טויוטה ישראל הטעתה, תתקן ותפצה אלפי לקוחות
יבואנית טויוטה לישראל מכרה אלפי מכוניות והבטיחה כי הן מצוידות ביכולת זיהוי והמנעות מפגיעה בהולכי רגל, למרות שבכלי הרכב לא הייתה יכולת שכזו. במהלך תביעה ייצוגית כנגדה הבטיחה לבית המשפט כי תזמין את המכוניות ותצייד אותן ביכולת זו
יבואנית טויוטה תזמן בקרוב למוסכים כ-3,000 מכוניות מדגמי R־CH, ראב 4 ופריוס שעלו לכבישים ב-2017, ותוסיף להן יכולת זיהוי הולכי רגל אשר תשולב גם במערכת בלימה אוטונומית במצב חירום אם תזוהה סכנת פגיעה בהם. מספר מכוניות זה אינו סופי לדברי טויוטה, וייתכן שבהמשך יוזמנו כלי רכב נוספים. בנוסף צפויה היבואנית להחזיר לרשות המסים כמה מאות אלפי שקלים שקיבלה כהטבת מס, לאחר שהטעתה בעת שהצהירה כי כלי הרכב שמכרה מצוידים במערכת. הודעה על כך מסרה בימים האחרונים יבואנית טויוטה, יוניון מוטורס, לבית משפט המחוזי מרכז (לוד), שם מתנהל דיון בבקשה של בעלי R־CH לתביעה ייצוגית נגדה.
התביעה הוגשה לאחר שיוניון מוטורס הודיעה בסוף יוני ל-2,400 בעלי הג'יפון ההיברידי האופנתי, כי בניגוד למה שצוין בפרסומי החברה לגבי יכולות מערכת הבטיחות האקטיבית המתקדמת ברכב, היא אינה מסוגלת לזהות הולכי רגל אלא כלי רכב ומכשולים אחרים. יוניון הציעה ללקוחות כפיצוי טיפול ראשון במוסכיה, בעלות של 650 שקל.
בעקבות ההודעה הגיש אחד מבעלי המכוניות, אופיר בר-עם, בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה בסכום של 10 מיליון שקלים. התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין אריה אביטן ומשה בן-שימול ממשרד ABY אביטן בן שימול יקותיאל.
ביום שלישי השבוע הודיע עורך הדין של יוניון, ניר סמוגורה, כי כלי הרכב יוזמנו בקרוב למוסך לשדרוג תוכנה, וכי כך ייעשה גם ל-300 מכוניות מדגם פריוס ו-300 נוספות מדגם ראב 4. אף הן הוצגו באופן מטעה כבעלות יכולת זיהוי הולכי רגל, למרות שלא צוידו באמצעי זה.
גם המדינה תזכה להחזר כספי
עוד מתברר כי בעקבות הפרשה צפויה יבואנית טויוטה להחזיר לרשות המסים כמה מאות אלפי שקלים שקיבלה כהטבת מס עבור זיהוי הולכי הרגל, כ-200 שקלים לכל רכב. זאת שכן ללא יכולת זו יורד הדירוג הבטיחותי של המכוניות מ-7 ל-6 ומקטין את הטבת המס הבטיחותית לה הן זכאיות.
יוניון הודיעה ביוני על הפרשה גם לרשות המסים ולמשרד התחבורה והסירה מפרסומיה את האזכור למערכת, עד להגעתן של מכוניות שאכן מצוידות בה. 3,000 הלקוחות שיוזמנו לשדרוג מכוניותיהם למפרט המובטח יקבלו את הטבת הטיפול בחינם שהובטחה להם. טרם נקבע אם גם מכוניות שנמכרו אחרי יוני, ללא הבטחה למערכת אך עם יכולת לקלוט אותה, יוזמנו גם הן לשדרוג במוסך.
"היו הרבה פרסומים מוקדמים על ה־R־CH וחיכיתי לו, סוג של פריוס לצעירים עם מערכות בטיחות מתקדמות, זיהוי הולכי רגל ודירוג בטיחות 7", סיפר אתמול בר־עם. "הייתי אחד הלקוחות הראשונים שקיבלו את הרכב, ומאוד הופתעתי והתאכזבתי מהודעת טויוטה כי יש אמנם בלימה אוטונומית אבל לא להולכי רגל. אחרי הגשת התביעה קיבלתי הרבה פניות מבעלי R־CH מאוכזבים אחרים. אני שמח שהחברה לקחה אחריות על התקלה ושאקבל לבסוף את הרכב שבאמת הזמנתי".
בעקבות הודעת יוניון מוטורס קרא השופט יחזקאל קינר לצדדים להיפגש ולדון בפתרון מוסכם לבקשת התביעה. "כמי שעוסק רבות בתביעות ייצוגיות אני חייב לומר שיש משהו יפה בהתנהלות של יבואנית טויוטה, שלא תקפה את התביעה, אלא הבינה שהייתה בעיה בפיצוי שהציעה, ואני מקווה שנוכל לסיים את הפרשה בהקדם. כמשרד הצלחנו כאן להביא הישג לציבור ולשפר את הבטיחות של אלפי מכוניות", אמר עו"ד בן שימול.