סופו של הקניון? עתיד הקניונים בעולם של מסחר מקוון
העידן הדיגיטלי הביא לסגירתם ולהיעלמותם של לא מעט תחומי עיסוק מסורתיים. עם התחזקותם של אתרי הסחר המקוון בשנים האחרונות, הגיע תורו של ענף חדש לעמוד בפני הכחדה: הקניונים. האם תם עידן הקניונים, האם יוכלו לשרוד את השינוי הצרכני, ומה ביכולתם לעשות כדי לשמור על הלקוחות?
*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם החברות המצולמות במדריך הנדל"ן
חודש נובמבר השנה מסתמן כאחד מהחודשים העמוסים ביותר שראתה ישראל בשנים האחרונות בענף הרכישות המקוונות. עם אירוע מכירות בחסות גוגל ישראל, 'חג הרווקים' הסיני (המקביל ל'בלאק פריידי' האמריקני) וכמובן ה'בלאק פריידיי' עצמו, אין זה פלא שאפילו חברת הדואר נערכת לפתיחת מוקדי חלוקה חדשים ולקליטת החבילות הצפויות להגיע מחו"ל.
ושיהיה ברור: לא מדובר בתופעה חולפת. בשנה שעברה רכשו הישראלים באינטרנט בהיקף של למעלה מ-14 מיליארד שקלים, בתכיפות של רכישה מדי שתי שניות – והשנה אף ניתן לראות עלייה בשיעור הקניות המקוונות. אין עוררין על כך שלמגמה של קניות ללא יציאה מהבית מצטרפים יותר ויותר ישראלים, ויש ענף עסקי שחייב להתייחס לכך ברצינות: ענף הקניונים.
להבין את השינוי – ולהיערך אליו
האם הקניונים המסורתיים נמצאים בסכנת הכחדה? כיצד יוכלו להתמודד עם השינוי הצרכני הבלתי נמנע? ואיך, בשוק כל כך תחרותי, יוכלו לפתות את הלקוחות שעברו לקנות במרחב הווירטואלי - אמזון, עלי-באבא ו-?eBay
סקר שערכה חברת מאן נכסים, המתמחה באיסוף וניתוח מידע סטטיסטי על שוק הנדל"ן המסחרי, מצא כי התחומים המרכזיים שבהם פעילים קניונים בארץ ובעולם הם הלבשה, הנעלה, אופטיקה ותכשיטים. עוד גילה הסקר כי את מגמת המעבר לצרכנות מקוונת מובילים בעיקר בני הדור הצעיר, הרגילים לשוטט ברשת ולהשיג במהירות את מבוקשם - ובעלות פחותה.
עם זאת, עדיין מוקדם להספיד את הקניונים. כמו ענפי מסחר אחרים, גם קברניטי ענף הקניונים משקיעים זמן, מחשבה ומשאבים כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר להתקיים בעידן הדיגיטלי – ואם ישכילו לעשות זאת, נמשיך לראות אותם (ולבקר בהם) עוד שנים רבות.
מדובר כמובן במהפכה צרכנית של ממש המחייבת הישארות תמידית עם אצבע על הדופק. הקניונים שיפנימו זאת יעברו שינוי תפיסתי מקיף – הנה, לשם המחשה, שלושה תהליכים מרכזיים שעל הקניון המסורתי לעבור על מנת לשרוד 'בעולם החדש':
אפיון מחדש – קניון המבקש לשרוד במציאות החדשה יהיה חייב להציע שירותים ומוצרים שאינם ניתנים לרכישה מקוונת. כך למשל מתחמי הסעדה ובילוי – שאותם כמובן לא ניתן לרכוש ברשת – וכן, לדוגמה, מוצרי ספורט מותאמים אישית. לא מדובר במשימה קלה: יש לא מעט צרכנים שקונים הכול באינטרנט, לרבות בגדים והלבשה תחתונה – אך התמקדות בפלח המוצרים המחייב נוכחות פיזית יאפשר לקניון למשוך אליו קונים.
עדכון עולמות תוכן – העולם משתנה ללא הרף, וחשוב לעקוב אחר טרנדים ותנודות בתחום הלייף סטייל, הבידור והפנאי. ענפי ספורט חדשים, הסוחפים אליהם חובבנים הרוצים להתמקצע, הם דוגמה אחת לכך. דוגמה נוספת היא ענף הרכב, המתעדכן ללא הרף ומציע גאדג'טים ומוצרים מותאמים אישית. לא מן הנמנע שסוכנויות רכב רבות יחלו לפעול בתוך הקניון, בשטחים מיוחדים שיוקצו לכך – ויאפשרו לשלב בין מספר תחומי עניין המתאימים לכל בני המשפחה.
השקעה בחוויית הצרכן – מכיוון שבאינטרנט אפשר למצוא פחות או יותר את כל מה שנחוץ לאדם הממוצע, הקניון העכשווי יהיה חייב להשקיע יותר בחוויית הצרכן. תחת סעיף זה נופלת כל פעולה המשפיעה לחיוב על הביקור בקניון ומעצימה את הפן החווייתי שלו. עיצוב מעניין, פעילויות אטרקטיביות, הפתעות למבקרים ועידוד ביקורים חוזרים – כל אלו עשויים להכריע את ההתלבטות של הלקוח: האם להישאר בבית או להגיע לקניון?
קל להבחין במתיחת הפנים שעוברים חלק מהקניונים - רבים מוסיפים מסכי ענק, מעדכנים את עיצוב הפנים ומשדרגים את השטחים הציבוריים. קניונים אחרים בחרו להפוך למרכז פעיל עבור תושבי האזור שאותו הם משרתים – ולצד החנויות יצרו מתחמים ייעודיים לילדים, פינות יצירה, מסלולי חידות ועוד. לאחרונה אף פורסם כי קניון בסין בנה תאים מיוחדים (הכוללים טלוויזיה ומשחקי מחשב) לגברים משועממים...
האם בספר דברי הימים ייזכרו הקניונים כ'דינוזאור' צרכני שלא שרד את המהפכה הדיגיטלית, או שעבודת המטה האינטנסיבית הנעשית בנושא תחולל שינוי בקניונים המסורתיים ותשמור על יציבותם גם בעתיד? ימים יגידו.
הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת מאן נכסים - המתמחה בשיווק פרויקטים מסחריים ובתיווך נדל"ן בישראל.