שתף קטע נבחר

"אל תהפכו את שביל ישראל לפוליטי"

לאחר שהוכרזה היוזמה החדשה של שר התיירות יריב לוין להקים שביל חדש שיעבור לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל, במקומות בהם שביל ישראל לא עובר, מתארגנת עצומה נגד היוזמה. "אתם פועלים ממניעים פוליטיים. אל תיגעו במותג שביל ישראל". צפו בריאיון עם אחד ממלאכי השביל

מלאך שביל ישראל נגד יוזמת משרד התיירות    (צילום: אלי סגל, רועי עידן)

מלאך שביל ישראל נגד יוזמת משרד התיירות    (צילום: אלי סגל, רועי עידן)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

(הלבשה שירי הדר: זארה)

 

לפני כשבוע משרד התיירות בראשות השר יריב לוין הכריז על יוזמה חדשה בשם "שביל חוצה ישראל". השביל החדש יהיה צפוי לעבור לאורכה ולרוחבה של המדינה, כולל אזורים ביהודה ושומרון ובירושלים. היוזמה של המשרד גרמה להרמות גבה בקרב מספר גורמים הקשורים לשביל ישראל הוותיק והעלתה מספר תהיות ושאלות, ביניהן - מדוע יש צורך בשביל נוסף ולמה צריך לערב עניינים פוליטיים בשביל שכזה?

 

אבי נבון מקיבוץ להב מלווה ומכיר את שביל ישראל מזה כ-14 שנה מתוקף היותו "מלאך שביל" ("מלאכי שביל ישראל" נוהגים לסייע למטיילים בו בשתייה ובמזון ולעיתים גם באירוח ללא תשלום). נבון קורא לצאת נגד היוזמה החדשה ובעצם ניסח את "זעקת שביל ישראל", בה הוא מבקש מהממשלה להסיר ידיה מהיוזמה ו"לא להרוס את יצירת הפאר הזו".

שביל ישראל הוותיק - האם יקום לו מתחרה? ()
שביל ישראל הוותיק - האם יקום לו מתחרה?

"לשביל יש עקרונות חשובים, למשל שהשביל יהיה פתוח לציבור לחלוטין. לא חוצה שטחי אש כי שם צה"ל אומר מה לעשות, לא נכנס לגנים לאומיים שיש להם שעות ביקור, לא חוצה ערים כי בשום מקום טרקים לא חוצים ערים והוא לא הולך בשדות חקלאיים כי שם השטח משתנה מדי פעם. הוא שביל של שטחים פתוחים", כך מסביר נבון בריאיון לאולפן ynet הבוקר (ב').

 

נבון גם מסביר את הסיבה לפיה השביל לא נכנס ליהודה ושומרון, כפי שנטען בקרב הגורמים שהכריזו על השביל החדש. "כאשר סימנו את השביל, לפני 22 שנה הוא לא נכנס ליהודה ושומרון כי זה היה בימי האינתיפאדה הראשונה. יוזמי השביל לא רצו שיהיה לו אופי פוליטי אלא שביל שקט ורגוע".

"לא חוצה שטחי אש, לא נכנס לגנים לאומיים ולא עובר בתוך ערים" (צילום: דב גרינבלט) (צילום: דב גרינבלט)
"לא חוצה שטחי אש, לא נכנס לגנים לאומיים ולא עובר בתוך ערים"(צילום: דב גרינבלט)
 

לדבריו, המניעים שעומדים מאחורי השביל החדש הם פוליטיים לחלוטין וכי יוזמיו "לא מבינים את החומר. לא ברור לנו איך זה יעבוד או יותר נכון, ברור לנו שזה לא יעבוד. אם רוצים לטייל בשומרון, בבקשה, תעשו שבילים. אל תקחו את המותג המצליח ותעבירו לתוך השומרון. תשאירו אותו במקום שהוא נמצא. אנחנו לא נגד טיולים בשטחים אבל לא בשביל ישראל".

 

לטענה כי השביל הנוכחי לא עובר בירושלים, באזורים קדושים ובאזור יהודה ושומרון, עונה נבון כי "אורי דביר ז"ל, שעמד בראש צוות התכנון והסימון של השביל, ראה אל מול עיניו רק את הכרת הארץ ושיקוליו נבעו מידיעת הארץ בלבד. דבר אחד הנחה אותו בתכנון: שיהיה פתוח לקהל הרחב, לבודדים ולמשפחות, לישראלים ולתיירים. בכל העונות ובלי ניסיון וידע מוקדמים. לכן השביל לא עובר בערים (רק אח"כ נאלצו להעבירו בשולי תל אביב בגלל הופעת כביש 6), השביל לא נכנס לשטחי אש של צה"ל, והשביל לא עובר בשטחי יהודה ושומרון הנתונים לבעיות ביטחון".

 

נבון גם משווה טרקים ברחבי העולם שגם הם לא נכנסים לערי בירה כמו השבילים שליד וושינגטון, לונדון, פריס ורומא. "השביל לא נועד לביקור בערים, המטויילות במסגרות רבות. הצועדים לא מתפנים לביקור במוזיאון או לסיור בגן לאומי. גם הארכת השביל למבואות ירושלים היתה טעות ונבעה משיקולים זרים".

 

בריאיון מסביר נבון כי "תייר שבא ורוצה להיות בירושלים צריך לבוא לא עם ילקוט גב עמוס, לא עם כירת גז בתרמיל, לא עם שק שינה, הוא צריך לבוא למלון, למסעדות, לבלות בעיר לפחות יומיים כמו שמשרד התיירות רוצה. וזה יביא גם כלכלה וגם הדרכה בירושלים ובאתרים האחרים. בשביל ישראל אין הדרכה".

השביל הקיים מקיף מספיק או שיש לו חסרונות? תלוי את מי שואלים (צילום: דב גרינבלט) (צילום: דב גרינבלט)
השביל הקיים מקיף מספיק או שיש לו חסרונות? תלוי את מי שואלים(צילום: דב גרינבלט)
 

כעת, מספר נבון כי מתארגנת עצומה לטובת העניין "כדי להסביר שהקריאה היא של יותר ממיליון אנשים בארץ. עזבו את השביל כמו שהוא. תעשו שבילים בשומרון אם אתם רוצים, תקראו להם אחרת, אל תגנבו את המותג", קורא נבון.

 

במכתבו "זעקת שביל ישראל", נטען גם כי "במדינה השסועה כמעט בכל תחום: פוליטיקה, כלכלה, דת, תרבות, הוקם לפני 22 שנה שביל ישראל, שהפך להיות סמל המתאים לכולם ומקובל על כולם. השביל נוצר על ידי ועדה ציבורית והועמד לרשות הציבור. ללא רישום, ללא תשלום, ללא צורך במורה-דרך. השביל לא מנוהל על ידי רשות ממשלתית, וריינג'רים לא מפקחים על ההולכים. הוא פתוח לכולם. עכשיו בא שר התיירות, רוצה להשתלט על השביל ולהעבירו לתוואי חדש, כדי שיעבור בשטחי יהודה ושומרון".

 

בנוגע לסיבות הפוליטיות, נבון מסביר כי אורי דביר ז"ל חשש שבשטחים יהיו הצועדים כפופים להוראות צה"ל, לימי מתח, לאיומים בטחוניים או לסגירת אזורים בגלל פעילות צה"ל וכך יישבר הכלל שאפשר לטייל בשביל כל יום, בשקט ובבטחה, ללא תיאומים וללא הוראות. "הממשלה רוצה שביל העובר בשטחים, אבל במקומות אלו יש חובה להצטייד בנשק. מה שנדרש מטיול באוטובוס יידרש גם מצועד בודד רגלי. ואיך יצעדו בו אלפי הבודדים, הנערים והנערות לפני גיוס, התיירים והתיירות הצועדים לבד - מה יהיה על בטחונם?".

שביל ישראל ליד חדרה (צילום: דב גרינבלט) (צילום: דב גרינבלט)
שביל ישראל ליד חדרה(צילום: דב גרינבלט)
 

"באו בטענה שהשביל לא כולל אטרקציות כמו שילה וחברון וקבר רחל - נכון, השביל גם לא עובר בגליל המערבי, לא מבקר במצדה, במדבר יהודה ולא מגיע לנגב המערבי. השביל לא יכול להגיע לכל מקום".

 

תגובת מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי לקריאתו של נבון היא כי "מתווה השביל טרם נקבע. החלטת הממשלה שאותה הוביל שר התיירות יריב לוין מדברת על בחינה של השביל. על מציאת דרכים לשדרוג שלו ולהפיכתו לשביל אטרקטיבי לתיירות בינלאומית עם פוטנציאל אדיר לתיירות נכנסת ולאלפי תיריים מהעולם שכרגע לא רואים אותם על השביל".

 

בנוסף, מסביר הלוי כי יש להניח תשתיות רבות בשביל על מנת שיעמוד בסטנדרטיים בינלאומיים, שזה למעשה היעד המרכזי של המשרד כרגע לצד בחינה של מפת השביל וחיבורו לשבילי אופניים ושבילים אחרים. "אני בטוח שעם שיתוף הציבור והתייעצות עם כל המומחים שיש לשביל אנחנו נגיע לתוצאה הטובה ביותר".

 

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "כמי שיזמה, הגתה וסימנה את שביל ישראל, שחוגג השנה 22 שנים, מלאות במטיילים, מהארץ ומכל העולם, החברה להגנת הטבע מברכת על היוזמה ותשמח לתרום מניסיונה רב השנים בסימון שבילי תיירות וטיולים, בכל רחבי הארץ".

 

 וכך גם רשות הטבע והגנים שמסרה כי: "הרשות מברכת ברמה העקרונית על כל יוזמה שמעודדת טיולים באתרים ובנופי הארץ היפים. בשלב זה מדובר ביוזמה ראשונית שטרם גובשה והוצגה במלואה. נשמח להביע עמדתנו ולתרום מהידע ומהניסיון שלנו לנושא עם תחילת שלבי התכנון וגיבוש הנושא".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דב גרינבלט
"אל תהפכו את שביל ישראל לפוליטי"
צילום: דב גרינבלט
מומלצים