוון גם לשנות את שער החליפין של הדולר, שלפיו נקבע מחיר הבנזין. הדבר יגרע שתי אגורות נוספות מהנתח של חברות הדלק, שטוענות לפגיעה של 20 מיליון שקל ברווח השנתי הגולמי

מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה יקיים מחר (ג') בבוקר את אחד השלבים האחרונים בשימוע שהוא מקיים לחברות הדלק בנושא הורדת הרווח של חברות הדלק. על פי תוכנית המשרד, מרווח השיווק אמור לרדת ב־8 אגורות לליטר, מתוך כ־60 אגורות כיום. אולם ל"כלכליסט" נודע כי בנוסף מתכוון המשרד להפחית את המחיר המשולם על הבנזין בשתי אגורות נוספות, וזאת על ידי שינוי בשער שלפיו מחושב המחיר.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

 מכרו דלק מהול ויפצו את הציבור באספרסו או מים מינרליים

  

גובה המס לא ישתנה 

הבנזין הוא הדלק המפוקח היחיד, ומחירו המקסימלי כיום הוא 6.06 שקלים לליטר (95 אוקטן בשירות עצמי). מחיר הדלק מורכב משלושה נתונים: 25% מהמחיר – קצת יותר משקל וחצי – נגזרים ממחיר הבנזין הממוצע במדינות הים התיכון. 65% מהמחיר – 3.94 שקלים – הם מס שזורם לקופת המדינה. רק 10% מהמחיר – 60.6 אגורות – מהווים את מרווח השיווק שהוא מקור הרווח של חברות הדלק. כדי להוזיל את הדלק משרד האנרגיה מתכוון להפחית את מרווח השיווק, ולצורך המהלך הוא עורך בחודשים האחרונים שימוע לחברות.

  

מרווח השיווק הוא אחד ממקורות הרווח של חברות הדלק, והוא מגלם את הפער שבין מחיר הרכישה של הבנזין מבתי הזיקוק לבין מחיר המכירה שלו בתחנות הדלק. המרווח המפוקח משתנה אחת ל־5 שנים, זאת בבחינה מעודכנת של משרדי האוצר והאנרגיה שכוללת משתנים רבים בשוק. בנוסף, במהלך השימוע שצפוי להתקיים מחר בבוקר יתרכז משרד האנרגיה גם בשער החליפין של הדולר שלפיו נקבע מחירו של הבנזין לצרכנים.

 

לפי חישובי חברות הדלק במשך 30 שנה, "שער ההעברות" של הדולר היווה את הבסיס לחישוב מחיר הדלק. משרד האנרגיה, לעומתן, רוצה לשנות את שער החליפין שלפיו יחושב מחיר הדלק לשער היציג של הדולר, ובחישוב של היממה האחרונה עולה ששינויים בשער הדולר ירעו לכאורה את מצבן של חברות הדלק, ויקטין ב־2 אגורות נוספות את מרווח השיווק שהן גובות.

 

נכון להיום מרווח השיווק מהווה, כאמור, 10% ממחיר הליטר, ואם והוא יתקזז במלואו, ויתיישר עם מטרות משרד האנרגיה אזי מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן ירד אל מתחת לרף ה־6 שקלים, ויתקבע סביב מחיר של 5.96 שקל לליטר.

 

רגע לפני הביקור בתחנת הדלק - כך תיזהרו מגזים רעילים: 

צילום : יוגב אטיאס עריכה: דפנה פלד

צילום : יוגב אטיאס עריכה: דפנה פלד

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מכה קשה לחברות הקטנות

מבחינתן של חברות הדלק, בוודאי הקטנות, מדובר במכה קשה כאשר לטענתן כל אגורה שמופחתת ממרווח השיווק שקולה לירידה של 10 מיליון שקל ברווח הגולמי השנתי שלהן. השורה התחתונה: החברות הקטנות יותר, כגון טן או שד"ס, חוששות שהורדה חדה מדי של מרווח השיווק תקשה עליהן להעניק הנחות, ותקשה או תהפוך לבלתי אפשרית את התחרות בענף. בסביבת משרד האנרגיה טוענים מנגד שהשיחות שייערכו מחר הן חלק משימוע שטרם הסתיים, ולכן החישובים הנכונים טרם בוצעו במלואם.

 

גלי ההדף של הסיבוב הקודם 

הסיבוב הקודם שבו נערכה בחינה של מחיר הדלק נערך ב־2012, אז משרדי האוצר והאנרגיה "חתכו" את מרווח השיווק של חברות הדלק, שהיה אז 19 אגורות לליטר, ב־25%. הפעולה, שלוותה באיומים של חברות הדלק לעתור לבג"צ, דבר שלא קרה, גררה שני גלי הדף שהשפיעו על הענף כולו ואשר באו להקטין את הפסדי חברות הדלק.

 

גל ההדף הראשון היה בדמות ביטול ההנחות במחיר הבנזין לציי רכב גדולים. גל ההדף השני כלל פיטורים של מאות עובדים בענף, בעיקר עובדים זמניים. העובדה שההנחות הגדולות לציי הרכב בוטלו, מעלה את החשש גם הפעם חברות הדלק יפטרו עובדים כדי לצמצם את ההפסדים הצפויים להן אם מרווח השיווק שלהן ייחתך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים