חוקרת האלימות: "אחת מתוך 5 נשים תיאנס"
"אחת מכל חמש נשים תיפול קורבן לאונס, אחת מתוך שלוש נשים תיפול קורבן לתקיפה מינית, אחת מתוך אחת תעבור הטרדה מינית במרחב הציבורי, ובין 40 ל-60% מהנשים יוטרדו מינית במקום העבודה שלהן", טוענת הפסיכולוגית והמרצה, ד"ר אביגיל מור, בראיון לאולפן ynet
אנחנו מדברים ברקע קמפיין #METOO שלא מפסיק לרדת מהכותרות. כשאת שומעת את הנתונים את מופתעת?
"לצערי הרב, אני לא מופתעת בכלל, אבל אולי צער אינה המילה הנכונה כרגע, דווקא ביחס לקמפיין הזה, כי קמפיין METOO עצמו מאוד מעודד. אני כן מצטערת על המספרים והנתונים, אבל הם מוכרים לי. אחת מכל חמש נשים תיפול קורבן לאונס, אחת מתוך שלוש נשים תיפול קורבן לתקיפה מינית, אחת מתוך אחת תעבור הטרדה מינית במרחב הציבורי, בין 40 ל-60% מהנשים עוברות הטרדה מינית במקום העבודה על ידי המעסיקים שלהם, ועוד כמה מאות אלפים של נשים נפגעות באלימות פיזית בתוך המשפחה. בקיצור, מדובר בתופעה ברמה של מגיפה".
לומר שאחת מחמש נשים תיפול קורבן לאונס זה לא נתון קצת מנופח?
"הלוואי שזה היה נתון מוגזם, הייתי הכי שמחה בעולם. הנתון הזה לקוח ממחקר עבר שלי, שבוצע פה בארץ, והוא דומה במובהק לשיעורים דומים שעולים ממחקרים בארצות רבות בעולם המערבי, כשבעולם הלא מערבי השיעורים גבוהים עוד יותר. צריך להבין שרוב מקרי האונס מתבצעים על ידי אדם שהיה מוכר לנפגעת ברמה כזו או אחרת.
"לפעמים זה היה יכול להיות מישהו שהיא מכירה לאורך זמן, לפעמים מישהו שזה עתה הכירה במסיבה, לפעמים זה יכול להיות מישהו שמזמין אותה לראיון עבודה – כמו ששמענו על לא מעט מקרים בזמן האחרון, של נשים שבאות להתראיין ושם נאמר להם, 'או שאת תתני לי לכפות עליך מין כרגע, או שאת יכולה לצאת מהדלת ולא תהיה לך פה עבודה'. אז זה בא בכל מיני צורות, אבל זה קורה בדיוק בשיעורים האלה שאחת מתוך חמש נשים תעבור אונס".
לסיום, נשאלת השאלה האם קמפיין METOO באמת ישפיע על השטח, או שיישאר בגדר עוד קמפיין מוצלח?
"אי אפשר לדעת בוודאות, אבל לדעתי דווקא יש תקווה שתהיה לזה השפעה ארוכת טווח בכמה אופנים: אני מניחה שיהיה לזה מימד של הרתעה, אבל יותר חשוב אני מקווה שאולי זה יגרום לאנשים לחשוב על מהות הדבר - איך אני מתנהג? איך אני מתייחס לנשים, והאם אני צריך לנהוג אחרת? מה שאני אומרת זה שהדרך למגר את האלימות כלפי נשים לא עוברת דרך ענישה והרתעה, אלא על ידי חינוך והעלאת מודעות. ערך נוסף שיש לקמפיין זה שהוא מעודד אנשים לדבר על הנושא במקומות עבודה במפגשים חברתיים, וחשוב מאוד לשבור את קשר השתיקה".