שתף קטע נבחר
 

וולוו S90 T8 במבחן - איום ממשי על הגמוניה גרמנית

כמקובל בקטגוריית היוקרה, גם וולוו מתחילה לשווק מכונית סאלון היברידית נטענת. היא מגיעה אלינו מסין, מציעה טווח נסיעה חשמלי מרשים אך בעיקר עשויה להפוך לאיום ממשי ראשון על ההגמוניה הגרמנית

 

וולוו S90

וולוו S90

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כבר יותר מ-40 שנה שוולוו מנסה להתמודד כשווה מול שוות בקטגוריית מכוניות הסאלון היוקרתית מול קואליציה גרמנית חזקה. זה לא ממש הצליח לה עם ה-240 בשנות ה-70, ה-740 בעשור שלאחר מכן, ה-940 בשנות ה-90 או ה-S80 של שנות האלפיים. כולן שימשו כאופוזיציה מעניינת, בעיקר בגרסאות סטיישן, אך לא יותר מכך. אבל כעת - ניסיון נוסף.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

דגמים בעלי יחידת הנעה היברידית נטענת הפכו בעת האחרונה לרבי מכר של ממש בקטגוריית היוקרה, והם נהנים מתג מחיר סופר-אטרקטיבי הנגזר מהטבות מס לכלי רכב ברמת זיהום נמוכה במיוחד. כך גם במקרה של ה-S90 T8 ההיברידית-נטענת, מכונית ראשונה שמגיעה אלינו מהמפעל הסיני, ונראה שדווקא היא מאיימת יותר מכול על הגרמניות.

 

מחיר: 450 אלף שקל

מתחרות: ב.מ.וו 530e, מרצדס E350e

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

טוב: יחידת הנעה, טווח חשמלי, מרחב פנים, אבזור

בסדר: התנהגות כביש, נוחות נסיעה

טעון שיפור: הנדסת אנוש, איכות חומרים

ציון:

 

איך נראה

לטעמנו, ה-S90 של וולוו היא אחת המכוניות הנאות שהיצרנית השוודית העלתה על הכביש בשנותיה. יש לה מראה מרשים ובעיקר המון נוכחות בזכות יחידות תאורה קדמיות ואחוריות ייחודיות וצללית המבליטה מכסה מנוע ארוך במיוחד. גם עיצוב הפנים מזהיר בדרך כלל וכולל - איך לא - את מסך המגע הענק והניצב של היצרנית, לוח מחוונים דיגיטלי ושילוב גוונים וחומרים נאה ואופייני לוולוו. העיצוב מינימליסטי במהותו, אבל עושה שימוש מעורר התפעלות בעץ ואלומיניום.

 

מוטרדים קלות מאיכות ההרכבה הסינית? הסירו דאגה מליבכם. כמו מכשיר האייפון שברשותכם, גם ה-S90 מיוצרת בהקפדה שאינה נופלת מהמתחרות הטובות ביותר בקטגוריה. ואולם במפתיע - ומי שמורגל בקצה העליון מבית מרצדס-אודי-ב.מ.וו עשוי להיות מוטרד מזה - איכות החומרים נמוכה מהמתחרות במובהק, למשל במתגי תפעול המראות, מתגי פתיחת מכסה המטען, הכיסוי העליון לקונסולה ועוד.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ויש גם מחיר לעיצוב הנקי, שכן הבחירה בתפעול סמארטפון למערכות על צג המידע גוררת התעסקות אינטנסיבית בין תפריטים ותתי-תפריטים מסורבלים, גם לצורך פעולות פשוטות כמו הפעלת מערכת השמע או המיזוג. בורר ההילוכים בצורת ג'וי סטיק "קריסטלי" נראה מעניין וייחודי, אך מחייב פעולה נוספת כדי לעבור להילוך קדמי מאחורי ולהפך - עניין מטריד בתמרוני חניה. המושבים הם מהנוחים והתומכים בקטגוריה ומציעים שפע אפשרויות כיוון. תאי האחסון, לעומתם, קטנים באופן מוזר. 

 

לא קטן כלל הוא מרחב המחיה המרשים לנוסעים מאחורה, בזכות בסיס גלגלים נדיב של 294 ס"מ. היושבים בקצוות ייהנו מווילונות הצללה נשלפים לחלונות הצד ולא רק מהווילון החשמלי מאחור, אך הנוסע במרכז יסבול ממקום דחוק לרגליים עקב מיקום הסוללה החשמלית. התועלת בכך מתבטאת בתא מטען בעל נפח זהה לגרסאות "רגילות" (500 ליטר), אך הוא נעדר גלגל חלופי.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ה-T8 המשווקת אצלנו מגיעה רק ברמת האבזור הבכירה שכוללת ריפודי עור, מושבים קדמיים מחוממים מתכוונים חשמלית (עם זיכרונות לנהג), מסך מגע ענק ("9), תצוגת נתונים עילית, חלון שמש, מנופים להעברת הילוכים מההגה, פתיחה חשמלית לתא המטען וחישוקי "19 קלים. אבזור הבטיחות מרשים לא פחות וכולל מערכת לנהיגה חצי-אוטונומית המשלבת בין בקרת שיוט אדפטיבית מצוינת ושמירה אקטיבית על נתיב, שהתגלתה כטובה ביותר שבה התנסינו עד היום.

 

יש גם בלימה אוטונומית במצבי חירום, כולל בכניסה לצמתים, התרעה על ערנות נהג ושטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור והכנה לפגיעה מאחור) וזיהוי תמרורים. בסך הכול, זהו סט המערכות המרשים ביותר בתפעולו בתעשיית הרכב כיום. 

