חיל האוויר רוצה טייסות: "משנים תהליכים כדי להתאים את המיון לנשים"
"לא מדובר באג'נדה - אלא בצורך מבצעי", אומר ראש להק כוח אדם בחיל האוויר. "נשים יכולות להשביח את בית הספר לטיסה ואת החיל כולו". בחיל הוחלט על שיריון תפקידים איכותיים לחניכות שנושרות מהקורס וקידום קצינות לתפקידים בכירים. תיעוד מקורס הטיס: מהמבדקים ועד קבלת הכנפיים
חיל האוויר מנסה לגייס נערות לקורס טיס - וחושף טפח מהמסלול הנחשק: בשבוע הבא יסתיים קורס טיס נוסף ומקרב עשרות הטייסים החדשים שיתייצבו על רחבת המסדרים בבסיס חצרים, תקבל את הכנפיים היוקרתיות רק טייסת אחת. היא תצטרף ל-48 טייסות שקדמו לה, מאז בג"ץ אליס מילר בשנות ה-90 שקבע שגם נשים יכולות לשרת כטייסות.
המספר המועט יחסית של טייסות מטריד את בכירי חיל האוויר, שמצביעים על העובדה כי נערות לפני גיוס לא מחוייבות להתייצב למיוני הטיס, בניגוד לנערים, כאחד הגורמים לכך. בחיל החליטו לנקוט שני צעדים כדי לעודד נערות להתחיל בקורס: הראשון הוא שיריון תפקידים איכותיים ביחידות מבצעיות וטכנולוגיות, כמו בטייסות קרב, לנשים שנושרות מהקורס. השני הוא קידום משמעותי של קצינות לתפקידים בכירים בחיל, כפי שנעשה במקרה של ד"ר אלוף-משנה יפעת ארליך, קצינת הרפואה הראשית של הזרוע, במקרה של רס"ן ע', שמונתה לאחרונה לסגנית טייסת קרב ראשונה, וטייסת תובלה ראשונה שנכנסה כחניכה בקורס מפקדי טייסות.
"אנחנו מנצלים עד כלות את הבנים מבחינת מועמדים, ואין סיבה שלא ננצל כמחצית מהאוכלוסייה כדי להגדיל את מאגר המאותרים המועמדים לקורס, במטרה שבסוף יהיו יותר טייסות וטייסים איכותיים", הסביר מפקד בית הספר לטיסה, אלוף-משנה עומר. "אני בעד שנשים כן יחוייבו להגיע לקורס טיס".
ראש להק כוח אדם בחיל האוויר, תת-אלוף נתן ישראלי, אמר: "ההחלטה שלנו לעודד עוד מלש"ביות להגיע לקורס טיס לא נובעת מאג'נדה, אלא מצורך מבצעי. הן יכולות להשביח את בית הספר לטיסה ואת החיל כולו. אין שום עניין מגדרי בביצוע של טיסה מבצעית. אנחנו בנקודת זמן לא מספיק טובה בנושא הזה ועלינו להשתפר".
תת-אלוף ישראלי אמר עוד: "יצרנו לראשונה רשת ביטחון לבנות שמגיעות לקורס טיס שאם הן ינשרו מהקורס הן יוכלו לשרת בתפיקידם איכותיים, מבצעיים ומודיעניים, בחיל האוויר. אנחנו עושים מאמצים רבים ומשנים תהליכים על מנת להתאים טוב יותר את המיון לקורס טיס לנשים. רף המיון היה ונותר מקצועי וגבוה, ויישאר כזה. רשת הביטחון שתיארתי תשפר את המצב, ומרכיב נוסף שיתרום לתהליך הוא שילוב הולך וגדל של נשים בתפקידי פיקוד בכיר בחיל". עוד ציין: "אין ירידה במוטיבציה להגיע לקורס טיס, ואם יש מלש"ב עם נתונים גבוהים והתאמה גם ל-8200, העדיפות תהיה לשלוח אותו לטיס".
בחיל האוויר לא מתכוונים לערוך פעולות הסברה ושכנוע לתלמידות תיכון בנוגע למיונים לקורס, אך בעניין שריון תפקידים לחניכות שיינשרו נערך כנס מיוחד, שבו השתתפו טייסות מכהנות שהמליצו על הגיוס לחיל. חלק מהטייסות לא הגיעו לכנס במכוון, בשל רצונן "שלא לעשות עניין מהיותן נשים".
בקורס הטיס הנוכחי נמצאים בין היתר חניכים חרדים וחניך מהעדה האתיופית. החניכים במגמת הקרב בקורס נהנים זו השנה השלישית מדגמי מטוס ההדרכה החדש מאיטליה, הלביא, שדומה ל-F16 אך מדמה סביבת קרב אמיתית לכל דבר, עם יכולות תקיפה ותמרון מבלי לשגר חימוש. לפי נתוני חיל האוויר, מתוך כ-600 בני נוער שעברו את המיונים הראשוניים וניגשו לגיבוש, כמחצית עוברים אותו בהצלחה ומתגייסים לקורס שנמשך שלוש שנים.
כשני שליש מהחניכים מודחים בעיקר בשנה הראשונה, בסדרת מבדקי ה"צ'קים", ועוברים ברובם לשרת ביחידות מובחרות בצה"ל. בין 30 ל-40 צוערים מסיימים בהצלחה את הקורס בסופו של דבר, אחרי טירונות קרבית, הכשרה כקצינים, שנת השכלה ללימודי תואר ראשון מטעם אוניברסיטת בן גוריון, הכשרה בסיסית ומתקדמת על המסוקים והמטוסים וסדרות שטח מפרכות כמו אימוני מילוט, ניווטי בדד, קורס צניחה ועוד.
"כדי לעבור קורס טיס צריך ניצוץ בעיניים, צריך לתת את כול כולך, וכשנכשלים צריך לדעת לקום ולהילחם", אמר אלוף-משנה עומר. "צריך אמת אחת, לדעת לעבוד בצוות על הקרקע ובאוויר, עם חוסן מנטלי וכישורים קוגנטיביים. כאן אנו מייצרים את החוסן הלאומי של מדינת ישראל וטעות שמבוצעת כאן לא ניתנת לתיקון".