 

איך נוסע

יחידת ההנעה משלבת בין מנוע בנזין כפול מגדשים (על וטורבו) בנפח 2.0 ליטר (320 כ"ס) המניע את הגלגלים הקדמיים דרך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית, ומנוע חשמלי חזק יחסית (87 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים האחוריים. הצמד מייצר הנעה כפולה (עם העדפה ברורה לגלגלים הקדמיים) ותפוקה משוקללת של 407 כ"ס ו-65.3 קג"מ. אלו נתונים טובים בהרבה מאלה של המתחרות הישירות בקבוצת המחיר, והם מאפשרים תאוצות מרשימות מאוד, הן בזינוק מהמקום (4.8 שניות ל-100 קמ"ש, 1.4 שניות פחות מצמד הגרמניות) והן בתאוצות ביניים.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

במערכת ניהול המנוע אפשר לבחור בין כמה מצבי נהיגה (חשמלי-מלא, היברידי, הנעה כפולה, ספורטיבי והתאמה אישית) השולטים על מערכות נוספות, ואפשר גם להורות למנוע הבנזין לטעון את המנוע החשמלי. טווח הנסיעה החשמלי המוצהר עומד על 50 ק"מ וכרגיל אופטימי מעל ומעבר לצפוי, אך בכל זאת הצלחנו לנהוג ללא שימוש בבנזין לטווח מרשים של 38 ק"מ "אמיתיים". צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה מרשימה לא פחות למכונית כה גדולה, חזקה ומאובזרת - 13.3 ק"מ לליטר בתנאי מבחן.

 

ה-T8 מצוידת במתלי אוויר מאחור, המאפשרים לנוע בין רכות מוגזמת בשיוט מהיר במצב "חיסכון" לנוקשות יחסית במצב ספורטיבי. נוחות הנסיעה בסך הכול טובה למדי, גם אם אינה מהטובות שבהן נתקלנו. בידוד רעשי הרוח והדרך טוב מאוד הודות לשמשות כפולות, אך רעש המנוע חודר בתאוצה חזקה. ובכלל, הצליל העולה מהמנוע אינו אטרקטיבי במיוחד - לעיתים קרובות מדי הוא צורמני ולא הולם את הקטגוריה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יש לזכור כי יחידת ההנעה החשמלית מוסיפה כמעט 200 ק"ג למשקל העצמי - שווה ערך לנהיגה במכונית ריקה או עם עוד שלושה נוסעים. זה מהותי ללא ספק, אך מיקומה הנמוך יחסית של הסוללה - בעיקר לעומת דגמי הפנאי שטח של היצרנית, XC60 T8 ו-XC90 T8 - מאפשר השפעה צנועה בלבד. לא ניכרת כאן התנהגות מגושמת במיוחד, אם כי אין ספק שיכולת דינמית לא הייתה בסדר עדיפות גבוה דווקא.

 

עם זאת, אחיזת הכביש גבוהה והיציבות הכיוונית טובה מאוד. בניגוד למתחרות הגרמניות, וולוו לא נטרלה את לחימת ההגה בהאצה חזקה (בעיקר עקב העברת הכוח הרב ממנוע הבנזין רק לפנים) ביציאה מפניות. בהתאם, פעולת ההגה קלה מדי והוא חסר משוב. גם מערך הבלמים המסייע באגירת אנרגיה - נטול תחושה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך בסוף

ה-S90 בגרסת T8 אינה חפה ממגרעות. כמכונית המתמודדת בקטגוריה שבה שולטות מרצדס E קלאס וב.מ.וו סדרה 5 היא כושלת מעט בכל הנוגע לתחום היוקרה. לאו דווקא מכיוון שהיא מגיעה מסין, אלא בעיקר מפני שוולוו כנראה עדיין מחפשת את דרכה בעידן המודרני. היא אינה מציעה את אותה רמת גימור-תפעול-איכות מהודקת שהפכה לסימן ההיכר של הגרמניות, אך כאן מסתיימת הביקורת ואפשר לעבור למילים חמות.

 

ראשית, וזה לא דבר של מה בכך, מבחינתנו זוהי המכונית הראשונה שיוצרה בסין אך נדמית אירופית לכל דבר ועניין. שנית, בניגוד לגרמניות, שנראה כי בעיקר ביקשו להקטין את צריכת הדלק הממוצעת באמצעות סוללה נטענת, כאן מדובר במכונית שלא רק מציגה טווח נסיעה כל-חשמלי מרשים, אלא גם צריכת הדלק הממוצעת הכוללת שלה היא טובה בהרבה מזאת של המתחרות.

 

הוסיפו על כך ביצועים טובים מאוד ומערכות עזר ובטיחות מהיעילות והמרשימות בתעשייה, ותקבלו מתחרה ראויה בהחלט בקטגוריה. וכן, לגרמניות יש ממה לחשוש.

 


וולוו S90 T8

וולוו S90 T8
מנוע בנזין 4 צילינדרים, מגדש על וטורבו, 1,969 סמ"ק
הספק מרבי 320 כ"ס ב-5,700 סל"ד
מומנט מרבי 40 קג"מ ב-2,200 סל"ד
מנוע חשמלי הספק / מומנט 87 כ"ס / 24.5 קג"מ
הספק / מומנט משולב 407 כ"ס / 65.3 קג"מ
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / אוטומטית 8 הילוכים
אורך 496.3 ס"מ
רוחב 187.9 ס"מ
גובה 144.3 ס"מ
בסיס גלגלים 294.1 ס"מ
משקל 2,076 ק"ג
נפח תא מטען 500 ליטר
100-0 קמ"ש 4.8 שניות
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 50 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 46 גרם לק"מ
מחיר 450 אלף שקל
כריות אוויר 7 כריות אוויר
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
וולוו S90 T8
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים